Misshandeln på centralen i Malmö

Nej, folk runtomkring såg inte ut att vara så intresserade av att hjälpa till. Inte för att hjälpa ordningsvakten och inte för att hjälpa killen.
OT Något som jag funderat på är vart man vänder sig när det är ordningsmakten själva som beter sig illa? Om det är en ordningsvakt kanske man kan ringa polisen men om det är polisen vart ringer man då för hjälp? Mer poliser?

Nej, min nioåring har inte flytt såklart. Vad nu det har med saken att göra. Hur vet du att denna pojke sett och gjort det du tar upp? Har du varit med? Bara för att man är flykting så betyder det ju inte att man blivit utsatt för allehanda hemskheter. Förvånande många är dessutom inte alls föräldralösa när det kommer till kritan utan helt plötsligt existerar ju resten av familjen också och söker asyl i Sverige.

Jag tycker inte att man får bete sig hur som helst bara för att man har bagage av något slag. Enligt dig får alltså alla som kan visa upp att de har ett bagage i princip göra vad f-n som helst. Stackars lilla Anders Eklund - han blev ju visst utnyttjad sexuellt som barn så det är ju förståeligt att han våldtar och mördar andra barn p.g.a det, eller? :yuck:

Att vara i ett land utan sin familj är alltid ett trauma. Ge ditt barn en telefon, säg att mamma är i Sverige, åk sedan till Danmark, lämna barnet där och säg att mamma kommer snart. Åk hem. Känn hur det känns att vara en mor som lämnat sitt barn i ett annat land. Hur tror du att ditt barn kommer att reagera? Många förövare är också offer. Nej, det ursäktar inte beteendet, men det förklarar mycket. Fd barnsoldater har begått några av de värsta krigsbrotten någonsin. Men de är likt förbannat också offer.

OT. Jag blir så trött på vissa ihållande myter. Ett barn under arton får i princip alltid UAT på humanitära skäl. Humanitära skäl betyder ingen rätt till anhörighetsinvandring. Om föräldrar kan spåras under asylprocessen avvisas barnen till föräldrarnas land. Samma sak om föräldrarna sökt asyl i ett annat EU land. Sverige har tom avvisat ensamkommande barn till barnhem i hemlandet eftersom de ansågs vara en bättre miljö för barnet. Trots nära släktingar i Sverige med PUT. Sverige har avvisat barn till hemland när släkting kunna spårats där, oaktat om barnet haft kontakt med släktingen innan. Det är en av de saker som FN har kritiserat Sverige för. FYI. OM familjen kommer hit och söker asyl prövas deras skyddskäl, och att deras barn redan är i Sverige, kanske redan fått UAT betyder inte någonting. Avvisas familjens asylansökan har barnet ett val att stanna i Sverige ensam eller återvända med sin familj.

Nej, det är inte lätt. Vilken verklighet lever du i? Jag har jobbat med att behöva ringa in tolkar till förhör och förhandlingar och ibland är det stört omöjligt att hitta någon som ens kan medverka per telefon ens under samma dag - än mindre ögonaböj. (Vem skulle dessutom ringt in denna tolk - vakterna var ju fullt upptagna med att kvarhålla personerna). Vissa språk har dessutom ett flertal dialekter där en som pratar en dialekt nödvändigtvis inte förstår ett ord som någon som pratar en annan dialekt säger.
Visste man för övrigt ens vilket språk/dialekt dessa barn pratade?

Tja, jag har suttit på Arlanda halv tre på morgonen och tolk har funnits mer eller mindre direkt. Ingen anning om vilken (arabiska?) dialekt pojkarna pratar men bättre än brutet språk från mannen i uniform.

Nej, det är inte lätt. Vilken verklighet lever du i? Jag har jobbat med att behöva ringa in tolkar till förhör och förhandlingar och ibland är det stört omöjligt att hitta någon som ens kan medverka per telefon ens under samma dag - än mindre ögonaböj. (Vem skulle dessutom ringt in denna tolk - vakterna var ju fullt upptagna med att kvarhålla personerna). Vissa språk har dessutom ett flertal dialekter där en som pratar en dialekt nödvändigtvis inte förstår ett ord som någon som pratar en annan dialekt säger.
Visste man för övrigt ens vilket språk/dialekt dessa barn pratade?

Stämmer det inte att just till förhör och förhandlingar krävs det tolk på plats, och dessutom helst auktoriserad rättstolk? Naturligtvis mycket, mycket svårare att få fram och ja det tar tid.

Stämmer det inte att just till förhör och förhandlingar krävs det tolk på plats, och dessutom helst auktoriserad rättstolk? Naturligtvis mycket, mycket svårare att få fram och ja det tar tid.

Det är naturligtvis önskvärt att ha det så i första hand men finns inget annat att tillgå så tar man det man får - och ibland blir man helt enkelt utan ändå.

I vissa språk finns det inte ens auktoriserade rättstolkar så det kravet kan man inte ha.

Nej, men det här var det. De barnen din mamma träffar lär inte heller må så himla bra.

Bara för att barn beter sig illa behöver inte det betyda att de mår dåligt. Det betyder bara att de saknar regler och gränser. Ett barn som mår utmärkt beter sig inte per automatik som en mönstermedborgare. Människan är i grunden opportunist utan medfödd moraloch flugornas herre må vara en fiktiv historia, men det kan mycket väl ske i verkligheten.

Alldeles för mycket dåligt beteende bortförklaras idag med att utövarna bara är barn.

Är du säker, det låter verkligen fullständigt osannolikt att ett sådant barn inte skulle befinna sig i vården eller tvångsomhändertaget.

Det är det inte och den här typen av beteende är vanligare än man tror. Beteendet får heller ingen riktig konsekvens eftersom skolpersonal inte får agera och föräldrarna är frånvarande eller obenägna att ta tag i problemet.

PÅ videon ser det fruktansvärt jävligt ut.
Hade det varit föräldrar eller något så hade de utan tvekan blivit anmälda. Nu är ju vaktena avstänga vilket är bra.

Att gå emellan en vakt är väl ganska dumt eftersom då hade det antagligen slutat att att en själv också åkte i golvet-vilket knappast hjälp pojken.i DETTA fall var det bättre att filma tycker jag.

Sen så måste vi uppfostra våra barn att respektera regler och andra människor.Nu är det inte just i detta fall jag menar.
Mer att även om man är ett barn som varit med om mycket så kan man inte bete hur som helst.
Även så små barn som på videon uppför sig så illa och är så uppkäftiga att man inte kan tro det!
Det gör det inte rätt men ungar som inte lyssnar på vad som sägs måste få lära sig att konsevenser-något som ungar allt för ofta kommer undan med-men självklart inte på detta sätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka