Misshandeln på centralen i Malmö

Barn får vist ta konsekvenserna av sitt handlade. Jag hade en klasskompis som "straffades" med ungdomsvårdsskola (tror det hett så på den tiden), en tjej fick betala rutan hon slagit söner (ja det var föräldrarna, men kontentan var att min kompis fick ta det av veckopengen osv.
Skilj på straff, konsekvens och vård. Det är olika saker. Straff= att göra fel ska kännas så man avskräcks från att göra det igen exempel du kom hem för sen du får inte titta på tv på flera veckor. Konsekvens=när man gör något leder det till något annat exempelvis har man sönder en ruta får man betala för den. Här är det att lära sig av situationen som är det viktiga. Vård= Man behöver hjälp mer hjälp än vad som kan ges i den situation man befinner sig i, görs utifrån personens bästa för att den ska må bra.

pja, så kan man ju se det. Själv umgås jag inte så frekvent med just tolkar o

Skämtar du? Min 8-åriga dotter väger >30 kg och hon kan skada mig riktigt ordentligt om hon skulle vilja det. Hon råkade sparka till sin storebror medans hon hjulade och han fick ett präktigt blåmärke av det som gjorde hyfsat ont. Om hon hade velat skada honom hade hon kunnat sparka bra mycket hårdare och thus göra riktigt stor skada.

Sedan så var väl sparka inte det enda den här ungen gjorde? Han bets, revs, spottades och skallades också...
Jag har ett proffesionellt nätverk som jag använder mig av vi brukar inte heller "umgås".

Du menar alltså att barn hela tiden trycks ned i marken av väktare och poliser? PÅ RIKTIGT?

Du hävdade att det finns metoder för att förebygga våld, tillämpbart på alla individer i alla situationer. Jag tror dig inte och ber om källa. Återigen: har du källa på det? Eller kan du plocka fram underlag på att svensk polis aldrig använt våld mot någon under 18, eftersom du hävdat att de tillämpar denna superba metod.

Skilj på straff, konsekvens och vård. Det är olika saker. Straff= att göra fel ska kännas så man avskräcks från att göra det igen exempel du kom hem för sen du får inte titta på tv på flera veckor. Konsekvens=när man gör något leder det till något annat exempelvis har man sönder en ruta får man betala för den. Här är det att lära sig av situationen som är det viktiga. Vård= Man behöver hjälp mer hjälp än vad som kan ges i den situation man befinner sig i, görs utifrån personens bästa för att den ska må bra.
Konstigt, dina exempel på straff och konsekvens känns inte glasklar för mig. På vilket vis skiljer det att inte få titta på TV och att betala för en ruta man slagit sönder? Är det inte ett straff att betala för det man förstör? Är det inte en konsekvens att man inte få titta på TV om man kommer hem försent?

Konsekvensen att komma hem för sent och att slå sönder en ruta är att man straffas genom att inte få se på TV och att man straffas och får betala rutan, i min värld.

Konsekvens är för mig vad synonymlexikon föreslår: logisk följd, följd, påföljd, verkan, resultat. Man lägger handen på den varma plattan och bränner sig. Konsekvens. Jag tar på eltråde och får en stöt. Konsekvens.

Straff är för mig något som utmäts, som någon utdömer. Man har värderats och funnits skyldig och får ett straff utmätt. I min bok är det något för rättsystemet att syssla med. Synonymlexikon föreslår: påföljd, bestraffning, vite, efterräkning, vedergällning,

Konstigt, dina exempel på straff och konsekvens känns inte glasklar för mig. På vilket vis skiljer det att inte få titta på TV och att betala för en ruta man slagit sönder? Är det inte ett straff att betala för det man förstör? Är det inte en konsekvens att man inte få titta på TV om man kommer hem försent?

Konsekvensen att komma hem för sent och att slå sönder en ruta är att man straffas genom att inte få se på TV och att man straffas och får betala rutan, i min värld.
Det finns ingen direkt koppling mellan tvn och den sena ankomsten. En konsekvens är ju en direkt följd av något. Fönsterrutan är trasig>den måste bytas>det kostar pengar. @Lovisaleonora beskriver det också.

Nej, jag har inget med fönsterrutan att göra. Monster får INTE göra sådana vansinniga paralleller. Jag anser nämligen inte att ovannämnda är något lysande exempel på konsekvens. Jag är snarare böjd åt andra lägret om fönsterrutan rör ett barns handling.

Nej, jag har inget med fönsterrutan att göra. Monster får INTE göra sådana vansinniga paralleller. Jag anser nämligen inte att ovannämnda är något lysande exempel på konsekvens. Jag är snarare böjd åt andra lägret om fönsterrutan rör ett barns handling.
Jag förstår inte vad du menar, men jag antar att det inte är meningen heller. Jag avrundar här.

Jag vill inte riskera att förväxlas som talande i diskussionen om glasrutan. Jag anser inte att det är en direkt konsekvens, att betala för en trasig ruta. Det kan bli, men är det inte automatiskt. Särskilt inte om det handlar om ett minderårigt barn som slagit sönder rutan.

Det finns ingen direkt koppling mellan tvn och den sena ankomsten. En konsekvens är ju en direkt följd av något. Fönsterrutan är trasig>den måste bytas>det kostar pengar. @Lovisaleonora beskriver det också.
Konsekvensen av att komma hem försent är att man missade ett TV-program, konsekvensen av att man kastar en sten på ett fönster är att det går sönder.

Straffet är uteblivet TV-tittade och att betala den trasiga rutan.

Varför är det olämpligt eller orimligt?
varför är trycka ned i marken bättre?
För att det är minst risk för skada och man som fasthållare kan vara mer effektiv utan att skada. Att hålla någon stilla stående innefattar vanligen grepp som kan skada leder på barn och är långt mindre säkra.

Fast @Mia_R och @Lovisaleonora jag tror ni missar poängen. Det var inte kom hem sent och du missar ditt tv-program, det var ju kom hem för sent och dina föräldrar ger dig tv-förbud i två veckor.

Nej, jag gick på den tolkning jag tycker är korrekt. Sent hem, tv-förbud är inte konsekvens. Det är straff. Däremot är ju Sent hem, missat tv-program en i mitt tycke konsekvens av det sena hemkommandet.

jag skulle säga att ytterst få 9åringar är så utbildade inom kampsport att de kan skada en vuxen man. Det scenariot ser jag som orimligt. Detta barn klarade uppenbarligen ine att försvara sig.
Man behöver inte vara utbildad i kampsport för att skada andra.

Det var smärtsamt tydligt att barnet var fullt kapabelt till både försvar och att skada andra. Han försökte försvara sig, skada andra och fly.

Vad säger du om ursäkten att hindra barnet att skada sig själv, eller omgivningen (som kan bastå av exempelvis ännu yngre barn)?

Jag undrar snarare vad man har för ursäkt att inte hålla fast ett barn på ett säkert vis om det riskerar att skada andra och sig själv?

Som en påhittad lämplig ursäkt i efterhand.
Jag ser inte att andra mildare metoder skulle betyda skada.

AHA, så NU ska man jämställa en 9-åring med en äldre man och DÅ är det OK att behandla lika? Personligen tycker jag det hade varit grovt ansvarslöst att avvisa en förrymd och aggressiv nioåring från tåget, men där tycker vi (återigen) olika...
m en vuxen människa beter sig fel, ber jag först, om inte det hjälper tar jag till fysiskt våld, Om en unge beter sig fel, ber jag snällt, om inte det hjälper tar jag till fysiskt våld. Om en hund beter sig fel så talar jag om med röst o kroppsspråk, om inte det hjälper tar jag till hundens språk dvs fysiskt våld.
I det här fallet betedde sig grabben som en icke kommunicerbar hund. Bet och rev för att komma loss. Då är det ju bara att trycka ner honom så att han inte skadar sig och vakten. För att ha en sådan springande lös bland gamla o barn hade ju varit ännu mer ansvarslöst

Efter denna händelsen kommer han behöva ännu mer vård. Eftersom hans förtroende för vuxenvärlden raserats ännu mer.
Tantrums innebär att den blir förbannad över att inte få sin vilja igenom. Att ngn vuxen tar sig friheten att BESTÄMMA! Testa testa....
Det har gått hittills. Där har vi problemet!
Det dåliga uppförandet som inte tolereras HÄR
Du har ett synnerligen naivt synsätt.
Du anser att dina egna verklighetsfrånvända sätt är Briljanta.:up:
Var du ordningsvakt i några år o kom tillbaka.
Jag måste säga att vakterna numera har en bra social kompetens o löser våldsbenägna så bra som de bara kan.
Inte ens i vården kan man bemöta våldsamma barn som du TROR att det går.

Har du sett HELA filmen? Sparkarna kan ske ända upp i huvudhöjd. Vad gör du då?

Det är inte meningen att ens barn ska få orsaka kaos o ordning bara för att en hel del vuxna inte förstår hur man ibland måste göra.
Passivt motstånd när den väl ligger

Du har kedja på din bebishäst- verktyg för att klara av den om den blir våldsam, uppstudsig....
Varför inte prata förstånd med den? Går det i det skedet?
Nej! Väntar du med att säga till den tills den är vuxen?
Dum liknelse kanske, men det är samma sak vilket du inte verkar vilja förstå.
Var konsekvent i ditt tankesätt i alla situationer.

Sluta med halmgubbarna. Det är dålig netikett och ofantligt dålig diskssionsteknik.

Hur läser du egentligen? Ska jag börja stolpa upp i *punktform för att du ska läsa?

jag svarade på detta inlägget :
Du hävdade att det går att lära sig att arbeta på ett sätt som helt förebygger våldsrisker. Poliser använder våld i sitt arbete, de gör alltså inte som du hävdar är möjligt. Har du någon källa på ditt uttalande? För det låter inte sant.

Jag har inte sagt att det helt går att förebygga, jag har sagt att det inte är ett lämpligt sätt mot barn.

Poliser använder inte våld mot barn. Anser du att jag har fel där? Behöver jag verkligen visa en källa på det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka