Misshandeln på centralen i Malmö

Det känns som att många bestämt sig för att vara arga och inte ser till fakta.

Det är mindre skaderisk att hålla fast någon liggande jämfört med att stå upp.
Det är mindre skaderisk att trycka någonsin huvud mot golvet än att låta personen dunka det i huvudet.

Ändå vill vissa hellre att vakter/polis använder mindre säkra metoder för fasthållning, för att det ser mindre spektakulärt ut? Jag förstår inte.

t

Det där spelar egentligen ingen roll - frågan är när håller man kvar ett barn och hur gör man det? Hur ser man till att yrkesgrupper som ibland måste tvinga andra människor inte brukar övervåld?

Ett barns ålder, eventuell grad av berusning, tidigare handlingar etc är ingen ursäkt för övervåld. Ibland kan det påverka var gränsen mellan rättfärdigat våd och övervåld går. Men det kan även andra faktorer göra - socialt nätverk, sjukdom, väder (Ganska mycket våld/tvång kan motiveras för att stoppa en dement från att dra iväg i en snöstorm). Vi kan således diskutera väktarnas beteende utan kränkande spekulationer om barnen.
Ja visst, jag är ändå intresserad av vart ifrån den här informationen kommer. Jag tycker det är obehagligt när det börjar sprida sig påhittade historier som folk tar till sig som om de vore sanningar.

Man måste se the biggr picture. Hur fostrar vi våra barn? hur bemöter samhället arga barn? Hur agerar vuxenvärlden på ett bra sätt mot unga?

Inte genom nedläggning.

Man kan prata lugnande, oavsett språk gör tonen mycket.

Jag hänvisar till min tidigare åsikt att det inte går att föra en seriös diskussion med någon som inte kan utgå från de faktiska förutsättningarna.

Du menar allvar? Lugnande ramsor på ett främmande språk ska bota en aggressiv och uppenbart stressad minderårig som utsatt sig själv och omgivningen för fara.

Det här är inte seriöst längre. Inte alls. Det här låter mer som en novell i Min Häst....

Om de inte kan utbildas till ett korrekt beteende kanske de inte ska arbeta med den sortens uppdrag utan lämna det till polisen.

Du hävdade att det går att lära sig att arbeta på ett sätt som helt förebygger våldsrisker. Poliser använder våld i sitt arbete, de gör alltså inte som du hävdar är möjligt. Har du någon källa på ditt uttalande? För det låter inte sant.

Man måste se the biggr picture. Hur fostrar vi våra barn? hur bemöter samhället arga barn? Hur agerar vuxenvärlden på ett bra sätt mot unga?

Inte genom nedläggning.

Innan du kommit med underlag/källor på att det finns metoder som helt förebygger våldsamvändning kommer jag här jämföra ett stående kvarhållande med ett liggande. Du anser alltså att vakter/polis ska öka skaderisken i omhändertagande av barn? Varför då?

Om de inte kan utbildas till ett korrekt beteende kanske de inte ska arbeta med den sortens uppdrag utan lämna det till polisen.
Det var ju precis det de skulle... Lämna barnet till polisen, alltså. Men eftersom det inte fanns någon polis på platsen, så fick ordningsvakterna i uppdrag av polisen att hålla kvar barnen tills de kom...

Vissa saker finns det ingen "andra sidan av myntet" på. Vissa saker är aldrig ok. Detta är ett sånt tillfälle.
Det finns ingen som helst ursäkt för att nånsin trycka ned ett barn i marken.

Barn kan inte ställas till svars för brott, de kan heller inte straffas. Det finns en anledning till det.

Ett normalt beteende är det inte men det är inte så ovanligt som du vill påskina.
Barn får vist ta konsekvenserna av sitt handlade. Jag hade en klasskompis som "straffades" med ungdomsvårdsskola (tror det hett så på den tiden), en tjej fick betala rutan hon slagit söner (ja det var föräldrarna, men kontentan var att min kompis fick ta det av veckopengen osv.

Vart någonstans finns källan som beskriver att barnet är äldre än tidigare angivits (dvs 13år och inte nio), att han misshandlat alternativt rånat en 83 åring, att han spottat på och sparkat på andra medresenärer etc? Jag hittar inte något av detta. Det enda jag hittar är att han och hans kamrat trakasserat andra på tåget (vilket kan innebära lite vad som helst) och att han spottat och sparkat på en vakt. Vad jag kan läsa mig till är att han är nio år, ensamkommande och placerad på ett boende för barn med psykosocialohälsa. Jag är uppriktigt intresserad för det cirklar massa information på Facebook nu om att han varit påtänd etc vilket jag inte kan hitta något om i de vanliga medierna.

Där tror jag du är inne på vad som gör sådana här diskussioner så svåra. Alla går in i diskussionen med olika "fakta" och argumenterar utifrån dessa vilket gör att man de facto diskuterar helt olika saker.

Säg att t.ex. bara det "fakta" jag fick berättat för mig om att pojken varit påtänd och vistats på järnvägsspåret stämmer, då signalerar det att man har att göra med ett barn som kan råka enormt illa ut om han tillåts härja fritt. I det läget anser jag det var helt i linje med barnets bästa att kvarhålla honom, medelst tvång om så krävs, eftersom risken annars är stor att pojken försätter sig i en ny livsfarlig situation.

Men om andra diskuterar utifrån andra "fakta", t.ex. att det här är en pojke som inte gjort annat än att rymt från HVB-hem, att vakten blockerat pojkens andningsvägar och dunkat hans huvud i marken, så blir ju diskussionen en helt annan. Det blir då omöjligt att enas eftersom man inte ens är överens om vad som faktiskt hänt och därmed inte ens diskuterar samma sak.

Sedan ovanpå det kan man ju lägga en allmän, principiell diskussion om hur barn generellt sett ska hanteras. Men då hamnar man ändå i samma läge; pratar man generellt om barn med normal bakgrund som bor i vanliga hem där det ändå i regel finns en del resurser för att hjälpa dem, eller pratar man generellt om barn som kommer från andra länder, eller generellt om ensamkommande barn, barn som kommer från krigshärjade områden osv.

Du hävdade att det går att lära sig att arbeta på ett sätt som helt förebygger våldsrisker. Poliser använder våld i sitt arbete, de gör alltså inte som du hävdar är möjligt. Har du någon källa på ditt uttalande? För det låter inte sant.

Du menar alltså att barn hela tiden trycks ned i marken av väktare och poliser? PÅ RIKTIGT?

Inte genom nedläggning.

Jag tror folk hade reagerat på samma sätt om videon visade en ordningsvakt som höll fast en panikslagen och aggressiv pojke ståendes. Pojken hade försökt vrida sig loss. Ordningsvakten hade fått hålla fast hårt. Pojken hade skrikit hjärtskärande av smärta och panik. Pojken hade spottat och sparkat. Ordningsvakten hade försökt avvärja sparkar m.m vilket hade kunnat leda till ännu mer smärta för pojken då ordningsvakten måste röra kroppen snabbt samtidigt som han håller ett hårt grep. Pojken hade kanske kämpat längre då det finns större möjligheter att komma loss ståendes. Att hålla fast någon som är aggressiv och verkligen inte vill ser sällan trevligt ut.

men läs tråden! på riktigt, det har redan nämnts många möjliga sätt. Du beskrev själv två.
Och du har inte besvarat min fråga om du på riktigt skulle anlita en vakt att brotta ned ditt barn och hålla det på marken?
Kan du hjälpa och citera för jag har då missat alla dina konkreta exempel och bara hittat flummiga lösningar om att någon annan ska ta hand om det, att man ska göra på ett för barnet farligt vis eller något man försökt men misslyckats med (tala barnet till rätta).

Hur stoppar du ett barn som löper amok från att skada sig själv och andra?

Jag är tveksam.. har väldigt svårt att tro att hela den här händelsen man läst om i pressen har utspelats ut ur det blå. Det är inte rimligt att detta "våldet" används på ett fogligt barn som går att prata tillrätta eller handskas med på annat vis. Jag tror att själva händelsen som filmats är i slutskedet av hela situationen. Det ska finnas en timme lång film från övervakningskameror och vi får bara se den sista minuten som då filmats av åskadare, vad har då utspelat sig dom första 59 minutrarna?

Tycker denna bilden är väldigt talande för hur det ser ut i dag i samhället.

10987661_10206045781091584_1140996411777863441_n.jpg

Hur skulle du ha hanterat denne?
Pratat med o trott att de skulle stanna för att du är mkt snällare?

Fri eller ingen uppfostran är väl ganska vanligt.

Det är inte snällt då de kommer att få problem genom hela livet.
Ungar som har haft det svårt släpps inte ut vind för våg en Fre. kväll utan vuxna Förebilder.
Det är inget nytt att barn som får göra som de vill utan att det får konsekvenser blir annorstädes.
Det or dags att Hylla de välartade barnen, men de ser att det lönar sig att vara bråkstaken. Bara de blir ömmade över av förebilder som inte ska ha barn alls.
Gör tvärtom. Belöna gott uppförande.
Så gör vi med våra hästar o det funkar på allt o alla. Iofs finns det de som anser att man bara ska ignorera/ bortse ifrån farligt bet'eende. Det funkar ibland.

Eller rätt kontaktnät.

pja, så kan man ju se det. Själv umgås jag inte så frekvent med just tolkar o
En 9åring som väger ca 30 -40kg som du håller i nära sparkar inte särskilt hårt. Hur tror du föräldrar gör?

Skämtar du? Min 8-åriga dotter väger >30 kg och hon kan skada mig riktigt ordentligt om hon skulle vilja det. Hon råkade sparka till sin storebror medans hon hjulade och han fick ett präktigt blåmärke av det som gjorde hyfsat ont. Om hon hade velat skada honom hade hon kunnat sparka bra mycket hårdare och thus göra riktigt stor skada.

Sedan så var väl sparka inte det enda den här ungen gjorde? Han bets, revs, spottades och skallades också...

Vissa saker finns det ingen "andra sidan av myntet" på. Vissa saker är aldrig ok. Detta är ett sånt tillfälle.
Det finns ingen som helst ursäkt för att nånsin trycka ned ett barn i marken.

Barn kan inte ställas till svars för brott, de kan heller inte straffas. Det finns en anledning till det.

Ett normalt beteende är det inte men det är inte så ovanligt som du vill påskina.
Vad säger du om ursäkten att hindra barnet att skada sig själv, eller omgivningen (som kan bastå av exempelvis ännu yngre barn)?

Jag undrar snarare vad man har för ursäkt att inte hålla fast ett barn på ett säkert vis om det riskerar att skada andra och sig själv?

Inte genom nedläggning.
Fast hur ska den här ordningsvakten påverka samhällets uppfostran av barn? Det är väl ändå inte dennes ansvar, eller menar du att den ska låta bli att göra sitt jobb för att någon annan brustit i uppfostran och tillsyn?

pja, så kan man ju se det. Själv umgås jag inte så frekvent med just tolkar o

Skämtar du? Min 8-åriga dotter väger >30 kg och hon kan skada mig riktigt ordentligt om hon skulle vilja det. Hon råkade sparka till sin storebror medans hon hjulade och han fick ett präktigt blåmärke av det som gjorde hyfsat ont. Om hon hade velat skada honom hade hon kunnat sparka bra mycket hårdare och thus göra riktigt stor skada.

Sedan så var väl sparka inte det enda den här ungen gjorde? Han bets, revs, spottades och skallades också...

Jag bröt tummen på min lillebror när jag var runt 9-10 år. Det var inte meningen, förstås, men nog är man rätt stark redan då, speciellt när man är rosenrasande. Och rädd.

Det känns som att många bestämt sig för att vara arga och inte ser till fakta.

Det är mindre skaderisk att hålla fast någon liggande jämfört med att stå upp.
Det är mindre skaderisk att trycka någonsin huvud mot golvet än att låta personen dunka det i huvudet.

Ändå vill vissa hellre att vakter/polis använder mindre säkra metoder för fasthållning, för att det ser mindre spektakulärt ut? Jag förstår inte.
Nu ville media skapa opinion o därav tog med Utvalda delar av filmen. Sjukt.
Braskande rubriker o löpsedlar säljer.
Som rena rama skvallerblaskan där man läser en helt annan version sen man köpt o Läst tidningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka