Misshandeln på centralen i Malmö

Här var bra konkreta tips:
– Är du själv lugn, så skapar du lugn. Är du själv arg, eller uppe i affekt så blir den andra mer ilsken. Då får man en uppåtgående spiral av mera våld.
En annan princip gäller fasthållningar och att det ska bli så lite våld som möjligt.
– Bland annat handlar det om att gå med rörelsemönstret, att inte hålla med spända muskler och att aldrig hålla fast mer än fem sekunder, sedan ska du släppa.
i ...teorin!

"Det var 1979 som Sverige blev först i världen med att förbjuda barnaga. Då infördes den nuvarande regleringen i föräldrabalken som lyder:
”Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling
Skojar du nu:banghead:

det handlar inte om MYCKET VÅLDSAMMA akuta situationer.

Ni verkar inte att ha sett HELA filmen.

Där framgår det tydligt hur mkt pojken spottar o biter.

när han sedan står upp( är pojken verkligen 9 år som är så pass lång? vet man?) o hålls fast bakom ryggen så sparkar han vakten som suttit ÖVER honom i ryggen med BÅDA benen iom han har stöd av vakten som håller i honom.

VEM har ansvaret för dessa pojkar?
Den andre pojken var inte mkt sämre....

Jo jag har sett hela filmen. Och?

Du ser ingen skillnad?

De som arbetar för att hålla god ordning för oss alla Samhället ska inte behöva utsättas för våld i sitt YRKE

De med en någotsånär god uppfostran har en inbyggd RESPEKT för ordningsmakten.

Det är bara att titta på äldre ja t o m dementa som så fort en vit rock eller annan uniform visar sig så fogar de sig.

Axel. Vi lägger ned diskussionen nu. jag förstår inte dina inlägg. Självklart gäller lagen ALLTID. precis som barnkonventionen som säger detsamma.
Du har inte helheten framför dig där man har RÄTT att ta till det som NÖDEN kräver i SÄRSKILDA situationer. UNDANTAG!

Axel. Vi lägger ned diskussionen nu. jag förstår inte dina inlägg. Självklart gäller lagen ALLTID. precis som barnkonventionen som säger detsamma.
Hur menar du att man skulle ha gått till väga?
1. Du har en order från polisen att grabbarna ska hållas kvar på plats, de är rymlingar från en institution.
2 Grabbarna verkar ha levt rövare på tåget och är allmänt störiga när du får kontakt med dem.
3. Grabbarna försöker lägga benen på ryggen när det går upp för dem att du vill ha dem kvar tills polisen kommer.

Så nu ligger bollen hos dig, hur skulle du gått tillväga
Naturligtvis med det kravet att de hålls kvar tills polisen anländer ;)

Fast jo, man får inte aga några barn. Inte en enda liten jävel. hur jävlig den än är. Inte ens om den mördar.

Jag tror att de flesta tar avstånd ifrån aga som vardaglig uppfostringsmetod.

Om jag skulle bli vittne till att något av mina barn -eller någon annans barn- blev misshandlat av ett gäng med äldre barn skulle mitt "lejonpsyke" troligtvis automatiskt slå på och jag skulle försöka rädda barnet med alla medel!

Om en drogpåverkad 13-åring ger sig på dig, menar du att du skulle försöka tala personen tillrätta?
Att inte ens då -med fara för ditt liv- är aga (i form av knytnävsslag och sparkar) tillåtet?

Försöker bara vänligt förstå hur du tänker och drar gränsen.

Fast jo, man får inte aga några barn. Inte en enda liten jävel. hur jävlig den än är. Inte ens om den mördar.

Nu byter du ämne igen. Alltså, om jag och mitt barn går på trottoaren, han halkar och håller på att falla ut framför en bil och jag då rycker tillbaka honom till trottoaren så har jag begått en våldshandling mot honom. Jag kanske tom lyckas slita axeln ur led och han blir skadad av det. Då har han utsatts för våld. Ska jag dömas för att ha agat honom då?

Det är min poäng, ibland används våld i samhället och det är ok. Som i nödvärn (brottslighet handling ok för att skydda liv eller allvarlig skada (egendom) mot brottsligt angrepp), nöd (brottslig handling ok för att skydda mot olycka). Eller våld för att skydda ett omhändertaget barn från att skada sig ännu mer.

Återigen: när du tar tag i armen på någon är det en våldshandling. Det krävs alltså inte att det gör ont för att det ska vara våld i de här situationerna.

Jag tror att de flesta tar avstånd ifrån aga som vardaglig uppfostringsmetod.

Om jag skulle bli vittne till att något av mina barn -eller någon annans barn- blev misshandlat av ett gäng med äldre barn skulle mitt "lejonpsyke" troligtvis automatiskt slå på och jag skulle försöka rädda barnet med alla medel!

Om en drogpåverkad 13-åring ger sig på dig, menar du att du skulle försöka tala personen tillrätta?
Att inte ens då -med fara för ditt liv- är aga (i form av knytnävsslag och sparkar) tillåtet?

Försöker bara vänligt förstå hur du tänker och drar gränsen.

I första hand hade jag nog försökt fly. En 13åring är bra mycket större än en 9åring men jag hade undvikt våld så länge jag kunde. I denna situationen var det inte fara för någons liv.

Nu byter du ämne igen. Alltså, om jag och mitt barn går på trottoaren, han halkar och håller på att falla ut framför en bil och jag då rycker tillbaka honom till trottoaren så har jag begått en våldshandling mot honom. Jag kanske tom lyckas slita axeln ur led och han blir skadad av det. Då har han utsatts för våld. Ska jag dömas för att ha agat honom då?

Det är min poäng, ibland används våld i samhället och det är ok. Som i nödvärn (brottslighet handling ok för att skydda liv eller allvarlig skada (egendom) mot brottsligt angrepp), nöd (brottslig handling ok för att skydda mot olycka). Eller våld för att skydda ett omhändertaget barn från att skada sig ännu mer.

Återigen: när du tar tag i armen på någon är det en våldshandling. Det krävs alltså inte att det gör ont för att det ska vara våld i de här situationerna.

I ditt fall med bilen anser jag inte att det är våld MOT barnet. Nödvärn tycker jag inte är applicerbart för denna situationen.

Nödvärn tycker jag inte är applicerbart för denna situationen.

Det här om något anser jag vara nödvärn. Killen skulle fasthållas till polisen kom, han valde att ta till våld. Då handlar motparten i nödvärn.

Hälsa och liv är långt ifrån varandra. Man dör inte av spott.

Nu är det sparkar, slag, bitande, rivande och spott. En helt annan situation. Det är solklart våld från nioåringens sida, och något man kan skadas av oavsett om man är nio eller trettionio år gammal.

I ditt fall med bilen anser jag inte att det är våld MOT barnet. Nödvärn tycker jag inte är applicerbart för denna situationen.

Hålla fast yngre barn för sprutor är definitivt våld mot barnet.

Men åter till situationen:

Och att låta barnet rymma och försvinna är ju som tidigare tagits upp ett dåligt alternativ.
Tala med barnet gick inte.
Hålla fast stående ger stor risk för skador.
Liggande ser dåligt ut.

Vad är din lösning?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka