Misshandeln på centralen i Malmö

Oavsett hur illa ett barn beter sig måste vuxenvärlden vara bättre och kunna hantera saken. Utan våld.

Hur fan ska en liten kille annars lära sig att inte ta till våld? hur lär han sig andra sätt att lösa problem om vi inte visar det?

Så hur hade du gjort?

Ibland önskar jag att våra väktare och poliser kollektivt sjukskrev sig i en vecka och lämnade över säkerheten till kritiska medborgare.

Du ursäktade vakten med att lite behövs?
Skolpersonal får göra en hel del, självklart får de inte ta till våld men det behövs inte heller. Vettiga vuxna löser aggressiva barn utan våld. Att det ens är en nyhet är skrämmande.
Skolpersonal får inte alls göra en hel del. Tvärtom. Knappt så de får skicka ut ett stökigt barn ur klassrummet utan att det blir livat längre.

Oavsett hur illa ett barn beter sig måste vuxenvärlden vara bättre och kunna hantera saken. Utan våld.

Men, alltså, vad är våld för dig? För mig är våld när man slår och gör illa, inte när man fasthåller. Ett barn som är på rymmen från ett HVB-hem, och som attackerar oskyldiga medpassagerare, har ju gått över gränsen och behöver fasthållas tills polisen kommer till platsen.

Skolpersonal får inte alls göra en hel del. Tvärtom. Knappt så de får skicka ut ett stökigt barn ur klassrummet utan att det blir livat längre.

När läste du senast en artikel om att lärare skickade ut ett barn? jag har aldrig varit med om det faktiskt fast att jag vet att sker varje dag. hela tiden.

Jag tycker mest det är skrämmande vilken tillitsbrist det verkar finnas bland vuxna människor till auktoritära yrken. Då är det väl kanske inte heller så konstigt att allt fler barn och ungdomar lider brist på respekt mot dem heller.

Du ursäktade vakten med att lite behövs?
Skolpersonal får göra en hel del, självklart får de inte ta till våld men det behövs inte heller. Vettiga vuxna löser aggressiva barn utan våld. Att det ens är en nyhet är skrämmande.

Vem har ursäktat vakten med att lite våld behövs?
Skolpersonal har inte utbildning i att utföra sådana här fasthållningar. Det ska inte heller behövas.

Skillnaden i våra synsätt är att du anser att det här är ett användande av övervåld från ordningsvaktens sida. Utifrån den film jag sett så anser inte jag det.

Berätta gärna hur ordningsvakten skulle ha agerat i den här situationen. Uppgiften är att kvarhålla barnet på plats och minimera skadorna på samtliga inblandade och oskyldiga.
Sen kan du berätta hur skolpersonal ska agera när ett par elever sitter på skoltaket och kastar stenar (inte grus utan stenar) på de som rör sig nedanför. Fortsätt gärna med att berätta hur övriga elever ska agera när deras klasskamrat börjar kasta stolar och annat omkring sig i klassrummet.

Men, alltså, vad är våld för dig? För mig är våld när man slår och gör illa, inte när man fasthåller. Ett barn som är på rymmen från ett HVB-hem, och som attackerar oskyldiga medpassagerare, har ju gått över gränsen och behöver fasthållas tills polisen kommer till platsen.

Nej det behöver det inte. Det får inte ens det. Rädda barnen har kommenterat och kritiserat detta hårt, säger inte det er nåt? Ett barn är ett barn, det är inte fullt utvecklat och kan inte krävas på samma ansvar som en vuxen. En nioåring är LITEN. han går på LÅGstadiet, lär sig räkna och skriva. Inte lösa världsproblem.

Jag tycker mest det är skrämmande vilken tillitsbrist det verkar finnas bland vuxna människor till auktoritära yrken. Då är det väl kanske inte heller så konstigt att allt fler barn och ungdomar lider brist på respekt mot dem heller.

Let me guess, du är väktare? Det är nämligen bara ni som brukar bunta ihop er själva med polisen. Ni är inte samma sak.

När läste du senast en artikel om att lärare skickade ut ett barn? jag har aldrig varit med om det faktiskt fast att jag vet att sker varje dag. hela tiden.
Tack och lov ingen artikel men lärare kan få såpass skit för det att de inte vågar göra något alls.

Jag försöker undvika att hämta min information från den typen av artiklar i första hand, eftersom det oftast finns information som missats. Nära släkt och vänner inom yrket brukar ge bättre information.

Jag blri helt kall när jag läser era inlägg. Tycker ni på fullaste allvar att ett korrekt sätt att hantera ett aggressivt barn är trycka ned det i golvet och hålla det stilla?

Ni anser inte att man som vuxen borde ha mer förstånd och koll än att hantera det så?

Jag blir mörkrädd och livrädd. Vad är nästa steg? att lärarna anamnar samma sätt? Att vi tillåter barnaga?
I vilken ålder är detta ok? 9 uppenbarligen men sen då, 5? 3?

Fasthållning kanske ska läras ut till dagsifröknar?

Fattar ni hur ni låter?
Svar till ts, nej jag hade tänkt mig för jävligt mycket innan jag gick emot en ordningsvakt eftersom de får bete sig hur som helst och det troligen hade resulterat i att jag blev misshandlad och åkte dit för det.

Självklart är det ett korrekt sätt att hantera en person som betett sig som det verkar vara i det här fallet.

Lärare ska inte behöva utföra sådant. I skolan borde nämligen inte sådant här hända. Nu gör det tyvärr det och då anser jag att eleven i första hand ska stängas av och få undervisning på annat sätt. I andra hand fortsätta gå i skolan men med någon form av övervakning, t.ex. genom en vakt.

Och nej, ordningsvakter får inte bete sig hur som helst. Det är det ingen som får. Däremot har ordningsvakter andra befogenheter än gemene man.

Vem har ursäktat vakten med att lite våld behövs?
Skolpersonal har inte utbildning i att utföra sådana här fasthållningar. Det ska inte heller behövas.

Skillnaden i våra synsätt är att du anser att det här är ett användande av övervåld från ordningsvaktens sida. Utifrån den film jag sett så anser inte jag det.

Berätta gärna hur ordningsvakten skulle ha agerat i den här situationen. Uppgiften är att kvarhålla barnet på plats och minimera skadorna på samtliga inblandade och oskyldiga.
Sen kan du berätta hur skolpersonal ska agera när ett par elever sitter på skoltaket och kastar stenar (inte grus utan stenar) på de som rör sig nedanför. Fortsätt gärna med att berätta hur övriga elever ska agera när deras klasskamrat börjar kasta stolar och annat omkring sig i klassrummet.

Återigen, anser du att läraren ska storma fram, dra ned barnet och trycka ned det i golvet? Som en äkta grottmänniska?

Mina klasskompisar kastade också både bord och stolar, aldrig lades de ned på golvet och trycktes till trots att de trots allt var tonåringar och betydligt större än detta barnet.

Min mamma jobbar också med problematiska barn och jag har sett henne lösa situationen på 1000 olika sätt, alla utan våld.

Ett barn är ett barn, det är inte fullt utvecklat och kan inte krävas på samma ansvar som en vuxen. En nioåring är LITEN. han går på LÅGstadiet, lär sig räkna och skriva. Inte lösa världsproblem.

Klart att han är LITEN, men det innebär väl inte att man får skicka pensionärer till sjukhuset? Spotta och trakassera medpassagerare? Han sitter redan på HVB-hem, säger det dig ingenting? Ska man ge honom en klapp på huvudet och be honom sluta? Att fasthålla honom på marken är inte fysiskt skadligt - det är inte så att man stått och sparkat och slagit honom utan man har HÅLLIT FAST honom. För att han inte ska kunna fortsätta skada andra.

Självklart är det ett korrekt sätt att hantera en person som betett sig som det verkar vara i det här fallet.

Lärare ska inte behöva utföra sådant. I skolan borde nämligen inte sådant här hända. Nu gör det tyvärr det och då anser jag att eleven i första hand ska stängas av och få undervisning på annat sätt. I andra hand fortsätta gå i skolan men med någon form av övervakning, t.ex. genom en vakt.

Och nej, ordningsvakter får inte bete sig hur som helst. Det är det ingen som får. Däremot har ordningsvakter andra befogenheter än gemene man.

Sen när är en vakt ett lämpligt sällskap? barn behöver lära sig bete sig korrekt, inte bestraffas och låsas in.

Min syster, helt outbildad men mor till tre, klarar det jobbet galant. Barnet sköter sig och lär sig saker. dessutom avgudar han min syster. Utan våld men med auktoritet.

Klart att han är LITEN, men det innebär väl inte att man får skicka pensionärer till sjukhuset? Spotta och trakassera medpassagerare? Han sitter redan på HVB-hem, säger det dig ingenting? Ska man ge honom en klapp på huvudet och be honom sluta? Att fasthålla honom på marken är inte fysiskt skadligt - det är inte så att man stått och sparkat och slagit honom utan man har HÅLLIT FAST honom. För att han inte ska kunna fortsätta skada andra.

Klart han inte får men vi bestraffar inte honom som en vuxen, han får inte fängelsestrff och vi griper inte honom som en vuxen.

Anledningen till hans placering kan vara många men de innebär inte att han är en oförbätterlig djävul.

Det går att hålla i ett barn utan att trycka ned det i marken. Det går också att visa pondus och lugn och tala med personen i fråga.

I detta fallet så gick det ju inte att tala med personen i fråga. Om man håller ett barn utan att trycka ned det i marken så det kan fortsätta att sparka dig (som i fallet med videon jag länkade förut t.ex), vilket mycket möjligt kan ha skett även i detta fallet. Jag har inte sett hela videon. Vad menar du alternativen är när ett barn är väldigt våldsamt och inte talar språket?

Det går att hålla i ett barn utan att trycka ned det i marken. Det går också att visa pondus och lugn och tala med personen i fråga.

Hur uppfostrar ni era barn? Genom nedtryckningar? Hur kan ni inte se en annan utväg?

Hur ska du på ett säkert sätt, för samtliga inblandade, hålla fast ett barn som sparkar, spottar och biter?
Hur ska du tala med en person som för det första inte vill lyssna? I det här fallet fanns dessutom en språkförbistring även om en av vakterna (?) talade lite arabiska.

Om min dotter skulle börja sparka och spotta på andra kunder när vi handlar mat så hade jag först tillrättavisat henne muntligt. Fungerar inte det så hade jag helt sonika burit ut henne från affären. Det för att skydda övriga kunder.
Givetvis är samtalskontakt i någon form viktigt och utredning av vad agerandet beror på. Det är dock inget som utförs i den akuta situationen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka