Misshandeln på centralen i Malmö

I detta fallet så gick det ju inte att tala med personen i fråga. Om man håller ett barn utan att trycka ned det i marken så det kan fortsätta att sparka dig (som i fallet med videon jag länkade förut t.ex), vilket mycket möjligt kan ha skett även i detta fallet. Jag har inte sett hela videon. Vad menar du alternativen är när ett barn är väldigt våldsamt och inte talar språket?

En 9åring som väger ca 30 -40kg som du håller i nära sparkar inte särskilt hårt. Hur tror du föräldrar gör?

Det handla inte om orden, det handlar om tonen.

Hur ska du på ett säkert sätt, för samtliga inblandade, hålla fast ett barn som sparkar, spottar och biter?
Hur ska du tala med en person som för det första inte vill lyssna? I det här fallet fanns dessutom en språkförbistring även om en av vakterna (?) talade lite arabiska.

Om min dotter skulle börja sparka och spotta på andra kunder när vi handlar mat så hade jag först tillrättavisat henne muntligt. Fungerar inte det så hade jag helt sonika burit ut henne från affären. Det för att skydda övriga kunder.
Givetvis är samtalskontakt i någon form viktigt och utredning av vad agerandet beror på. Det är dock inget som utförs i den akuta situationen.

Exakt, inte en enda sekund hade du tänkt över alternaivet trycka ned henne i betonggolvet.

Återigen, anser du att läraren ska storma fram, dra ned barnet och trycka ned det i golvet? Som en äkta grottmänniska?

Mina klasskompisar kastade också både bord och stolar, aldrig lades de ned på golvet och trycktes till trots att de trots allt var tonåringar och betydligt större än detta barnet.

Min mamma jobbar också med problematiska barn och jag har sett henne lösa situationen på 1000 olika sätt, alla utan våld.

Nej, i grund och botten ska ett sånt barn inte vistas i skolan öht. Det optimala vore om eleven i den akuta situationen plockades ut från klassrummet men vem som ska göra det lämnar jag öppet. Jag begär inte att läraren ska göra det. Sådana uppgifter bör nämligen inte höra till läraryrket.

En 9åring som väger ca 30 -40kg som du håller i nära sparkar inte särskilt hårt. Hur tror du föräldrar gör?

Det här är ingen vanlig "föräldra-situation". Eller tror du att det är vanligt med aggressiva nioåringar som attackerar medpassagerare, sparkar ordningsvakter, spottar och biter folk? Och jo, jag tror att en nioåring kan sparkas rätt hårt om han vill. Ska de som han anfallit, helt enkelt stå ut, eftersom han inte kan sparka "särskilt hårt"?

Sen när är en vakt ett lämpligt sällskap? barn behöver lära sig bete sig korrekt, inte bestraffas och låsas in.

Min syster, helt outbildad men mor till tre, klarar det jobbet galant. Barnet sköter sig och lär sig saker. dessutom avgudar han min syster. Utan våld men med auktoritet.

En vakt är inte ett optimalt sällskap. Däremot kan det vara nödvändigt när föräldrarna har misslyckats så kapitalt som i fallet med den här eleven.

Ditt förakt för andra människors yrkessituation är uppenbarligen stort. I mina ögon gör du bort dig fullständigt när du talar om att andra människors yrken är jätteenkla, de har bara inte förstått det än.

Nej, i grund och botten ska ett sånt barn inte vistas i skolan öht. Det optimala vore om eleven i den akuta situationen plockades ut från klassrummet men vem som ska göra det lämnar jag öppet. Jag begär inte att läraren ska göra det. Sådana uppgifter bör nämligen inte höra till läraryrket.

Det håller jag med om. Problemet är väl om föräldrarna inte vill erkänna problemet så kan barnet inte få stöd och hjälp. Plus att resurserna tyvärr är för begränsade.

Jag förstår inte hur en 9åring lyckas rymma så långt, bör inte hemmet ha koll jämt på ett så pass litet barn?

Klart han inte får men vi bestraffar inte honom som en vuxen, han får inte fängelsestrff och vi griper inte honom som en vuxen.

Anledningen till hans placering kan vara många men de innebär inte att han är en oförbätterlig djävul.
Det är det väl ingen som ansett heller? Frågan är väl bara hur många personer han ska behöva råka illa ut i väntan på att han blir bättre?

Jag anser att oacceptabelt beteende ska få konsekvenser och då får man ju anpassa konsekvenserna efter person och situation, går det att lösa genom konversation är ju det jättebra, men så var ju uppenbarligen inte fallet här.

Det här är ingen vanlig "föräldra-situation". Eller tror du att det är vanligt med aggressiva nioåringar som attackerar medpassagerare, sparkar ordningsvakter, spottar och biter folk? Och jo, jag tror att en nioåring kan sparkas rätt hårt om han vill. Ska de som han anfallit, helt enkelt stå ut, eftersom han inte kan sparka "särskilt hårt"?

Inte vanligt men inte ovanligt med aggressiva barn idag.

Det går att hålla i ett barn utan att trycka ned det i marken. Det går också att visa pondus och lugn och tala med personen i fråga.

Hur uppfostrar ni era barn? Genom nedtryckningar? Hur kan ni inte se en annan utväg?

Ja tågvärdens försök att tala gick ju bra.

Och hur talar du med någon som inte förstår språket eller för den delen är intresserad av att lyssna?

Om det där hade varit mitt barn så hade jag gärna sett att han förhindras att skada andra (ännu fler) och sig själv för att sedan få adekvat, långvarig hjälp.

Det är inget dussinbarn på videon.

En vakt är inte ett optimalt sällskap. Däremot kan det vara nödvändigt när föräldrarna har misslyckats så kapitalt som i fallet med den här eleven.

Ditt förakt för andra människors yrkessituation är uppenbarligen stort. I mina ögon gör du bort dig fullständigt när du talar om att andra människors yrken är jätteenkla, de har bara inte förstått det än.

Jätteenkelt säger jag inte. Däremot anser jag att ordningsvakter används helt fel i dagens samhälle. De har uppenbarligen inte utbildning för liknande situationer och bör då inte hantera dessa.

Att jag skrev att ordningvakter är anställda av bolag och inte staten, är det förakt? det är skillnad på polis och vakter.

Det håller jag med om. Problemet är väl om föräldrarna inte vill erkänna problemet så kan barnet inte få stöd och hjälp. Plus att resurserna tyvärr är för begränsade.

Jag förstår inte hur en 9åring lyckas rymma så långt, bör inte hemmet ha koll jämt på ett så pass litet barn?

Nej, föräldrar vill ofta inte se problemet. Men hur kan det göra det rimligt att klasskamrater och skolpersonal får behandlas på det sättet?

Jag har aldrig jobbat på ett HVB-hem så jag vet inte hur rutiner ser ut.

Det är det väl ingen som ansett heller? Frågan är väl bara hur många personer han ska behöva råka illa ut i väntan på att han blir bättre?

Jag anser att oacceptabelt beteende ska få konsekvenser och då får man ju anpassa konsekvenserna efter person och situation, går det att lösa genom konversation är ju det jättebra, men så var ju uppenbarligen inte fallet här.

Hur vet du det? Jag ser att vuxenvärlden misslyckades kapitalt i detta fallet. En nioåring bär inte ansvaret.

Jätteenkelt säger jag inte. Däremot anser jag att ordningsvakter används helt fel i dagens samhälle. De har uppenbarligen inte utbildning för liknande situationer och bör då inte hantera dessa.

Nähä, och VEM skulle då ha hanterat den här uppkomna situationen? En medpassagerare? En biljettkontrollant? En "stand-by-KBT-terapeut" som ständigt finns tillgängliga på plats för att lösa dessa situationer? Eller ingen alls?

Om jag förstår dig rätt då så ska ordningsvakten -om det krävs- stå och bli sparkad på tills han lugnat ner barnet genom att prata lugnt med det?

Det finns massor av sätt att hantera detta, man hade kunnat föra iväg barnet och placerat det i en lugnare miljö. Trycka ned det i marken och sätta sig över är däremot aldrig en lämplig lösning.

Om hon hade varit i storlek med den här killen så hade det varit ett alternativ. Men ännu hellre hade jag bett om hjälp från ordningsvakter på plats. Det är nämligen säkrare om man är fler.

jag tror inte på att du hade bett en fullvuxen man trycka ned ditt barn i golvet och sätta sig på det. Det låter skrämmande.

Hur vet du det? Jag ser att vuxenvärlden misslyckades kapitalt i detta fallet. En nioåring bär inte ansvaret.

Men vem har pratat om ansvar? Ingen har väl lagt ansvar på pojken och ansett att han ska bestraffas. Här har det handlat om att se till att han inte kan skada ännu fler, genom att helt enkelt hålla fast honom. Här är det ju de vuxna som tar ansvaret, genom att se till att han helt enkelt inte kan fortsätta att gå bärsärkagång.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka