Misshandeln på centralen i Malmö

Nej. Jag menar att i det här "närmande-skedet" (som alltså kan ta bara några sekunder), så ska man inte gå för nära (den personliga sfären) eftersom det kan upplevas hotfullt. De här duktiga poliserna jag nämnde har en fingertoppskänsla för det här.

och duktiga lärare och andra som jobbar med barn. Det är många stökiga barn som beter sig alldeles utmärkt när vuxenvärlden når fram och bemöter personerna rätt. Våld har aldrig lyckats med det.

En nioåring kräver inte ett utrymme stort som en central. En armslängd räcker ofta.

Men hur gör du när vederbörande försöker rymma från platsen? Då har du den farliga situationen att vederbörande springer ut i trafiken, utsätter sina medmänniskor för fara och andra scenarion som kommit upp i den diskussionen. Du kan ju inte gärna tala lugnt förnuft till någon i det läger - du måste stabilisera situationen och skydda oskyldiga.

En konsekvens för mig är en logisk följd av ett agerande. Att bli fasthållen för att man misshandlar medpassagerare är en logisk följd, inte ett straff. En konsekvens till följd av ett oacceptabelt beteende.

Ett straff hade för mig varit att hamna i exempelvis sluten ungdomsvård eller kanske inom ungdomspsykiatrin. Vad som nu kan bli aktuellt för en nioåring. Hade han varit äldre så hade ett fängelsestraff kanske varit aktuellt, men nu är det nog snarare vård och psykologhjälp som krävs. Att inte få sin frihet är en typ av straff.

Här blev han berövad sin frihet, alltså fick han ett straff. barn är inte logiska eller konsekventtänkande, det är nåt vi lär dem och i detta fallet kanske barnet har sådana problem att detta inte lärts in.

vem som dunkar vem är omstritt, jag ser en ordningsvakt som trycker en hand i ansiktet duktigt hårt. När barnet lyfter sitt huvud blir effekten en smäll tillbaka i marken av vaktens hand.

Vaktfrågan hör inte hit. Jag anser att personer anställda av ett bolag är där för att jobba för bolaget, inte för oss medborgare.

Ja, handen hålls i ansiktet för att dels hålla huvudet stilla, dels skydda sig mot spottande och bitande. Skulle ordningsvakten släppa huvudet skulle skadorna troligen bli större. (Huvuddunkande är otroligt vanligt vid fasthållning.)

Självklart hör vaktfrågan hit. Eller varför tror du ordningsvakterna går omkring på centralen?

Jag har bråttom iväg så det blir lite kort: Att behålla lugnet.

Ett aggressivt beteende har fyllt en funktion, kanske t o m i överlevnadssyfte. Det triggas i lägen när man känner sig hotad. Om vi då reagerar med att bli arga tillbaka, då trappas det upp. Om man istället kan bevara lugnet, inte ge igen med samma mynt, och inte kommer för nära så har man en chans att nå igenom. Och det här kan gå fort, det behöver inte ta många sekunder. Sedan kan man agera/kommunicera. Jag har sett det ske många gånger och gjort så själv. De bästa poliserna är suveräna på det här, tycker jag. Imponerande.

Sedan undrar jag över det här med konsekvenser som en del tar upp. Är det lika med straff? Och det ska ske omedelbart?
Om det nu är så att de skadade/trakasserade folk på tåget så har jag svårt att se det som överlevnadsinstinkt, faktiskt.

Konsekvenser och straff är inte samma sak, nej. Konsekvens innebär att man inte bara släpper något helt, för mig är i alla fall det likställt med att säga att det är okej.

Nu jobbar jag med djur, så jag kanske är påverkad av det, men vad jag sett och upplevt verkar människor fungera ungefär på samma sätt.

Ja, och det gör VÄKTARNA också, på olika företag i samhället. Typ släcker lampor och låser dörrar.

Andra grupper, typ ORDNINGSVAKTER, jobbar ofta med människor. Som ordningsvakterna i klippet, de jobbar för att skydda en allmänhet i publika miljöer mot typ folk som trackasserar.

Det är två helt skilda yrken med olika utbildningar, befogenheter och lagstiftning.

Så i fortsättningen när du ska förakta en yrkeskår kan du förakta rätt yrkeskår. :up:

Nja främst är de där för att se till att bolagets kunder sköter sig, att de inte stökar eller förstör tåg eller stationer.

Här blev han berövad sin frihet, alltså fick han ett straff. barn är inte logiska eller konsekventtänkande, det är nåt vi lär dem och i detta fallet kanske barnet har sådana problem att detta inte lärts in.

Frihetsberövandet i det här fallet är knappast ett straff, straffet är ju inte utmätt. Det är en skyddsåtgärd, för såväl pojken som omgivningen.

På samma sätt som föräldrar hanterar arga barn som int vill lämnas på dagis, på samma sätt som lärare hanterar barn som inte vill sköta sig i klassrummet.

Jag och säkert fler med mig har ingen erfarenhet av hur lärare o.s.v hanterar barn som går runt och misshandlar folk. Jag tänker mig att en lärare ringer polis vid en sån situation men har som sagt ingen erfarenhet. Kan du inte förklara hur det ska gå till istället?

Det går att hålla i ett barn utan att trycka ned det i marken. Det går också att visa pondus och lugn och tala med personen i fråga.

Hur uppfostrar ni era barn? Genom nedtryckningar? Hur kan ni inte se en annan utväg?

Men snälla, den här killen var en fara för både allmänheten och sig själv!
Det jämför du med vardaglig barnuppfostran!

Jag vet inte hur du har det hemma med dina ev barn men att dra paralleller mellan den här händelsen och vardaglig barnuppfostran är för mig väldigt långsökt.
De allra flesta av oss föräldrar behöver tack och lov aldrig ställas inför situationen!

Du hävdar att du vet och kan mer än väktaren och att du hade kunnat stoppa den här killen genom att snacka med honom?
Hålla fast honom lite mildare?
Utan att höra vaktens version dömer du ut hans yrkeskunnande och hans bedömning av situationen.

Jag har en större tilltro till mina medmänniskor och vill höra deras version och förklaring innan mitt åsiktsmaskineri och fördömande kickar in.
Jag kan inte stämpla någon ohörd!
Erfarenheter har lärt mig att saker kan se ut på ett visst sätt men att det inte alltid speglar hela sanningen.

Jag tycker att det är otäckt när "folket" blir pöbeln och utan all fakta tar ställning.
Nästa gång kan det vara jag.
Eller du.
Visst måste vi få en chans att förklara och försvara oss innan vi blir (för-)dömda?

Jag kan ärligt säga att om det var mitt barn hade vaktens agerande varit det minsta som gjorde mig sömnlös om nätterna.

Jag hade nog tackat honom för att han inte lät mitt barn löpa och försvinna!
Vad hade barnet kunnat göra då?
Både emot sig själv och andra.

Och de som blev skadade innan, av pojken, vad fick de straff för? Eller har det ingen betydelse att andra oskyldiga skadades, för att det var gjort av ett barn?

Ja, handen hålls i ansiktet för att dels hålla huvudet stilla, dels skydda sig mot spottande och bitande. Skulle ordningsvakten släppa huvudet skulle skadorna troligen bli större. (Huvuddunkande är otroligt vanligt vid fasthållning.)

Självklart hör vaktfrågan hit. Eller varför tror du ordningsvakterna går omkring på centralen?

Men ingår det inte i utbidlningen att lära sig hantera barn? Det ska det göra enligt medierna.Detta är INTE ett ok beteende, som utövare av ett yrke måste man veta hur man hantera sånt här.

Lärare måste veta,poliser med. Om vakter inte gör det ska de inte hantera barn!

Det är stor skillnad på att hålla i och trycka ned i golvet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka