Har nu inte läst riktigt alla sidor, men det mesta.
Jag skiter i om pojken är 9 år (som är den ålder som har uppgetts) eller om han är 14 år. Det är alldeles oavsett ett barn. Det går inte att komma ifrån det där obehagliga och obekväma att ordningsvakten kanske har brukat övervåld, mot ett barn.
Jag vet, omgivningen och barnen ska skyddas men menar ni på fullaste allvar att det inte finns ett enda annat sätt att hantera ett utåtagerande barn? Jag har en äldre bror som var direkt farlig för oss syskon när han fick utbrott (som innefattade bl.a. flygande strykjärn). Mina föräldrar var alltså tvungna att skydda oss från honom. Äldsta brorsan som är 5 år äldre än min yngre bror var rädd för hans utbrott. Tror ni att mina föräldrar någonsin brottade ner honom, la honom på rygg, satt över honom och vred undan hans huvud?
Det ryser i hela mig när jag ser människor försvara ordningsvaktens beteende. Det är möjligt att det var det enda ordningsvakten kände att han kunde göra just där och då men då landar det i otillräcklig utbildning. Det är liksom inte bara okej bara för att det är den enda åtgärden som ordningsvakten kan komma på just då.
Och jag förstår att människor tappar förtroendet för ordningsvakter och poliser när sådant här händer. Inte bara en gång utan flera gånger. Förtroende och respekt är liksom ingenting man får med sin yrkestitel. Det är något man måste förtjäna.
Då frågar jag även dig. Vad tycker du skulle gjorts i den här specifika och akuta situationen?