Misshandeln på centralen i Malmö

Det är det inte och den här typen av beteende är vanligare än man tror. Beteendet får heller ingen riktig konsekvens eftersom skolpersonal inte får agera och föräldrarna är frånvarande eller obenägna att ta tag i problemet.
Menar du att det är vanligt att det går omkring vakter på skolorna som skyddar personal och barn det barn de bevakar? Att det finns struliga barn som inte kan bete sig är jag medveten om, jag trodde bara inte att sättet att hantera problemet var att hyra in vakter.

Menar du att det är vanligt att det går omkring vakter på skolorna som skyddar personal och barn det barn de bevakar? Att det finns struliga barn som inte kan bete sig är jag medveten om, jag trodde bara inte att sättet att hantera problemet var att hyra in vakter.

Det förekommer, ja. Fast de kallas sällan vakter utan istället assistenter, men deras arbetsuppgift är i huvudsak att se till att barnet ifråga inte skadar någon annan.

Det är svårt att hantera problemet på annat vis när föräldrarna inte vill vara en del av lösningen.

En fundering...
Hur ska vakten kunna veta att det rör sig om ett krigsskadat flyktingbarn som inte kan svenska? Vakten ingriper troligen mot ett barn som går över gränsen, kontaktar polisen och blir av dem ombedd att kvarhålla barnet tills de anlänt.

Det är väldigt stor skillnad på att vara vakt och assistent.

Assistent är i de fallen bara en benämning. Det de gör är att vakta och förhindra personskada. En väktare har inte mer befogenhet än vad de har. I en del skolor skulle man säkert vilja ha väktare istället, men det blir dyrare och det skulle bli sådant rabalder i media.

Men det handlar om ett flyktingbarn som inte pratar språket. Det är knappast samma sak som busstreck från ouppfostrade medelklassungar.

"Busstreck från en ouppfostrad medelklassunge" var ju inte alls reaktionerna på denna videon. Reaktionerna var snarare i stil med "helt rätt av ordningsvakterna" och "förbannade jävla snorunge". Jag tror inte medborgarstatus o.s.v spelar någon avgörande roll i hur folk reagerar, även om det kan påverka.

Senast ändrad:
Hade det varit föräldrar eller något så hade de utan tvekan blivit anmälda. Nu är ju vaktena avstänga vilket är bra.

Just det är inte så konstigt. Det finns nämligen yrken som har befogenhet att utöva (visst) våld. Förälder är inget yrke och ger inte någon befogenhet att utöva våld.
Dock vet vi inte om en förälder skulle bli fälld för saken. Det är nämligen inte klarlagt om våldet är sådant att det inte ryms inom den rätt vi alla har.

PÅ videon ser det fruktansvärt jävligt ut.
Hade det varit föräldrar eller något så hade de utan tvekan blivit anmälda. Nu är ju vaktena avstänga vilket är bra.

Att gå emellan en vakt är väl ganska dumt eftersom då hade det antagligen slutat att att en själv också åkte i golvet-vilket knappast hjälp pojken.i DETTA fall var det bättre att filma tycker jag.

Sen så måste vi uppfostra våra barn att respektera regler och andra människor.Nu är det inte just i detta fall jag menar.
Mer att även om man är ett barn som varit med om mycket så kan man inte bete hur som helst.
Även så små barn som på videon uppför sig så illa och är så uppkäftiga att man inte kan tro det!
Det gör det inte rätt men ungar som inte lyssnar på vad som sägs måste få lära sig att konsevenser-något som ungar allt för ofta kommer undan med-men självklart inte på detta sätt.
Ni verkar inte att ha sett HELA filmen.

Där framgår det tydligt hur mkt pojken spottar o biter.

när han sedan står upp( är pojken verkligen 9 år som är så pass lång? vet man?) o hålls fast bakom ryggen så sparkar han vakten som suttit ÖVER honom i ryggen med BÅDA benen iom han har stöd av vakten som håller i honom.

VEM har ansvaret för dessa pojkar?
Den andre pojken var inte mkt sämre....

Jag skulle tippa på att pojkarna är i 13-14 års åldern. Om de tillåts terrorisera vanligt folk på tåget, vad kan de göra senare som "myndiga barn? Batras uttryck för 18- 23 åringar o givetvis bara de med utländsk härkomst.
Sånt här måste stävjas NU!!!

Enligt vad vaktbolaget (polisen? whoever) sa ar pojken fodd 2005. Men egentligen spelar det ingen roll. Jag skulle ocksa blivit helt hysterisk om jag behandlades som pojken ... sarskilt om personen ar 2 ganger sa stor som mig och jag inte forstar vad han sager eller vad som hander.

Hur lange har killen varit i Sverige? Hur mycket forstar han av den Svenska "rattradiga" kulturen? Om han kommer fran en krigszon ar det val anda ganska forsaeligt om han bade har svart att forsta och acceptera "normalt" och fredligt umgange i ett land dar han inte forstar varken sprak eller kultur?

Nar jag undervisade pa Amerikanska skolan I Saudi Arabien fick vi in en storre grupp barn fran ett krigsdabbat Lebanon. En del av barnen (de jag hade var mellan 10 - 14 ar gamla) var mycket skora och led av PTSD. Jag hade en sot liten tjej, pytte liten och oerhort blyg och osaker, som blev som en fullstandingt vansinnig tiger om hon kande sig hotad. Hon sag sin lillebror och morbror bli skjutna och dodade pa gatan utanfor fonstret som hon tittade ut genom och hade flera slaktingar och vanner som blev dodade.
Vi hade fordelen att vara elever fran Lebanon pratade bra Engelska sa vi kunde gora oss forstadda och darigenom relativt snabbt fa dem att forsta att de inte var hotade och anda hade vi nagra "melt downs" ... jag minns speciellt en hel hylla bocker i biblioteket som kastades runt hela hyllan som min lilla sota tjej stod vid nar en vuxen hojde rosten och hon kande sig hotad. Biblioteks volunteeren som hojde rosten fick en snygg blatira ... Tjejen (Miriam, om jag minns ratt) var forvanansvart traffsaker.:p

Enligt vad vaktbolaget (polisen? whoever) sa ar pojken fodd 2005. Men egentligen spelar det ingen roll. Jag skulle ocksa blivit helt hysterisk om jag behandlades som pojken ... sarskilt om personen ar 2 ganger sa stor som mig och jag inte forstar vad han sager eller vad som hander.

Hur lange har killen varit i Sverige? Hur mycket forstar han av den Svenska "rattradiga" kulturen? Om han kommer fran en krigszon ar det val anda ganska forsaeligt om han bade har svart att forsta och acceptera "normalt" och fredligt umgange i ett land dar han inte forstar varken sprak eller kultur?

Nar jag undervisade pa Amerikanska skolan I Saudi Arabien fick vi in en storre grupp barn fran ett krigsdabbat Lebanon. En del av barnen (de jag hade var mellan 10 - 14 ar gamla) var mycket skora och led av PTSD. Jag hade en sot liten tjej, pytte liten och oerhort blyg och osaker, som blev som en fullstandingt vansinnig tiger om hon kande sig hotad. Hon sag sin lillebror och morbror bli skjutna och dodade pa gatan utanfor fonstret som hon tittade ut genom och hade flera slaktingar och vanner som blev dodade.
Vi hade fordelen att vara elever fran Lebanon pratade bra Engelska sa vi kunde gora oss forstadda och darigenom relativt snabbt fa dem att forsta att de inte var hotade och anda hade vi nagra "melt downs" ... jag minns speciellt en hel hylla bocker i biblioteket som kastades runt hela hyllan som min lilla sota tjej stod vid nar en vuxen hojde rosten och hon kande sig hotad. Biblioteks volunteeren som hojde rosten fick en snygg blatira ... Tjejen (Miriam, om jag minns ratt) var forvanansvart traffsaker.:p

Så de personer de trakasserat innan var hotfulla? Vanliga resenärer på tåget? Det är ju inte så att vakterna såg en slyngel och lade ner honom, att de ens är där beror ju på vad som hänt innan någon bestämde sig för att filma.

Vakten sitter dessutom inte på utan över, det syns så himla tydligt.

@LadyCovergirl lite OT, men använder ni er av MAPA? Det är ju jätteskonsamt och enkelt. För det är sjukt svårt att hålla fast en person med våld, även om personen är liten. Unga flickor är svårast, mycket svårare än t.ex. en vuxen man, faktiskt.

Halvt OT.... Men jag stör mig något fruktansvärt på att folk inte kan hålla isär väktare och ordningsvakter. Det är 2 HELT skilda yrken med väldigt olika rättigheter och skyldigheter.

Detta i malmö var ordningsvakter.

Plus att ordningsvakter är skyldiga att följa polisens anvisning, och eftersom polisen sagt åt dem att kvarhålla är de skyldiga att göra det. En väktare hade kunnat välja att släppa personen, en ordningsvakt har inte den möjligheten.

Men nån måtta får det väl ändå vara!? Ska det vara okej att ungar springer runt och trakasserar och spottar på andra passagerare? Jag tror att även ett barn med krigstrauma förstår att det är fel och att det kommer någon typ av reaktion på ett sådant beteende. Jag tror att den här filmen lika gärna hade kunnat visa någon medpassagerare som fått spel på ungen, istället för en vakt som gör sitt jobb.

Senast ändrad:
(Jag har inte läst hela tråden.)
Jag tror inte att ordningsvakten ville ont. Däremot tycker jag att det blev fel. Är övertygad om att man kommer att komma fram till det i utredningen. Man ska ta särskild hänsyn till barn, oavsett barnets agerande. Man kan inte tänka i samma termer som om det gällde en vuxen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka