Vilket liv det hade blivit, men vad smidigt det hade varit om vakten haft tillåtelse att använda ett stungun eller en taser. Minimerat risken för skador, minimerat ansträngningen att hålla grabben på plats
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vakter och poliser primära uppgift är att se till att inte tredje part hotas eller tar skada.(Jag har inte läst hela tråden.)
Jag tror inte att ordningsvakten ville ont. Däremot tycker jag att det blev fel. Är övertygad om att man kommer att komma fram till det i utredningen. Man ska ta särskild hänsyn till barn, oavsett barnets agerande. Man kan inte tänka i samma termer som om det gällde en vuxen.
Att hålla kvar någon som inte vill brukar inte vara vackert.
Och om det är en misshandel, övervåld eller korrekt ingripande är inte upp till mig eller andra lekmän att bedöma. Och tur är väl det.
Nar jag undervisade pa Amerikanska skolan I Saudi Arabien fick vi in en storre grupp barn fran ett krigsdabbat Lebanon. En del av barnen (de jag hade var mellan 10 - 14 ar gamla)
(...)
Biblioteks volunteeren som hojde rosten fick en snygg blatira ... Tjejen (Miriam, om jag minns ratt) var forvanansvart traffsaker.
Nej, självfallet inte. Men jag tror att kvarhållandet kunde skett på annat vis.För det finns väl INGEN som anser att det borde gjorts: ingenting alls?
Min 6 åring kan få sådana utbrott ibland, han är starkare än man kan tro i ett sådant läge och risken för att bli skallad är stor om man har honom i knäet. Jättejobbig situation eftersom man lär hålla honom för att inte bli slagen själv och för att han ska bli lugn. Samtidigt vill han bara komma loss och kan både slåss, sparkas och skallas för att lyckas.Jag har själv en pojke som, när han var i den åldern (7-9 år), blev extremt våldsam när han blev arg. Det är _inte_ lätt att hantera ett sånt barn, även om barnet råkar vara 120 cm lång och väga 20 kg, typ. Det som funkade bäst för oss i de lägena, var att hålla om honom, som en riktig björnkram, så man fick honom så nära som möjligt. Dock tvekade han inte att både bitas, sparkas, spottas och försöka skalla en, så man fick vara på sin vakt...
Som tur är var det många år sedan som han fick såna här raseriutbrott, men jag har full förståelse för vad väktarna gjorde i den här situationen.
Nej, självfallet inte. Men jag tror att kvarhållandet kunde skett på annat vis.
Jag sitter inte bara hemma i soffan och tycker. Jag har jobbat med både barn och vuxna där liknande situationer har hänt. Även om jag inte hade gjort det, så hade jag förhoppningsvis ändå reagerat.Det kan vi tro och tycka hemma i soffan.
Mannen sitter inte på barnet, han använder däremot sin kropp på det enda vettiga sättet efter att ha lagt ner barnet. Han sitter över honom. Inte på honom. Att ha barnet stående eller sittande vet vi redan resulterar i mer våld och risk för skador.
När personen inte lägger sig fredligt, får man använda (passivt?) våld. D v s parera i den mån det kommer ett utfall. Här är det utfall hela tiden, och detta måste pareras. Det är utfall mot vakten och det är attacker på sig själv (huvudet som barnet själv slår i golvet där vakten försöker dämpa rörelsen).
Jag tror ALLA som jobbar med situationer där denna scen kan bli realitet vet att det är såhär det ser ut när den som är i fokus inte frivilligt lugnar ner sig. Det ser inte vackert ut, men våld (i det här fallet är det barnet som står för våldet i mina ögon och med tanke på hur historien utvecklat sig) är aldrig vackert. Och ska alltid stävjas.
I det här fallet tycker jag absolut att det är BARNET som står för våldet, och VAKTEN som står för skadebegränsningen.
Jag ska meddela min mamma och hennes kollegor att de bara har inbillat sig låg- och mellanstadiebarn som spottar på lärare, hugger gaffel i matbespisningspersonalens arm, sparkar mot personal, kastar sten från hustak och slår sina klasskompisar. Det är inte barn som flytt från krig.
Hur? Om de inte lyssnar, sparkar, slåss och har bitit en person så att det blöder. Hur får man då dem att stanna på platsen?Nej, självfallet inte. Men jag tror att kvarhållandet kunde skett på annat vis.
Jag har inte sett videon, för att jag räknar helt enkelt med att om det är felaktigt gjort så får det konsekvenser för ordningsvakten (och/eller polisen som gav ordern).
Men jag anser också att det ska få konsekvenser att bete sig som barnet gjorde. Annars lär ju aldrig barnet lära sig att det inte fungerar. Kommer man undan med något gång på gång, varför ska man sluta?
Ja, det finns säkert trauma som påverkar, men då får ju det tas efteråt, när personen kunnat hindras från att trakassera oskyldiga, civila, det är knappast ordningsvaktens jobb.
Och alla som någon gång burit ett barn från en plats den inte vill lämna bör väl vara medveten om att det ser mer brutalt ut än det är när barnet sprattlar, sparkar och försöker komma loss. Att man är mycket större och starkare själv hjälper inte alltid så mycket, eftersom man inte kan använda i närheten all den kraft som barnet utnyttjar.
För mig är det väldigt främmande att jämställa ett fasthållande med barnaga. Det är liksom inte lagligt att misshandla en vuxen människa heller, men jag tycker ändå att de med såna yrken ska få ta till det som krävs för att hålla ordning. Blir det sånt här ramaskri så fort ordningsvakter eller poliser gör sina jobb så blir de väl så småningom maktlösa och helt ärligt är inte det ett samhälle jag vill leva i.
Jag hoppas verkligen att din mamma förstår att våld inte löser våld. Det finns många barn som får utbrott, våldsamma såna. Och det finns MASSOR av utbildade, vettiga vuxna som kan hålla i barnet och lugna det utan att brotta ned det på marken och trycka det i betongen.
Förstår ni inte hur detta påverkar barnet? Barnaga är förbjduet av en anledning, för att det skadar barn.
Oavsett hur illa ett barn beter sig måste vuxenvärlden vara bättre och kunna hantera saken. Utan våld.Om jag har förstått det rätt är killen inte nio år utan lika gammal som sina medrymling.
Han är intagen på ett HVB-hem och det är andra gången han rymmer därifrån.
Det ska mycket till att bli tvångsplacerad på ett sådant hem.
Vet vi orsakerna till att den här killen anses så destruktiv att en HVB-placering är aktuell?
På tåget ska killarna enligt vittnen varit våldsamma och attackerat medresenärer och misshandlat tågvärden som tillkallade polis och vakter.
Man misstänker att droger är inblandade och att det förklarar killarnas aggressiva beteende.
Innan gripandet hade killen skadat en 82-åring så att denna fick uppsöka sjukhus.
Vakten fick av poliserna uppgifter om att killen var skadlig, både mot sig själv och andra. Därför skulle han hållas kvar.
Innan jag dömer någon och skriker "barnmisshandlare" vill jag höra vad vakten själv har att säga.
Därefter kan jag göra en bedömning.
Vem har pratat om att bemöta de besvärliga eleverna med våld? Snarare motsatsen, alltså förhindra våldsutövandet.
Men vem ska göra det i en skola? Skolpersonal får inte göra det. Ska de andra eleverna göra det? Eller ska de andra eleverna tassa omkring på tå för att inte få en stol i huvudet?
Det är skillnad på att hålla i ett barn och att trycka ned det i betong och sitta över det. hade en förälder gjort så på sitt barn hade hen garanterat mist vårdnaden på ett ögonblick. Ingen hade ens ifrågasatt det.
Våld är aldrig ok och aldrig en bra lösning.
Ja, för mitt exempel handlade om betydligt yngre barn än nioåringar. Det är jobbigt nog med 3-4-åringar, att man inte kan hålla i en nioåring på samma sätt är väl inte konstigt?Det är skillnad på att hålla i ett barn och att trycka ned det i betong och sitta över det. hade en förälder gjort så på sitt barn hade hen garanterat mist vårdnaden på ett ögonblick. Ingen hade ens ifrågasatt det.
Våld är aldrig ok och aldrig en bra lösning.
@LadyCovergirl lite OT, men använder ni er av MAPA? Det är ju jätteskonsamt och enkelt. För det är sjukt svårt att hålla fast en person med våld, även om personen är liten. Unga flickor är svårast, mycket svårare än t.ex. en vuxen man, faktiskt.