Misshandeln på centralen i Malmö

Jag tror det handlar om dagens tekniksamhälle också. Man har ju läst om olyckor där 10 pers står runtomkring och filmar men ingen hjälper offret. Då har ingen fara förelegat för personerna alltså. Vi ser världen genom mobilskärmen och glömmer att vi kan delta också. Kanske är det viktigare att få en cool film att visa upp.

Nej man lägger allt ansvar på barnet när man anser att han får ta konsekvenserna av sitt handlade. Att ev våld han utsätt för har han framkallat själv.

Jag vill påminna om barnkonventionen:
Enligt Barnkonventionen ska barnets bästa sättas i främsta rummet vid alla åtgärder som rör barn.
Även när det kanske går ut över andra barn? Ska man låta barn misshandla andra (barn) medan man försöker prata dem till rätta eller? Eller hålla fast dem på ett mindre säkert vis som kan leda till skador på både barn och omgivning (inklusive andra barn? Eller är man snällast om man låter en nio-åring fly och klara sig själv?

Vart någonstans finns källan som beskriver att barnet är äldre än tidigare angivits (dvs 13år och inte nio), att han misshandlat alternativt rånat en 83 åring, att han spottat på och sparkat på andra medresenärer etc?

Enligt uppgift har Camilla Segerlind, barnmorska på SUS i Malmö vittnat om att pojken som hålls fast precis bitit en person svårt (blodvite) och spottat och trakasserat medpassagerare samt hotat tågvärden som då larmade.

jag anser att en person anställd för att omhänderta personer ska ha sån utbidlning att de inte behöver anvälda våld för att värja sig från våld från ett barn.

Du vet att en hand på en arm räknas som våld i dessa lägen va?

I dagsläget är en ordingsvaktsutbildning typ 1-2 veckor lång. Hur lång tror du utbildningen skulle behöva vara för att ingen vakt någonsin skulle behöva lägga en hand på armen på någon under 18?

Om dessa utbildningar, där man alltid på alla kan bygga bort våldsrisker, varför finna inte de typ obligatoriskt i grundskolan?

Man kan hålla fast i armar tex. Eller mota. Men itne brotta ned och sätta sig på och trycka ned en hand i ansiktet.

Eftersom flera redan påpekat att det är större skaderisk på den omhändertagne att göra så, varför förorda det?

t
Vart någonstans finns källan som beskriver att barnet är äldre än tidigare angivits (dvs 13år och inte nio), att han misshandlat alternativt rånat en 83 åring, att han spottat på och sparkat på andra medresenärer etc? Jag hittar inte något av detta. Det enda jag hittar är att han och hans kamrat trakasserat andra på tåget (vilket kan innebära lite vad som helst) och att han spottat och sparkat på en vakt. Vad jag kan läsa mig till är att han är nio år, ensamkommande och placerad på ett boende för barn med psykosocialohälsa. Jag är uppriktigt intresserad för det cirklar massa information på Facebook nu om att han varit påtänd etc vilket jag inte kan hitta något om i de vanliga medierna.
Det där spelar egentligen ingen roll - frågan är när håller man kvar ett barn och hur gör man det? Hur ser man till att yrkesgrupper som ibland måste tvinga andra människor inte brukar övervåld?

Ett barns ålder, eventuell grad av berusning, tidigare handlingar etc är ingen ursäkt för övervåld. Ibland kan det påverka var gränsen mellan rättfärdigat våd och övervåld går. Men det kan även andra faktorer göra - socialt nätverk, sjukdom, väder (Ganska mycket våld/tvång kan motiveras för att stoppa en dement från att dra iväg i en snöstorm). Vi kan således diskutera väktarnas beteende utan kränkande spekulationer om barnen.

Du vet att en hand på en arm räknas som våld i dessa lägen va?

I dagsläget är en ordingsvaktsutbildning typ 1-2 veckor lång. Hur lång tror du utbildningen skulle behöva vara för att ingen vakt någonsin skulle behöva lägga en hand på armen på någon under 18?

Om dessa utbildningar, där man alltid på alla kan bygga bort våldsrisker, varför finna inte de typ obligatoriskt i grundskolan?

Eftersom flera redan påpekat att det är större skaderisk på den omhändertagne att göra så, varför förorda det?

Om de inte kan utbildas till ett korrekt beteende kanske de inte ska arbeta med den sortens uppdrag utan lämna det till polisen.

jo det har jag. jag har citerat massor av gånger ett bra exemple på hur man bemöter aggressiva människor. Inte med aggression.

Man håller fast i armen (vilket kan leda till rätt svåra skador), man förföljer och vallar och pratar lugnande (hur man nu kan göra det med någon som försvinner iväg), man för iväg (ospecifikt hur) till ett lugnt utrymme och pratar där lugnande genom en tolk man trollat fram ur tomma luften.

Som sagt, det är svårt att diskutera med någon som inte kan hålla sig inom ramarna för rimlighet.

Eller så ökar det för att pojken får svart på vitt att det faktiskt finns en gräns för hur illa man kan bete sig utan att bli stoppad.

Du tror att hans beteende skapats av att han växt upp i en rosenskimrande, gullig värld med förstående vuxna? Om inte krig lärde honom att våld är fel menar du att han ändå skulle fatta det när han blir nedtryckt?

Enligt uppgift har Camilla Segerlind, barnmorska på SUS i Malmö vittnat om att pojken som hålls fast precis bitit en person svårt (blodvite) och spottat och trakasserat medpassagerare samt hotat tågvärden som då larmade.
Är det den beskurna skärmdumpen från ett Facebook inlägg där det står Camilla Segerlind på som du har som källa då? Mao ett Facebook inlägg, inte en intervju i en tidning eller så?

jo det har jag. jag har citerat massor av gånger ett bra exemple på hur man bemöter aggressiva människor. Inte med aggression.
Du har inte svarat på frågan hur man hindrar någon från att avvika från platsen, skada sig själv och andra när det inte går att prata med den! Hur hindrar du någon från att avvika från platsen i väntan på polis och att inte skada sig själv och andra när det inte går att prata med denne???

Man håller fast i armen (vilket kan leda till rätt svåra skador), man förföljer och vallar och pratar lugnande (hur man nu kan göra det med någon som försvinner iväg), man för iväg (ospecifikt hur) till ett lugnt utrymme och pratar där lugnande genom en tolk man trollat fram ur tomma luften.

Som sagt, det är svårt att diskutera med någon som inte kan hålla sig inom ramarna för rimlighet.

Man kan prata lugnande, oavsett språk gör tonen mycket. Jag kan inte vara mer precis för varje situation kräver sin insats. Jag är heller inte världbäst på det men jag har sett många som kan hantera en sådan situation.

Här blev han berövad sin frihet, alltså fick han ett straff. barn är inte logiska eller konsekventtänkande, det är nåt vi lär dem och i detta fallet kanske barnet har sådana problem att detta inte lärts in.
Om alla konsekvenser är straff så bör du följaktligen mena att det är tabu med konsekvenser. Blir det inga konsekvenser, här i form av att man stoppar barnet från att bitas och sparkas så blir resultatet att barnet i praktiken får göra vad den vill och ingen har rätt att lägga sig i, inte ens den som blir sparkad och biten.

Jag har inte större förtroende för pressen faktiskt, jag tycker det väger tyngre med ett namn. Nu diskuterar jag inte utifrån de parametrarna att kille skulle vara äldre eller större eller tyngre eller...

Ser man till det som framkommer i tidningarna så räcker det gott som diskussionsunderlag utan att jag ser skäl att "förbättra".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka