Misshandeln på centralen i Malmö

@Pontevecchio vad skulle de ha gjort för att få pojkarna att stanna på platsen tills polisen kom? Jag ser ingen annan utväg än att de hålls fast. Hade de inte gjort det så hade dom smitit från platsen ganska så omgående och varit en fara för sig själva och andra.

Som pojkarna beter sig på videon så ser jag knappast att det skulle gå att tala de tillrätta på ett lugnt sätt.

Hade mina barn betett sig på det viset hade jag varit tacksam över att de inte fortsatt sin lilla resa helt ensamma i en stor stad där allt kan hända.

Min lösning har jag presenterat ett flertal ggr. Ni tycker inte det är en bra lösning. Fine. Jag tycker våldet är förskräckligt och alltid den sämsta lösningen.

Ni säger åter och åter igen att nåt annat än våldsam nedläggning med en vuxen man över en nioåring är enda lösningen. Tror ni det? Tror ni våldsamma barn hanteras på detta sättet för jämnan? Att skolan och HVBhem arbetar såhär?

Ni säger åter och åter igen att nåt annat än våldsam nedläggning med en vuxen man över en nioåring är enda lösningen. Tror ni det? Tror ni våldsamma barn hanteras på detta sättet för jämnan? Att skolan och HVBhem arbetar såhär?

Vad har skolan och HVB-hem med det här att göra? Mer än att det senare misslyckats med sin uppgift vad gäller de här två barnen.

HVB brukar för övrigt ringa polisen när det barkar åt helvete med de boende.

Jag tycker det är extremt viktigt att skilja på den akuta situationen och den långvariga.

I frågan om skola och HVB behöver jag inte tro, där vet jag att det kan förekomma nedläggning vid extrema situationer som denna.

Tycker du det borde ha varit en annan nioåring som lade ner nioåringen eller vad ville du poängetera med din skrivning ovan?

I detta fallet bar han inte kniv. Risken att bli knivmördad av ett barn ser jag som så försvinnande liten att jag itne kommer träna mig inför ett sånt scenario.

Svara på frågan, ska lärare trycka ned elever? Vid vilken aggression är det ok? när barnet svär eller är det smalbenssparkar som avgör?
En kniv kan döda oavsett vem som håller i den, och även orsaka skärskador.

Menar du att en 9-åring inte är kapabel att hantera en kniv. Jag lärde mig tälja i den ålder, trä är hårdare en människor om man bortser från benvävnad.

Ni försvarar nedtryckandet som enda tänkbara lösning. Jag förstår inte hur det kan vara det för en vuxen. Jag har aldrig hört eller sett en vuxen lärare/skolpersonal lägga sig på ett barn oavsett hur argt barnet har varit.

Det var min poäng.

En kniv kan döda oavsett vem som håller i den, och även orsaka skärskador.

Menar du att en 9-åring inte är kapabel att hantera en kniv. Jag lärde mig tälja i den ålder, trä är hårdare en människor om man bortser från benvävnad.

Läs om läs rätt. "i detta fallet bar han inte kniv".
Ja, om han bar en atombomb hade jag säkert tänkt om. Men det gjorde han inte.

Du hävdar hela tiden att det finns en mirakellösning som förebygger allt våld i alla situationer för alla barn. Jag efterfrågar fortfarande källa.

Det är klart att det inte är ultimat, men det är den minst dåliga lösningen. När ord inte fungerar kan man mha våld behöva kvarhålla ett barn för att förebygga ännu värre saker. Som att det försvinner för gott, springer framför en buss eller knuffar ut någon annan framför en buss i sin panik för att komma undan.

Men ord kan inte fungera i alla situationer med alla barn alltid. Inte i verkligheten. Om du inte hittat en källa?

Ni försvarar nedtryckandet som enda tänkbara lösning. Jag förstår inte hur det kan vara det för en vuxen. Jag har aldrig hört eller sett en vuxen lärare/skolpersonal lägga sig på ett barn oavsett hur argt barnet har varit.

Det var min poäng.

Ingen har lagt sig på någon.

I min skola förekom det fasthållande av riktigt våldsamma elever. Av ungefär samma kaliber, dvs de har först gett sig på någon (elev eller lärare) fysiskt och är mer eller mindre hysteriska. Det är inte första valet utan sista. Precis som jag antar att det var i Malmö.

Kanske 2-3 ggr på de åren jag gick (4-9).

Jag ser inte dunkandet i huvudet på videon. Jag ser hur han håller ned huvudet, med luvan upp över munnen så gissningsvis delvis för att inte bli spottad på och delvis för att han inte ska kunna dunka huvudet i golvet själv eftersom han vill komma loss. Är det lyftet som du menar, typ 0:35 in i DNs video? När vakten tar tag i tröjan och lyfter honom uppåt, tycker inte det ser ut som ett dunkande det heller?

Eller finns det fler videos, som jag missat?

Överlag är det skitsvårt att utföra ingripanden och de ser ofta mer smärtsamma ut än de är (tänker på den senaste diskussionen vi hade här om slussen-ingripandet när många tyckte det var hemskt att lägga ner tolvåringen, när det är mindre våldsamt och mindre risk för skador att utföra ett korrekt nedläggande än att hålla i en som rycker och sliter. När du lägger ned någon har du kontroll och ser till så att personen inte skadar sig i nedläggningen medan det är stor risk för skador i tex axlar om någon istället tillåts stå att rycka under en period), så det är svårt att säga om ingripandet är korrekt eller inte tycker jag. Men ingripanden ser i regel illa ut, oavsett.

Har inte sett DNs video.

Vakten trycker ner huvudet ganska rejält. Jag har sett många nedläggningar (av både barn och vuxna) som har skötts snyggare. Dessutom råkat ut för det själv, det var dock mindre snyggt skött.

Jag kanske är extra skeptisk mot vaktens agerande för att jag sett många ordningsvakter som betett sig helt gräsligt, mot tiggare, hemlösa som inte gjort något annat än att existera.

Nej, inte en enda gång har jag sagt att det finns ett sätt.
Det finns många sätt. Du kommer inte få en källa för det är som att be om en källa som bekräftar att vi kan prata, helt knasigt.

Det är den absolut sämsta lösningen, därför är våld mot barn förbjudet.

Jag har aldrig hört talas om att vårt samhälle skulle tillåta att lärare fysiskt brottar ned barn i skolan.

Nu går ni till extremer, barnet bär plötsligt krig, är utbildad mördare och diverse. Det var han inte i situationen igår, det fanns inte befog för det hanterandet som skedde.
Får och får, vem som helst får brotta ner vem som helst om det förhindrar brott eller skador. Man får använda det mått av våld som nöden kräver.

Den som behöver brottas ner för att inte skada omgivningen hör dock inte hemma i vanliga skolor och oftast är de inte där heller.

Ingen har lagt sig på någon.

I min skola förekom det fasthållande av riktigt våldsamma elever. Av ungefär samma kaliber, dvs de har först gett sig på någon (elev eller lärare) fysiskt och är mer eller mindre hysteriska. Det är inte första valet utan sista. Precis som jag antar att det var i Malmö.

Kanske 2-3 ggr på de åren jag gick (4-9).

återigen, hålla fast och trycka ned i betonggolv är två skilda saker. Du pratar mellanstadie-högstadiet. Detta är alltså lågstadiet.

Det var min poäng.

Njae det är det ingen som gör. Utan sista utvägen. För det är bättre än fler och värre skador, försvunna barn och anat otäckt.

Får och får, vem som helst får brotta ner vem som helst om det förhindrar brott eller skador. Man får använda det mått av våld som nöden kräver.

Den som behöver brottas ner för att inte skada omgivningen hör dock inte hemma i vanliga skolor och oftast är de inte där heller.

För med bra vuxna i sin närhet kan de fungera utan brottningsmatcher. Våld föder våld.

Tågvärden tog inte till våld, han försökte sannolikt med ord att lugna situationen. Han utsattes däremot för hot och blev rädd. Alltså handlar det inte om nedläggning som en första lösning, utan som en sista lösning i vänta på polis.

Det är svårt att lugna någon med logik när det inte går att göra sig förstådd. Även om du påstår att lugnande tonfall kan göra hela skillnaden.

Nu tror jag inte att kumbaya är lösningen i det här läget. Jag tror att konsekvent handlande och minimera risker samt stabilisera situationen är rätt lösning. Och det var den bedömning som gjordes på plats också. Tråkigt att det ska behövas. Men ibland behövs det.

En vanlig förekommande händelse är att fulla gubbar trakasserar på tåget. Vakterna brukar avvisa denna utan aggressiva metoder eller nedläggning.
Och du tycker det är lämpligt att avvisa (kasta av) en nioåring från tåget? Hade du uppskattat om dina barn blivit avvisade från tåget helt utan hänsyn vart de var på väg och barnets vidare säkerhet?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sundsvall?
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka