Missljud på lungorna

sture

Trådstartare
För 3,5 månader sedan bytte jag stall. Anledningen var att i det nya stallet finns stora gräshagar samt paddock. Hästarna är ute mycket. De första dagarna gick min häst ensam i en hage men sedan släppte vi in henne till 2 andra ston och det gick bra. Men, jag tycker inte det är nog att fodra morgon och kväll, vilket det andra tycker, så för ca 1 månad sedan flyttade jag tillbaka henne så hon får gå själv i en annan hage i anslutning till de andra hästarna, då kan jag utfodra henne som jag vill.

Samtidigt började hon hosta när jag red henne och började trava. Hon kunde hosta 2-3 gånger sedan inte mer. Så, jag började blöta höet ifall det var på grund av damm. Jag tyckte det hjälpte.

Igår hostade hon 3-4 gånger när jag red och de andra i stallet sa att de hade hört henne hosta på morgonen 4-5 gånger dagen innan.

Idag var veterinären ute för att vaccinera. Till saken hör också att hon inte fällt vinterpälsen än, detta har bekymrat mig. Jag avmaskade henne med dubbel dos Baminth för en månad sedan och har gett henne B-vitamin. Hon har brunstat 2 gånger redan i år.

Veterinären hörde att hon hade missljud på lungorna, hon misstänkte att det kunde vara allergiskt eller en infektion. Min häst andas för snabbt. Hon är inte snorig och hade ingen feber utan ganska låg temp, 36,9. Eftersom hon inte hade feber blev hon vaccinerad samt fick B-vitaminspruta. Mot missljudet i lungorna fick hon Rosenlunds special örter, någon som känner till det? :confused:

Vet tyckte även att hon gick orent med höger fram, vilket inte är något jag märkt. Min häst har "fransysk" benställning, höger fram är speciellt utåtpekande, kan det bero på det? :confused:

Hon har varit lika pigg som vanligt men lite ledsen på något sätt vilket jag trodde berodde på att hon nu går själv i hagen. :crazy:

Är det någon som har någon idé om vad missljuden i lungorna kan bero på? :confused:

Jag blir så orolig, jag har aldrig haft en sjuk häst förut! :crazy:

Heléne

Tja, vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag räknar andetag per minut, i söndags 20 och idag 17. Har läst mig till att det är normalt med 8-16. Hon får vila nu och ska släppas på bete imorgon. Förhoppningsvis gör örterna nytta och även att hon får gå på bete. Veterinären kommer igen den 4:e juni.

Det allra värsta är att jag har så dåligt samvete, min bästa vän och jag har inte märkt att hon är sjuk! :crazy: Jag har ridit henne och tränat som vanligt och hon har ställt upp och gjort sitt bästa min lilla pärla, trots att hon inte mått bra. :crazy:

En stallkamrat från gamla stallet sa igår att hon trodde det kunde vara sviter av gammalt dåligt hö och dålig halm från förra stallet, ska fråga vet om det vid återbesöket.

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 502
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
668
Senast: YlvaG
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 425
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård