Missnöjd bebis

Sandra78

Trådstartare
Japp, nu får jag erkänna att jag är en dålig mamma, men jag kan inte trösta min dotter :cry:

Hon är snart 10 veckor gammal och för tillfället jättetäppt i näsan, får maxdos av Nezeril + koksaltdroppar för att hålla näsan ren, hon kan andas och sover drygt 8 timmar per natt med ett eller två matuppehåll. Somnar om lugnt och fint i sin egen säng.
Dagtid är hon ledsen 95% av tiden. Hon kan ligga en liten stund över min axel och gny lite, annars växlar hon mellan att tokgråta eller skrika hysteriskt. Jag märker ju att hon är jättetrött (hon sover alltså max 10 timmar per dygn och har gjort så senaste veckan), men det är stört omöjligt att få henne att sova.

Hon kan sova en stund i vagnen OM den är ute och rör sig. Nu är det närmare 20 minus ute så det går ju inte att vara ute tillräckligt länge, hon skulle nog behöva sova 2-3 timmar. Att köra vagnen inomhus räcker alltså inte, går man i ett köpcenter kan hon slumra men hon sover inte riktigt så det räcker inte. Samma sak i bilen.

Vad gör man?

Hon hade lite strul med magen en period men blev hjälpt av Minifom, har ökat på den ifall det skulle vara magen som bråkar, men ingen förbättring.

Hjälp? (snälla tänk på att jag redan ångrar att jag skaffade barn, inte för något annat än för det arma barnets skull som måste ha en så urusel mamma, så var lite varliga)

Sv: Missnöjd bebis

Kära vän! Inte är du en dålig mamma för att ditt barn är sjukt. Du gör vad du kan och såvitt jag kan utläsa gör du helt rätt saker. Hon sover ju bra om natten, det får man tacka för. Hoppas att du kan göra det också när dagarna är så stökiga.

Jag funderar på om hon kanske har ont på dagen så att en Panodil kunde hjälpa henne att sova bättre. Äter hon som hon ska? Ett samtal till BVC kan säkert hjälpa dig med fler råd om din lilla flicka.

Kram till dig och hoppas hon kryar på sig snabbt.

Du är absolut ingen dålig mamma, varför skulle du vara det?

Om du inte redan testat det, prova att lägga bebisen på mage över din arm böjda. Alltså bebisens huvud i ditt armveck och handflattan under magen. Det är vad som fungerar bäst när min bebis är gnällig.

Du låter inte alls som en dålig mamma, tvärt om.

Har inte så många tips kanske, men testat nässug? 1177 rekommenderade att sätta barnet i babyskyddet när man ska suga, dels sitter de där de sitter då och sen får du lättare ut snoret om de halvsitter.

Att bli buren som Turbofling beskriver har jag sett flera barn med magknip uppskatta :) Annars har jag hört att Sempers magdroppar ska vara bättre än Minifom.

Känner så väl igen mig i det du skriver och Milton skrek också jättemycket som liten. Det är skitjobbigt och, precis som du beskriver det, som känner man sig som en dålig förälder - men det är du inte, jag lovar!
Jag tyckte precis som någon annan att Sempers magdroppar var betydligt mycket mer effektiva än Miniform, som jag inte tyckte hjälpte ett dugg.

Milton sov nästan inget på dagarna, utan var bara ledsen och skittrött, men kom aldrig till ro stackaren. Han sov också bara så länge vagnen var i rörelse. Har dessvärre inget tips mot det, mer än håll ut det blir bättre.

Kram!

Du är absolut ingen dålig mamma - tvärtom! Du försöker få tips och råd här på Bukefalos, vilket jag ser som oerhört bra gjort. Här är vi många som varit med om liknande situationer och många av oss vet också hur det är, att försöka trösta (o)tröstliga bebisar.

Min lilla (som nu är åtta månader) grät eftersom hon var så tät i näsan och därav hade det jobbigt med andningen. Jag köpte en nässug på Apoteket där det också finns s.k. "filter" som används till. Den var efter en tid inte populär precis vid användandet, men jag såg resultat ganska snabbt efter användandet.
206859m.jpg

Vad tycker den lilla om bad?

Bra kämpat!

Sådär kände jag fram tills snäckan var ca 6 månader, sen vände det och blev mycket enklare.
Vagn var det enda som funkade, jag promenerade jämt. Du kan inte köra vagnen i hallen? Ammar du eller ger ersättning? Sen skriker vissa bebisar mer än andra, vissa vill vara i famnen hela tiden, andra är "nöjdare" av naturen. Det innebär inte att du gör något fel eller inte tillräckligt bra, det innebär att du har en bebis som bara är så. Man hitta små knep som underlättar, sjal eller sele kan vara guld.

kl

Har du testat att bära henne i sjal? Det brukar fungera med kinkiga bebisar.

Har hon varit såhär missnöjd jämt, eller är det bara nu när hon är förkyld? Annars kanske det kan vara bra att tänka på vad man äter (om du ammar) och kanske höra dig för med bvc om överkänslighet eller allergier som har med mat att göra.

Annars har jag inte så många fler tips än de du redan fått. Det är jättejobbigt när de är sådär tröstlösa och missnöjda, men man kan inte göra mer än att försöka så gott man kan.

Kämpa på, det kommer bli bättre!

Inte är du en dålig mamma inte.
Jag tror säkert att alla föräldrar hamnar i den sitsen ibland.

Har du provat nässug?
jag hade det till isak när han var liten, otroligt smidigt för att få rent i näsan.

Jag skulle slå ett slag för sjal! Då kan du bära nära, även gå ut, hon får sitta med huvudet högt vilket underlättar nästäppan och kan vila och sova. Kan du inte köpa sjal idag så offra ett lakan. Det finns beskrivningar på nätet hur du knyter. Dela ett lakan på längden och sy ihop två kortändar så det blir tillräckligt långt.

Stackare, det är ingen rolig sits alls att vara i :( Inte för dig och inte för den krassliga lilla skruttan. Förutom nässug och koksaltdroppar som du redan fått tips om så kan det ibland hjälpa att droppa lite bröstmjölk i bebisnäsan. Jag fick det tipset av min BVC-sköterska och även om det lät rejält skumt så rensade det faktiskt upp. Och det blir bättre även om det inte känns så nu. När de är så små som din är så har de så pyttiga luftvägar att minsta snuva blir jättejobbig, stackarna.

Även jag kan rekommendera bröstmjölk i näsan, har själv aldrig använt något annat. Be om en pytteliten "uppdragsspruta" på apoteket, sug upp mjölken (om du nu ammar) och spruta in försiktigt.
Att bebisen får ligga högt med huvudet gör det också lättare att andas.

Känn dig inte som en dålig mamma, bebisar som känner sig krassliga blir lätt missnöjda (det hade ju varit mkt värre om bebisen blev helt apatisk).

Tusen tack för alla svar! Sempers magdroppar är min nya religion :love:
Hon sover! Och däremellan är hon glad 70% av tiden! Näsan har blivit mycket bättre tack vare näsdropparna också, men jag tror att stötestenen var magen.

Härligt att höra! Rekommenderar också sjal eller sele så kan du bära henne och ändå ha händerna fria.

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 032
Senast: _Taggis_
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 019
Senast: Freyja_bus
·
Gravid - 1år Sitter här och är jätteledsen och uppgiven....:cry: Lite bakgrundsinfo: Viking, 4,5 månader, har sista 2 veckorna vaknat...
2
Svar
31
· Visningar
2 647
Senast: BerraHemBerra
·
Hästvård Fbl har ju som det verkar fått magsår pga buttabehandling. Diagnosen är inte bekräftad med gastroskopi då man inte vill svälta honom i...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 490
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar