Missnöjd med volontär resa...

Barbabelle

Trådstartare
Har nyligen kommit hem efter en volontär resa till ett land i Afrika...Blev där en mkt kortare tid än det var tänkt....För det var inget som blev som jag tänkt...Byn jag skulle vara i låg mitt ute i ingenstans, det enda man kunde köpa där var typ vatten och läsk...Vi cyklade till barnhemmet som låg i en annan by en bit bort...

Det var ingen näring i maten så jag orkade inte så mkt, det blir helt mörkt vid typ 6 på kvällen och då lägger man sig nästan direkt, kan inte sova 19-07, var vaken långa perioder på nätterna, hade olika diaree perioder, det var fruktansvärt jobbigt att vara smutsig hela tiden...När vi tvättade blev det inte rent för vattnet var för kallt för att det skulle kunna bli rent...Jag missade en del i packningen som jag tänkte köpa där men det gick inte...De var fruktansvärt dåliga på engelska och då blir jag osäker...

Bodde med en svensk tjej som jobbar som förskolelärare hemma, sen när hon skulle vara i skolan skulle jag ha fått vara själv på barnhemmet och han som hade barnhemmet tyckte bättre om henne så jag hade ingen lust att vara där själv med honom han gillade inte mig...

Jag har ev aspberger så det ställde också till det en del...Värdfamiljen tyckte jag såg orolig ut och folk tyckte jag var tyst och så...

Berättade detta för tjejen jag var där med och hon tog det bra, hon sa att alla är olika...

Jag vill väldigt gärna umgås med den här tjejen när hon kommer hem, hon har sagt att vi kan göra det men tänk om hon säger så för att vara snäll? Tänk om hon tycker jag är mesig som åkte hem tidigare än det var tänkt...Men hon sa sen att hade jag stannat men velat hem hela tiden hade det inte varit så bra...Hon är en tuff storstadstjej så hon kanske inte vill umgås med mig...

Det gick inte så bra på barnhemmet heller som jag hade velat att det skulle göra...

Sv: Missnöjd med volontär resa...

Men alltså. Du var i Afrika. Du kan inte räkna med att det finns massor att handla i byarna eller att vattnet är särskilt rent.
Sen att du inte kan sova så länge är ju ditt egna problem. Det kan du inte lägga över på andra.
Samma med näringen i maten, det är inte samma mat där som det är här.
Det är helt andra förhållanden där.

Men det är tråkigt att du känner så och att det inte var en rolig upplevelse för dig, men det var ingen semestertripp du skulle på.

Jag undrar vad du hade förväntat dig?

Min tanke är att en volontärresa går ut på att hjälpa till, men också att verkligen uppleva förhållandena i det landet. Jag hade nog förväntat mig mycket sämre förhållanden (vilket är en av anledningarna till att jag inte vill åka som just volontär). Fråga vilken fattig afrikan som helst och de skulle kallat det du beskriver för lyx. ;) Du har helt enkelt fått prova på hur det är att vara "less fortuned".

Jag tycker inte du ska se det som att resan blev dålig. Se det istället som en reality check och konstatera att det inte passade dig. Det är okej. Alla klarar inte allt. Jag klarade ex. inte av livet som au pair - trots att "alla" säger att det är fantastiskt. Det är okej. Försökt istället se vad du kan lära och dra för nytta utav detta. Jag har själv varit på en liknande (kanske inte lika extrem och inte som volontär) resa. Jag tyckte visserligen det var svin-kul, men även jobbigt. Sjukt jobbigt. Men då tänkte jag att FAN vilken tur jag har som kan åka härifrån. Miljontals människor kommer aldrig få se något annat än den "misären".

Den grymma verkligheten tyvärr. På vissa platser finns inte belysning och blir det då mörkt klockan sex så ja, då är det mörkt. Man kan inte shoppa överallt i världen och maten kan tyvärr vara trist eller näringsfattig.

Tråkigt för dig att din semester inte blev så bra och bekväm som du hoppats på. Tyvärr borde du kanske ha funderat igenom vad det innebar innan du åkte.

Du var där ett litet tag och tröttnade och åkte hem. Andra lever så jämt. För nån annan skulle det där vara rena lyxlivet. Så ser världen ut.

Men vad ar det har for verklighetsfranstallt inlagg?

Skulle du pa semester eller? Nej. Du skulle hjalpa en grupp manniskor som har det svart. Och sa blir du sur och drar hem for att du inte har de bekvamligheter du ar van vid och verkar tycka du har ratt till? Bra att du akte hem. Snacka om att sadana som du ar resurssloseri. Skams.

Vi är inte alla gjorda för att klara av allting. Nu har du provat och insett att det inte var något för dig. Inget att skämmas över. Du hade fel fantasi om hur det skulle bli, helt enkelt.

Vad hade du väntat dig?
Du åkte till Afrika, det är mycket fattigare där än här. De har en helt annan levnadsstandard, man kan inte förvänta sig att kunna dra till affären och handla det man vi ha. Alla har heller inte möjlighet att gå i skola och lära sig engelska.

Hade möjlighet att åka på en volontärresa till Tanzania när jag gick på folkhögskola.
Nu valde jag att inte åka eftersom jag inte ville resa ifrån barnen så länge, men de som åkte levde på ris, stekta bananer osv. De bodde väldigt primitivt jämfört med här.

Volontärarbete ska väl betraktas som semester med den stora bonusen att det faktiskt gör nytta. Om ens mål enbart är att hjälpa människor från fattiga länder så är ju volontärarbete i allmänhet ett resursslöseri.

Vad hade du väntat dig, undrar jag också?
Läste du på något innan?
Ville du ha ett volontäruppdrag som liknar det vi har hemma så...ja det finns volontärarbeten i sverige också!
Nåja, nu har du provat i alla fall.

Tråkigt att det inte funkade men jag tycker inte att du ska vara ledsen över det och att det här inte var din grej. Du provade iallafall, det är starkt nog och det är banne mig inte alla som tar sig iväg på ett sånt äventyr.

Ang vännen du träffade därnere så ska du självklart ta kontakt med henne om hon säger att hon vill umgås. Man märker oftast om det är nån man klaffar med och som är intresserad av fortsatt umgänge.

Du har nu två val: antingen är du bitter över att det gick dåligt eller så är du glad över att du har upplevt något som få här har upplevt :)

Bara en liten påminnelse: De som bor där har det så 365 dagar om året. Inget att handla, dålig mat, smutsigt vatten osv osv... En del av meningen med resan är väl att du som volontär skulle inse att du har en sån himla tur som bor i Sverige och kan åka hem hit där du kan shoppa, tvätta dig och äta god och nyttig mat varje dag. Jag förstår faktiskt inte hur du har mage att gnälla.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 491
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 547
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 259
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka