Misshandeln på centralen i Malmö

Jag och säkert fler med mig har ingen erfarenhet av hur lärare o.s.v hanterar barn som går runt och misshandlar folk. Jag tänker mig att en lärare ringer polis vid en sån situation men har som sagt ingen erfarenhet. Kan du inte förklara hur det ska gå till istället?

De ringer inte polis. De hanterar situationen. Gick du inte i skolan?

Men snälla. Jag misstänker att du inte försökt hålla så stora krafter som en vanvettig 9-åring faktiskt utgör. Att hålla bakifrån gör att det finns bra chanser att sparka av den fasthållande partens smalben. Så mycket kraft får du i en bakåtspark. Du kan dessutom använda din kropp mycket kreativt för att komma loss, vilket de flesta som utövar kampsort är mycket väl medvetna om - det kommer dessutom som en automatisk åtgärd när du blir fasthållen stående bakifrån.

Framifrån utsätts du för risken att bli skallad och sparkad, förutom spottad och biten.

Liggande är att föredra, ur skadesynpunkt för A L L A inblandade.

Men snälla, den här killen var en fara för både allmänheten och sig själv!
Det jämför du med vardaglig barnuppfostran!

Jag vet inte hur du har det hemma med dina ev barn men att dra paralleller mellan den här händelsen och vardaglig barnuppfostran är för mig väldigt långsökt.
De allra flesta av oss föräldrar behöver tack och lov aldrig ställas inför situationen!

Du hävdar att du vet och kan mer än väktaren och att du hade kunnat stoppa den här killen genom att snacka med honom?
Hålla fast honom lite mildare?
Utan att höra vaktens version dömer du ut hans yrkeskunnande och hans bedömning av situationen.

Jag har en större tilltro till mina medmänniskor och vill höra deras version och förklaring innan mitt åsiktsmaskineri och fördömande kickar in.
Jag kan inte stämpla någon ohörd!
Erfarenheter har lärt mig att saker kan se ut på ett visst sätt men att det inte alltid speglar hela sanningen.

Jag tycker att det är otäckt när "folket" blir pöbeln och utan all fakta tar ställning.
Nästa gång kan det vara jag.
Eller du.
Visst måste vi få en chans att förklara och försvara oss innan vi blir (för-)dömda?

Jag kan ärligt säga att om det var mitt barn hade vaktens agerande varit det minsta som gjorde mig sömnlös om nätterna.

Jag hade nog tackat honom för att han inte lät mitt barn löpa och försvinna!
Vad hade barnet kunnat göra då?
Både emot sig själv och andra.

Vissa saker finns det ingen "andra sidan av myntet" på. Vissa saker är aldrig ok. Detta är ett sånt tillfälle.
Det finns ingen som helst ursäkt för att nånsin trycka ned ett barn i marken.

Barn kan inte ställas till svars för brott, de kan heller inte straffas. Det finns en anledning till det.

Ett normalt beteende är det inte men det är inte så ovanligt som du vill påskina.

Men snälla. Jag misstänker att du inte försökt hålla så stora krafter som en vanvettig 9-åring faktiskt utgör. Att hålla bakifrån gör att det finns bra chanser att sparka av den fasthållande partens smalben. Så mycket kraft får du i en bakåtspark. Du kan dessutom använda din kropp mycket kreativt för att komma loss, vilket de flesta som utövar kampsort är mycket väl medvetna om - det kommer dessutom som en automatisk åtgärd när du blir fasthållen stående bakifrån.

Framifrån utsätts du för risken att bli skallad och sparkad, förutom spottad och biten.

Liggande är att föredra, ur skadesynpunkt för A L L A inblandade.

HUR ska 130cm barn kunna skalla 180cm vuxen?
Jag har sett många aggressiva barn, vi hade ett flertal i min skola som hade en egen resurs bredvid dem konstant eftersom de annars slängde bord och stolar på oss andra. De fick fruktansvärda utbrott, aldrig lades de ned. Inte en enda gång.

en nioåring är inget muskelberg, att lyckas sparka av ett smalben på några dm avstånd ser jag inte som genomförbart.

Men ingår det inte i utbidlningen att lära sig hantera barn? Det ska det göra enligt medierna.Detta är INTE ett ok beteende, som utövare av ett yrke måste man veta hur man hantera sånt här.

Lärare måste veta,poliser med. Om vakter inte gör det ska de inte hantera barn!

Det är stor skillnad på att hålla i och trycka ned i golvet.

Det lär inte ingå i lärarutbildningen att få utbildningen i hur man kvarhåller stökiga elever. Jag hoppas faktiskt att det inte gör det.

Du tycker inte att det är ett okej beteende. Vad som istället ska göras är lite oklart. (Hålla fast i armen är inte smart. Dels kan barnet skada armen och axeln ganska enkelt, dels kan barnet sparka, slå och spotta mot både ordningsvakt och förbipasserande. Att prata lugnande är passerat sedan länge.)

Att lägga ner någon på golvet är väldigt bra ur skademinskningssynpunkt. Då finns nämligen stadigt bakom den som ligger ner.

en nioåring är inget muskelberg, att lyckas sparka av ett smalben på några dm avstånd ser jag inte som genomförbart.

Det blir lite meningslöst att diskutera med dig när du undanröjer fullt möjliga scenarier som omöjliga. Vilken utbildning har du gått för att klassa detta som omöjligt? Jag kan på rak arm säga att det INTE är någon självförsvarsutbildning i alla fall...

Du kanske bara gissar?

Och de som blev skadade innan, av pojken, vad fick de straff för? Eller har det ingen betydelse att andra oskyldiga skadades, för att det var gjort av ett barn?

Det är självklart hemskt. Men du missar poängen, även om ett barn dödar en anann människa så ställer vi inte barnet inför rätta och kastar det i fängelse.

Jag är på riktigt chockerad över att jag behöver försvara mig i denna frågan. Tycker ni detta är ett ok sätt alltså? Ni hade inte reagerat om en pappa i matbutiken tryckte ned sitt barn i marken? Eller om en lärare gjorde et på skolgården? Ni hade bara gått förbi och ryckt på axlarna "ungen förtjänar nog det".

:(

De ringer inte polis. De hanterar situationen. Gick du inte i skolan?

Jo jag gick i skolan (vad nu det har med saken att göra) men som jag skrev så saknar jag trots det erfarenhet av hur lärare hanterar elever som misshandlar folk. Det var en uppriktig önskan att du skulle utveckla hur det går till för jag förstod inte hur du menade. Att de "hanterar stationen" klargör inte någonting.

Oj, så världsfrånvänt. Vi har många indicenter i den här landsänden där skolorna fått anlita både väktare, ordningsvakter och tillkallat polis för att mellanstadieelever brukat våld, misshandlat och bedrivit grov skadegörelse med fara för sina kamraters liv.

Polisen kom till vår skola också när gängbråk planerades. Men till vardags så löser lärarna det själva, genom att tex anlita min syster som extraresurs som jag beskrev ovan.

Det blir lite meningslöst att diskutera med dig när du undanröjer fullt möjliga scenarier som omöjliga. Vilken utbildning har du gått för att klassa detta som omöjligt? Jag kan på rak arm säga att det INTE är någon självförsvarsutbildning i alla fall...

Du kanske bara gissar?

Det är rimligt vett att kunna bedöma en 130cm lång, 30kg tung barn mot en 180lång fullvuxen man. Jag har gott om erfarenhet av barn, även stökiga sådana.

Menar du att ni på självförsvarskursen tränar försvar mot barn?

Det är självklart hemskt. Men du missar poängen, även om ett barn dödar en anann människa så ställer vi inte barnet inför rätta och kastar det i fängelse.

Jag är på riktigt chockerad över att jag behöver försvara mig i denna frågan. Tycker ni detta är ett ok sätt alltså? Ni hade inte reagerat om en pappa i matbutiken tryckte ned sitt barn i marken? Eller om en lärare gjorde et på skolgården? Ni hade bara gått förbi och ryckt på axlarna "ungen förtjänar nog det".

:(
Barnet har inte ställts inför rätta, det blev akut omhändertaget för att minimera risken att skada fler, bl.a. Det hoppas jag verkligen sker om ett barn springer runt och dödar andra också, även om det inte blir rättsliga påföljder.

Det sista har både jag och andra påtalat flera gånger inte är jämförbart.

HUR ska 130cm barn kunna skalla 180cm vuxen?
Jag har sett många aggressiva barn, vi hade ett flertal i min skola som hade en egen resurs bredvid dem konstant eftersom de annars slängde bord och stolar på oss andra. De fick fruktansvärda utbrott, aldrig lades de ned. Inte en enda gång.

Varför kan man inte sparka av ett smalben? Man kan ju bryta ett ben av att halka?

Barnet har inte ställts inför rätta, det blev akut omhändertaget för att minimera risken att skada fler, bl.a. Det hoppas jag verkligen sker om ett barn springer runt och dödar andra också, även om det inte blir rättsliga påföljder.

Det sista har både jag och andra påtalat flera gånger inte är jämförbart.

han blev inte omhändertagen, han blev nedtryckt, kränkt och förnedrad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka