Misslyckad nagelförlägning. Vad göra?

nexxa

Trådstartare
Hej!

Behöver lite råd inför mitt samtal till salongen imorgon.
Under sommaren brukar jag göra nagelförlängning - fransk och har de senaste åren haft gele och innan dess akryl utan några problem. För någon månad sedan gjorde jag gelenaglar på en salong som blev fina men det blev inte den salongen igen då de filat ner mina redan väldigt tunna naglar så det började blöda på en nagel. Dessutom upplevde jag att gelen gjorde vidrigt ont när det skulle härdas (lite brukar det kännas men detta var fruktansvärt!)

En ny salong öppnade här förra veckan och i lördags gjorde jag mina där i stället och då använde man akryl. Dagen efter är mina naglar + nagelbanden liiite gula och igår var de pissgula! Har aldrig varit med om det så jag började ju gissa hejvilt men ringde sedan salongen som inte trodde mig. Åker ner och visar naglarna och jag får en tid 2,5 timme senare att göra om dem kostnadsfritt. Hände samma sak igen sa hon att då fick man använda gele i stället för att jag kanske inte tål akryl.

Hur agerar jag i morgon? Mina naglar har aldrig reagerat såhär på akryl och naglarna gör inte ont eller är problematiska alls förutom just färgen som gör att jag ser ut som jag fått gulsot eller rökt som om det inte fanns en morgon dag typ..

Kan jag utkräva att ett tredje försök med nagelförlängning fast nu med gele görs kostnadsfritt? Eller bör jag ersätta och betala fullpris för en ny omgång? Det känns konstigt att förklaringen "du tål nog inte akryl" skulle stämma, du borde jag väl haft ont av det? Eller reagerat förr? Vad anser ni?
 
@Myssan Ok, tack för länken! Men anser du att man kan kräva ytterligare en omfixning av naglarna denna gång i gele i stället för akryl kostnadsfritt, eller får man helt enkelt stå sitt kast? Lite på vinst eller förlust? Trots att jag gjort akryl innan och aldrig fått samma utfall
 
Dom har ju försökt åtgärda problemet så det hänger nog på tråden om dom är villiga att göra det kostnadsfritt en gång till.
Hade det varit jag som gjort jobbet så hade jag försökt med gelén en gång, och sen hade jag ju inte kunnat göra mer.
 
@Matmissbrukaren Nu ringde jag upp salongen och berättade att de är lika gula igen + redan släpper i kanterna så på måndag kl 17 ska jag dit igen och då gör de med gele i stället och dessutom kostnadsfritt :bow: funkar inte det heller så får det vara sen helt enkelt för gele tål jag så då blir jag nog lite konfundersam på deras teknik eller produkter de använder O_o men de har varit så hjälpsamma och vänliga att jag inte vill kräva något ytterligare efter det..
 
  • Gilla
Reactions: MM
Nej, efter en tredje gång hade jag inte heller krävt någon mer gång.
Otroligt bra att dom är så serviceinriktade och försöker åtgärda problemet :)

Finns nog många som inte ens hade gett det försök.
 
@Myssan Ok, tack för länken! Men anser du att man kan kräva ytterligare en omfixning av naglarna denna gång i gele i stället för akryl kostnadsfritt, eller får man helt enkelt stå sitt kast? Lite på vinst eller förlust? Trots att jag gjort akryl innan och aldrig fått samma utfall

Jag har jobbat som frisör i ett par år så det är väl inte exakt samma. Men om det var så att en kund inte var nöjd med en färgning tex så gjorde vi om tills kunden var nöjd. Blev kunden inte nöjd så var det pengarna tillbaka som gällde.

Är gelenaglar dyrare än akryl? Isåfall kanske du får betala mellanskillnaden.
Hade det vart jag som var du och de ville att jag skulle betala fullpris när de gjort ett dåligt jobb så hade jag gått någon annanstans. (Nu kan jag ingenting om naglar så om de inte gjort fel på salongen så kanske man får tänka annorlunda)
 
@Piek Tack för ditt svar :) Är själv också frisör men arbetar inte som det längre. Håller helt med dig. Hade det varit min missnöjda kund hade jag också gjort om det tills det blev bra och slutligen betalat tillbaka pengarna om det tenderar att aldrig blir rätt (vilket det förhoppningsvis blir!) Men jag har så svårt att propsa på om det så och tycker att det är synd att de som bara haft salongen öppen en vecka ska behöva dras med mig och mina naglar, fast att de inte kunnat utföra ett jobb som varken känns bra eller ser bra ut. De tar samma summa för akryl som gele på denna salong men jag tror att det annars brukar vara en lite skillnad mellan :)
 
Nu jobbar jag inte med akryl själv.

Jag är 99.9% säker på att du inte är allergisk. Då hade dina naglar/fingrar liknat dem som reagerat på depends. Har aldrig hört att det kan visa sig genom att bli gult men lämnar 0,1% för säkerhetens skull ;)
Allergi kan ta månader att utveckla. Du får produkt på huden eller det inte härdas ordentligt. Är skillnad på ingredienser i produkter men det är ju akrylater i gel, akryl och gellack.

Använde dem ett uv-top coat i slutet?
Såg du om produkterna och penslar var rent?
Har du pillat på någon mat, gjort något annat som kan ha färgat av sig?
Röker du annars?

Vissa produkter har en tendens att gulna speciellt vid sol/solkräm men tycker det är för tidigt en dag efter.
 

Vet inte riktigt vad hen har fått för information men naglar har inte lungor och andas inte :o
Jag har aldrig hört om svarta prickar som blir gula men ska kolla i min bok för säkerhetens skull imorgon. Tänker kanske på nagelsvamp men det är fortfarande dålig hygien.
Är nageln inte tillräckligt rengjord innan materialet läggs på eller om materialet lyfter så samlas skit mellan nageln och materialet. Det kommer utveckla sig till en gröning/guling om man inte rengör ordentligt och ser inte jättetrevligt ut. Men så länge det inte blir större och växer ut är det ingen fara.

Vill bara också säga eftersom det står i länken att använder salongen bra material så är det enda som skadar dina naglar nagelterapeuten och du själv om du drar av naglarna. Kvittar om det är akryl eller gel :)
 
@Molvi Röker inte som jag nämnde tidigare :) Svårt att säga hur de rengör sakerna, inte alltid man ser det. Själv är jag väldigt noggrann och hygienisk och tvättar ofta händerna med tvål och vatten. För mig börjar det kännas som om det är deras material de använder som är dåligt? För det har aldrig hänt förr! Oavsett om det varit gele eller akryl :(

@gulkiwi Senast jag solade solarium var vid 2 tillfällen förra sommaren, så det kan inte vara anledningen heller ;)
 
@nexxa
Förlåt missförstod i ditt första inlägg :)
Gissar också på dåligt material eller att du har tagit i någonting med kemikalier i som gjort att det blev missfärgat efter behandlingen men konstigt att det hände båda två gångerna. Men hoppas det blev bra tillslut och du blev nöjd :)
 
@Molvi Ingen fara :) Jag fick naglarna omgjorda i gele och de har hållit sig fina! Så det var nog mina naglar som inte "gillade" akryl? :confused: Dock är ju mina naglar så tunna att det kändes ganska så bra när det härdades, dock lade man på tunna lager gele i tre omgångar och det mildrade fallet :up: Ringde dit ett par dagar efter för att uppdatera om att naglarna såg finemang ut och att jag gärna återkommer och att mina naglar var lite knepiga så den personen som gjort naglarna tidigare inte anklagade sig själv för det var noggrant och bra gjort i grunden även om mina naglar blev gula
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har hittat en jättebillig hemsida som säljer bra (vad jag hört) akrylprodukter. Och för ca 2år sedan tänkte jag att jag kanske skulle...
Svar
5
· Visningar
1 693
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 775
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
21 464
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp