Misshandeln på centralen i Malmö

Har nu inte läst riktigt alla sidor, men det mesta.

Jag skiter i om pojken är 9 år (som är den ålder som har uppgetts) eller om han är 14 år. Det är alldeles oavsett ett barn. Det går inte att komma ifrån det där obehagliga och obekväma att ordningsvakten kanske har brukat övervåld, mot ett barn.

Jag vet, omgivningen och barnen ska skyddas men menar ni på fullaste allvar att det inte finns ett enda annat sätt att hantera ett utåtagerande barn? Jag har en äldre bror som var direkt farlig för oss syskon när han fick utbrott (som innefattade bl.a. flygande strykjärn). Mina föräldrar var alltså tvungna att skydda oss från honom. Äldsta brorsan som är 5 år äldre än min yngre bror var rädd för hans utbrott. Tror ni att mina föräldrar någonsin brottade ner honom, la honom på rygg, satt över honom och vred undan hans huvud?

Det ryser i hela mig när jag ser människor försvara ordningsvaktens beteende. Det är möjligt att det var det enda ordningsvakten kände att han kunde göra just där och då men då landar det i otillräcklig utbildning. Det är liksom inte bara okej bara för att det är den enda åtgärden som ordningsvakten kan komma på just då.

Och jag förstår att människor tappar förtroendet för ordningsvakter och poliser när sådant här händer. Inte bara en gång utan flera gånger. Förtroende och respekt är liksom ingenting man får med sin yrkestitel. Det är något man måste förtjäna.

Då frågar jag även dig. Vad tycker du skulle gjorts i den här specifika och akuta situationen?

Ett aggressivt beteende har fyllt en funktion, kanske t o m i överlevnadssyfte. Det triggas i lägen när man känner sig hotad. Om vi då reagerar med att bli arga tillbaka, då trappas det upp. Om man istället kan bevara lugnet, inte ge igen med samma mynt, och inte kommer för nära så har man en chans att nå igenom. Och det här kan gå fort, det behöver inte ta många sekunder. Sedan kan man agera/kommunicera. Jag har sett det ske många gånger och gjort så själv. De bästa poliserna är suveräna på det här, tycker jag. Imponerande
Du svarar inte på frågan: hur hindrar du ett våldsamt och aggresivt barn som redan skadat andra och som ska kvarhållas tills polis kommer till platsen, från att skada sig själv och andra eller att avvika, när det inte går att prata med det?

Och jag tror inte det var första insatsen. Men vi vet inte vad som skett. oavsett anser jag att nedtryckningen var felaktig.

Min feed hinner inte uppdatera sig tillräckligt fort, jag skiter inte i inlägg utan de frösvinner i massan. På svar om din tidigare fråga som jag nu inte hittar.
Varför tror du inte att det var första insatsen? För att det fungerar på alla barn, alla lyssnar? Även såna som rymt från ett vårdhem, inte pratar språket och spottar på oskyldiga människor på ett tåg? Jag tror ju inte att det är så enkelt.

För att du satte polis och vakt i samma innebörd. Jag anser att det är stor skillnad. Det är int jämförbart.
Nej, jag skrev polis/ordningsvakt i jämförelse med civilperson, främst eftersom det enligt uppgift var en polis som gett order till ordningsvakten i det här fallet och jag inte kan döma vem det är som är ytterst ansvarig i ett sånt fall.

Självklart kommer att tryckas ned i marken och få en hand i ansiktet att ses som en bestraffning av barnet. Omhändertagandet skedde förhoppningsvis sen när han och hans personal får diskutera vad som skedde.

Menvi kan ju inte diskutera utifrån den här synen på straff? Barnet tar garanterat tusen andra grejer också som straff eftersom det inte lärt sig skillnaden i konsekvens och straff.

Ja förhoppningsvis. Barnet behövde omhändertas och i detta fallet bestämde polis att det var så akut att barnet skulle kvarhållas av ordningsvakterna.

Har nu inte läst riktigt alla sidor, men det mesta.

Jag skiter i om pojken är 9 år (som är den ålder som har uppgetts) eller om han är 14 år. Det är alldeles oavsett ett barn. Det går inte att komma ifrån det där obehagliga och obekväma att ordningsvakten kanske har brukat övervåld, mot ett barn.

Jag vet, omgivningen och barnen ska skyddas men menar ni på fullaste allvar att det inte finns ett enda annat sätt att hantera ett utåtagerande barn? Jag har en äldre bror som var direkt farlig för oss syskon när han fick utbrott (som innefattade bl.a. flygande strykjärn). Mina föräldrar var alltså tvungna att skydda oss från honom. Äldsta brorsan som är 5 år äldre än min yngre bror var rädd för hans utbrott. Tror ni att mina föräldrar någonsin brottade ner honom, la honom på rygg, satt över honom och vred undan hans huvud?

Det ryser i hela mig när jag ser människor försvara ordningsvaktens beteende. Det är möjligt att det var det enda ordningsvakten kände att han kunde göra just där och då men då landar det i otillräcklig utbildning. Det är liksom inte bara okej bara för att det är den enda åtgärden som ordningsvakten kan komma på just då.

Och jag förstår att människor tappar förtroendet för ordningsvakter och poliser när sådant här händer. Inte bara en gång utan flera gånger. Förtroende och respekt är liksom ingenting man får med sin yrkestitel. Det är något man måste förtjäna.
Hur gjorde dina föräldrar då? Är metoden tillämpbar på personer som man inte delar språk med? Var risken överhängande att din bror rusade iväg och försvann för alltid?

Vart någonstans finns källan som beskriver att barnet är äldre än tidigare angivits (dvs 13år och inte nio), att han misshandlat alternativt rånat en 83 åring, att han spottat på och sparkat på andra medresenärer etc? Jag hittar inte något av detta. Det enda jag hittar är att han och hans kamrat trakasserat andra på tåget (vilket kan innebära lite vad som helst) och att han spottat och sparkat på en vakt. Vad jag kan läsa mig till är att han är nio år, ensamkommande och placerad på ett boende för barn med psykosocialohälsa. Jag är uppriktigt intresserad för det cirklar massa information på Facebook nu om att han varit påtänd etc vilket jag inte kan hitta något om i de vanliga medierna.

Du svarar inte på frågan: hur hindrar du ett våldsamt och aggresivt barn som redan skadat andra och som ska kvarhållas tills polis kommer till platsen, från att skada sig själv och andra eller att avvika, när det inte går att prata med det?

genom att omhänderta barnet. Inte genom nedtryckning i marken.

På samma sätt som föräldrar hanterar arga barn som int vill lämnas på dagis, på samma sätt som lärare hanterar barn som inte vill sköta sig i klassrummet.
Och hur gör de det? Och hur är det applicerbart i denna situationen?

Ärligt talat så verkar du inte ha något svar utan gömmer dig bakom ickesvar. Kanske dags att precisera vad man ska göra på mer detaljnivå för att det sak bli det minsta trovärdigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka