Misshandeln på centralen i Malmö

Jag blri helt kall när jag läser era inlägg. Tycker ni på fullaste allvar att ett korrekt sätt att hantera ett aggressivt barn är trycka ned det i golvet och hålla det stilla?

Ni anser inte att man som vuxen borde ha mer förstånd och koll än att hantera det så?

Jag blir mörkrädd och livrädd. Vad är nästa steg? att lärarna anamnar samma sätt? Att vi tillåter barnaga?
I vilken ålder är detta ok? 9 uppenbarligen men sen då, 5? 3?

Fasthållning kanske ska läras ut till dagsifröknar?

Fattar ni hur ni låter?
Svar till ts, nej jag hade tänkt mig för jävligt mycket innan jag gick emot en ordningsvakt eftersom de får bete sig hur som helst och det troligen hade resulterat i att jag blev misshandlad och åkte dit för det.

Okej och okej, ibland har man inget val, hade du tyckt det varit okej om du blivit trakasserad och att vakterna bara sett på för att den som sparkade, bet och spottade dig var minderårig? Sedan spelar åldern mindre roll utan det är vad som händer som spelar roll. Klart att risken att man blir trakasserad av 2 3-4-åringar på tåget är mindre.

Eller föredrar du att man bara helt sonika kastar av de minderåriga så de får klara sig själv eller trakassera andra.

Jag börjar bli allvarligt oroad för läsförståelsen. Vad är svårt att förstå i begreppet "SJÄLVFÖRSVAR"?

Du inser att det finns 9-åringar med vapen som dödar i krig va? Du inser att du kan bli dödad imorgon av en 9-åring som löper amok på gatorna med en kniv? Spelar det någon roll VARFÖR han löper amok med en kniv? Inte i det läget. I det läget handlar det om att rädda dig och dina barn undan döden.

I detta fallet bar han inte kniv. Risken att bli knivmördad av ett barn ser jag som så försvinnande liten att jag itne kommer träna mig inför ett sånt scenario.

Svara på frågan, ska lärare trycka ned elever? Vid vilken aggression är det ok? när barnet svär eller är det smalbenssparkar som avgör?

Men hur läser du alla inlägg egentligen?

Menar du att om pojken inte tränat kampsport/självförsvar så är det bara på grund av det totalt omöjligt att han kan ens råka skada någon i ett sådant oerhört pressat läge där han verkar slåss för sitt liv mer eller mindre?

jag anser att en person anställd för att omhänderta personer ska ha sån utbidlning att de inte behöver anvälda våld för att värja sig från våld från ett barn.

Jag har svårt att hinna läsa alla inlägg som mest bara rapar samma saker.

Jag är också i chock. Ni argumenterar för att barnkonventionen är fel, rädda barnens generalsekretarare är fel, vårt rättssystem är fel

Barn som gör fel förtjänar lite våld tillbaka. :(
helvete, det gör ont i mitt hjärta att läsa er cynism.

Vem har påstått att barnkonventionen är fel? Att vårt rättssystem är fel? Vad Rädda barnen generalsekreterare har sagt är jag däremot inte helt överens med men det må vara hänt. Även sådana människor kan ju ha fel, ha missuppfattat eller helt enkelt ha en annan åsikt.

Barn som agerar på det här viset behöver skyddas. Skyddas från att skada sig själv och skada andra. Det här ser ut att vara det mest rimliga sättet att lösa det på i det här akuta läget. Andra insatser, t.ex. psykologkontakt, är inte aktuella där och då.

Okej och okej, ibland har man inget val, hade du tyckt det varit okej om du blivit trakasserad och att vakterna bara sett på för att den som sparkade, bet och spottade dig var minderårig? Sedan spelar åldern mindre roll utan det är vad som händer som spelar roll. Klart att risken att man blir trakasserad av 2 3-4-åringar på tåget är mindre.

Eller föredrar du att man bara helt sonika kastar av de minderåriga så de får klara sig själv eller trakassera andra.

Det fetmarkerade är där det blir fel. Det har inte mindre betydelse, det är av HÖGSTA betydelse att det är ett barn som beter sig illa. Ett barn är inte vuxet, vi ska inte behandla dem så.

Det finns många tillvägagångsätt som inte innebär våld eller inte göra nåt alls.

Vem har påstått att barnkonventionen är fel? Att vårt rättssystem är fel? Vad Rädda barnen generalsekreterare har sagt är jag däremot inte helt överens med men det må vara hänt. Även sådana människor kan ju ha fel, ha missuppfattat eller helt enkelt ha en annan åsikt.

Barn som agerar på det här viset behöver skyddas. Skyddas från att skada sig själv och skada andra. Det här ser ut att vara det mest rimliga sättet att lösa det på i det här akuta läget. Andra insatser, t.ex. psykologkontakt, är inte aktuella där och då.

Alla som har uttalat sig har sagt att det inte är ok att hantera ett barn på detta sätt. Vårt rättssystem straffar inte barn som vissa här föreslår. Barnkonventionen säger att barnets bästa sättas i främsta rummet vid alla åtgärder som rör barn.

Gjordes det här tycker du? Återigen, ska lärare börja lägga ned barn?

jag anser att en person anställd för att omhänderta personer ska ha sån utbidlning att de inte behöver anvälda våld för att värja sig från våld från ett barn.

Det är ju helt meningslös att ens försöka diskutera med dig när du direkt börjar prata om något helt annat. Frågan handlade om hurvida barnet skulle riskera att skada vakten om vakten höll i barnet stående.

Jag ger upp direkt!

Svara på frågan, ska lärare trycka ned elever? Vid vilken aggression är det ok? när barnet svär eller är det smalbenssparkar som avgör?

Självklart, om det är befogat. Det är ju en vedertagen metod för att stabilisera en situation, det erkänner du ju själv - du anser bara att det ska göras annorlunda.

Det finns inga svart-vita gränser i sådana här situationer. Gränsen går när det finns risk för skada. På andra eller på den våldsamme. Det måste du väl rimligen hålla med om?

Nej, det är ett besvärligt, aggressivt barn. Man bemöter fortfarande inte denna med metoder man använder mot vuxna. Förutom den moraliska aspekten är det heller inte tillåtet.

Det är inte otillåtet att brotta ner barn på marken om de är våldsamma. Exempel från 2011:

"Nu sprids filmen på ingripandet på nätet - men både polis och åklagare är eniga om att ordningsvakterna inte gjorde något fel."
tunnelbana4

En 9åring som väger ca 30 -40kg som du håller i nära sparkar inte särskilt hårt. Hur tror du föräldrar gör?

Det handla inte om orden, det handlar om tonen.
Nej barnet ger dig förmodligen bara blåmärken, bit och rivmärken och en dansk skalle.
Att tala ett barn till rätta hade de enligt uppgift försökt långt tidigare.

I detta fallet bar han inte kniv. Risken att bli knivmördad av ett barn ser jag som så försvinnande liten att jag itne kommer träna mig inför ett sånt scenario.

Hur vet du att killen inte bär kniv? Det syns i de flesta fall inte på håll utan det krävs skyddsvisitation.

Återigen, jag tycker inte att lärare ska behöva trycka ner elever. Elever som i skolan beter sig som den här killen bör inte vara där. Lärare och elever ska inte behöva få sin arbets-/skoldag förstörd av rädsla för sådana här utbrott och attacker.
Jag är beredd på att min arbetsdag innehåller sådana här utbrott och attacker, från ungdomar och vuxna. Jag är beredd på att få okvädesord kastade mot mig. Jag är beredd på att göra vad som krävs för att förhindra sådana situationer. Det ingår nämligen i mitt yrke. Jag tycker inte att det ska ingå i lärarnas yrkesroll.

Nej, det är ett besvärligt, aggressivt barn. Man bemöter fortfarande inte denna med metoder man använder mot vuxna. Förutom den moraliska aspekten är det heller inte tillåtet. Därför får vakter riktad utbildning i detta (ska få iaf).

Du avfärdar Rädda barnens åsikt?
Hur hindrar du ett barn från att skada sig själv och andra när det ska hållas kvar på platsen tills polis anländer och det inte gå att prata med det? Samma unge som redan skadat och använder våld mot både andra oskyldiga och personal på plats som har i uppgift att kvarhålla den och för hindra att någon mer skadas, även ungen själv?

Det är ju helt meningslös att ens försöka diskutera med dig när du direkt börjar prata om något helt annat. Frågan handlade om hurvida barnet skulle riskera att skada vakten om vakten höll i barnet stående.

Jag ger upp direkt!

Du frågar om endast kampsportstränade barn kan skada. Nej självklart inte. Men har man utbidlning vet man hur man håller sig på säkert avstånd men ändå lugnar situationen.

var det ett bättre sätt?

Alla som har uttalat sig har sagt att det inte är ok att hantera ett barn på detta sätt. Vårt rättssystem straffar inte barn som vissa här föreslår. Barnkonventionen säger att barnets bästa sättas i främsta rummet vid alla åtgärder som rör barn.

Gjordes det här tycker du? Återigen, ska lärare börja lägga ned barn?

Jag anser att det är för killens bästa detta sker, ja. Risken är annars att killen skadar sig genom att t.ex. springa ut framför en buss, trilla ner på ett tågspår eller (faktiskt) blir fasthållen alt. får stryk av någon helt vanlig medborgare som tröttnar på beteendet.

Jag har flera gånger svarat på frågan om lärare. Ett tips är att du börjar med att läsa inläggen som bemöter dina påståenden.

Självklart, om det är befogat. Det är ju en vedertagen metod för att stabilisera en situation, det erkänner du ju själv - du anser bara att det ska göras annorlunda.

Det finns inga svart-vita gränser i sådana här situationer. Gränsen går när det finns risk för skada. På andra eller på den våldsamme. Det måste du väl rimligen hålla med om?

Jag har aldrig hört talas om att vårt samhälle skulle tillåta att lärare fysiskt brottar ned barn i skolan.

Nu går ni till extremer, barnet bär plötsligt krig, är utbildad mördare och diverse. Det var han inte i situationen igår, det fanns inte befog för det hanterandet som skedde.

Ursäkta? Det var en allvarlig fråga. Tror det var du som skrev att en människa går in i överlevnadsinstinkt vid hot och liknande och en människa som slåss för sitt liv blir STARK. Därför är jag inte ett dugg främmande för att en sån spark skulle kunna slå av ett ben på någon med "rätt" träff.

Jag har brutit båda mina armar, vid olika tillfällen, av fall där jag helt enkelt landat på dem. Inte genom att ta emot mig, utan armarna rakt efter backen och gått av utav min kroppstyngd. Jag var sex respektive 14 år, i vuxen ålder väger jag 50 kg. Jag har även lyckats bryta ett finger av att slå det i sadeln när jag red, då hästen snubblade. Så nej, jag ser faktiskt inte vad det är som är så omöjligt med att lyckas sparka av någons ben när man slåss i panik för sitt liv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark
  • WE-tråden

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka