Misshandeln på centralen i Malmö

Jätteenkelt säger jag inte. Däremot anser jag att ordningsvakter används helt fel i dagens samhälle. De har uppenbarligen inte utbildning för liknande situationer och bör då inte hantera dessa.

Att jag skrev att ordningvakter är anställda av bolag och inte staten, är det förakt? det är skillnad på polis och vakter.
Hur utbildar man någon i att göra det omöjliga? Att hålla kvar en 9-åring på ett vis som inte kan uppfattas som brutalt oavsett vinkling och oavsett vad barnet gör?

Ska man utbilda någon så fungerar det bäst om det är en möjlig uppgift de ska lära sig.

Det är inte otillåtet att brotta ner barn på marken om de är våldsamma. Exempel från 2011:

"Nu sprids filmen på ingripandet på nätet - men både polis och åklagare är eniga om att ordningsvakterna inte gjorde något fel."
tunnelbana4

Det är situationen med 12åringen? Den var hett omdebatterad och även om åklagare inte kunde styrka att brott begicks så ansågs den inte ok. Efter blev utbildningen för hur vakter bemöter barn obligatorisk läste jag igår.

Du frågar om endast kampsportstränade barn kan skada. Nej självklart inte. Men har man utbidlning vet man hur man håller sig på säkert avstånd men ändå lugnar situationen.

var det ett bättre sätt?

Mycket bättre! :)

Förutom att ett flertal i tråden redan förklarat väldigt ingående varför det är säkrare för båda parter att lägga ner än att hålla upprätt.

Jag har aldrig hört talas om att vårt samhälle skulle tillåta att lärare fysiskt brottar ned barn i skolan.

Jag är inte främmande för att den här ungen bar någon form av vapen, det hade jag utgått från i situationen som uppstod. Allt annat är ju vårdslöst och farligt att inte beakta.

Nej, jag tycker inte lärare ska behöva göra det, men om det är för att skydda andra från våld (t ex min jämnåriga avkomma) så hoppas jag verkligen att läraren gör det.

Återigen, en lösning:

Ett aggressivt beteende har fyllt en funktion, kanske t o m i överlevnadssyfte. Det triggas i lägen när man känner sig hotad. Om vi då reagerar med att bli arga tillbaka, då trappas det upp. Om man istället kan bevara lugnet, inte ge igen med samma mynt, och inte kommer för nära så har man en chans att nå igenom. Och det här kan gå fort, det behöver inte ta många sekunder. Sedan kan man agera/kommunicera. Jag har sett det ske många gånger och gjort så själv. De bästa poliserna är suveräna på det här, tycker jag. Imponerande.
QUOTE]

Okej och okej, ibland har man inget val, hade du tyckt det varit okej om du blivit trakasserad och att vakterna bara sett på för att den som sparkade, bet och spottade dig var minderårig? Sedan spelar åldern mindre roll utan det är vad som händer som spelar roll. Klart att risken att man blir trakasserad av 2 3-4-åringar på tåget är mindre.

Eller föredrar du att man bara helt sonika kastar av de minderåriga så de får klara sig själv eller trakassera andra.

En vanlig förekommande händelse är att fulla gubbar trakasserar på tåget. Vakterna brukar avvisa denna utan aggressiva metoder eller nedläggning.

På någon som flyr funkar inte riktigt detta, det hänger ju på att den som man vill omhändertar stannar på platsen och argumenterar. D v s en helt annan situation.

Hur vet du att killen inte bär kniv? Det syns i de flesta fall inte på håll utan det krävs skyddsvisitation.

Återigen, jag tycker inte att lärare ska behöva trycka ner elever. Elever som i skolan beter sig som den här killen bör inte vara där. Lärare och elever ska inte behöva få sin arbets-/skoldag förstörd av rädsla för sådana här utbrott och attacker.
Jag är beredd på att min arbetsdag innehåller sådana här utbrott och attacker, från ungdomar och vuxna. Jag är beredd på att få okvädesord kastade mot mig. Jag är beredd på att göra vad som krävs för att förhindra sådana situationer. Det ingår nämligen i mitt yrke. Jag tycker inte att det ska ingå i lärarnas yrkesroll.

men det gör det och de hanterar det utan våld. Kudos till dem.

En vanlig förekommande händelse är att fulla gubbar trakasserar på tåget. Vakterna brukar avvisa denna utan aggressiva metoder eller nedläggning.

AHA, så NU ska man jämställa en 9-åring med en äldre man och DÅ är det OK att behandla lika? Personligen tycker jag det hade varit grovt ansvarslöst att avvisa en förrymd och aggressiv nioåring från tåget, men där tycker vi (återigen) olika...

Om de trakasserande blir ombedda att gå från platsen och gör så finns det ju ingen anledning till s.k. aggressiva metoder eller nedläggning. På samma sätt som att om den här killen hade stannat kvar, och väntat på polisen, när han blivit ombedd att göra det (jag utgår helt kallt från att det var första insatsen) så hade det inte hänt något mer än så.

Hur hindrar du ett barn från att skada sig själv och andra när det ska hållas kvar på platsen tills polis anländer och det inte gå att prata med det? Samma unge som redan skadat och använder våld mot både andra oskyldiga och personal på plats som har i uppgift att kvarhålla den och för hindra att någon mer skadas, även ungen själv?
Ett aggressivt beteende har fyllt en funktion, kanske t o m i överlevnadssyfte. Det triggas i lägen när man känner sig hotad. Om vi då reagerar med att bli arga tillbaka, då trappas det upp. Om man istället kan bevara lugnet, inte ge igen med samma mynt, och inte kommer för nära så har man en chans att nå igenom. Och det här kan gå fort, det behöver inte ta många sekunder. Sedan kan man agera/kommunicera. Jag har sett det ske många gånger och gjort så själv. De bästa poliserna är suveräna på det här, tycker jag. Imponerande

Hur utbildar man någon i att göra det omöjliga? Att hålla kvar en 9-åring på ett vis som inte kan uppfattas som brutalt oavsett vinkling och oavsett vad barnet gör?

Ska man utbilda någon så fungerar det bäst om det är en möjlig uppgift de ska lära sig.

Det är uppenbarligen inte omöjligt eftersom det sker dagligen i vårt samhälle. Hur tror du detta barn hanteras annars? Att han är snäll och vänlig till vardags?

Återigen, en lösning:

Ett aggressivt beteende har fyllt en funktion, kanske t o m i överlevnadssyfte. Det triggas i lägen när man känner sig hotad. Om vi då reagerar med att bli arga tillbaka, då trappas det upp. Om man istället kan bevara lugnet, inte ge igen med samma mynt, och inte kommer för nära så har man en chans att nå igenom. Och det här kan gå fort, det behöver inte ta många sekunder. Sedan kan man agera/kommunicera. Jag har sett det ske många gånger och gjort så själv. De bästa poliserna är suveräna på det här, tycker jag. Imponerande.
QUOTE]

Det är säkert ett alldeles ypperligt sätt i flera fall! Men knappast i alla? Och vad gör man i en akut situation där någon redan skadat och skadar ett flertal oskyldiga?

Gubben och tågvärden tex, ska man bara låta dem ta emot mer skit tills någon skicklig polis kommer till undsättning?

Dessutom har vi ju liten aning om vilka som försöka göra vad under tiden som situationen urartade och dessutom fanns misstanke om droger.

Om polisen krävt omedelbart kvarhållande innan de ens hunnit dit finns det nog en hel del orsaker bakom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka