Misshandeln på centralen i Malmö

Nu talade jag om akuten. ;)

Jag låg på en barnavdelning, nyopererad då en unge smet, han hoppade från andra våningen ner i en snödriva och drog.
Inte förvånande, det hade han pratat om hela dagen, personalen hade gjort sitt bästa att förklara för honom varför han måste stanna (en större operation för att förebygga framtida skador)
Hade man varit förnuftiga hade man låst in honom, nu hittade en taxichaffis honom 6 timmar senare, barfota i bara nattsärken.
resultat ngr förfrusna tår.
Det hade alltså varit befogat att inte prata utan att bara låsa in ;)
I den situationen hade det varit bäst att inte lämna barnet ensam. Fy sjutton för att låsa in ett barn som har så pass mycket ångest inför en operation att han pratar om det hela dagen och sedan rymmer.

Det här hände när @landsbygdsbo var barn. Idag hade barnet haft en förälder hos sig, plus att det förhoppningsvis haft chansen att bekanta sig med alla procedurer genom lek.

PÅ 60-talet när jag var barn var man övertygad om att barn snabbt glömde otäcka saker, att de krånglade på grund av elakhet, och att bästa sättet att ta itu med ett barn som var rädd för läkare/tandläkare var att ryta och hålla fast.

Vi har förhoppningsvis kommit en bit sen dess.

I den situationen hade det varit bäst att inte lämna barnet ensam. Fy sjutton för att låsa in ett barn som har så pass mycket ångest inför en operation att han pratar om det hela dagen och sedan rymmer.
nu räckte personalen inte till, utan han kunde dra. Var bara en tillfällighet att taxikillen såg honom lufsa fram på en cykelbana.
Och då kvarstår frågan vilket alternativ hade varit bäst, lås på dörrar o fönster eller så som man nu gjorde?
Det senare kunde ha kostat grabben mer än ett par tår.

Det här hände när @landsbygdsbo var barn. Idag hade barnet haft en förälder hos sig, plus att det förhoppningsvis haft chansen att bekanta sig med alla procedurer genom lek.

PÅ 60-talet när jag var barn var man övertygad om att barn snabbt glömde otäcka saker, att de krånglade på grund av elakhet, och att bästa sättet att ta itu med ett barn som var rädd för läkare/tandläkare var att ryta och hålla fast.

Vi har förhoppningsvis kommit en bit sen dess.

Jag är ju inte proffs, men någonstans har jag hört att man fortfarande bältar barn och låser in för att de inte ska kunna skada sig själva.
Naturligtvis vore det bättre att någon satt hos dem hela tiden, men vem ska betala, landstingen har inte de resurserna,

Jag är ju inte proffs, men någonstans har jag hört att man fortfarande bältar barn och låser in för att de inte ska kunna skada sig själva.
Naturligtvis vore det bättre att någon satt hos dem hela tiden, men vem ska betala, landstingen har inte de resurserna,
Det jobbas på för fullt för att få bort bältessängen helt då det finns andra bättre metoder, dessutom så är det ett väldigt krav att alltid ha en hos sej ändå. Knappast så att man lämnar någon ensam i bälte

Det är ointressant vad barnet har i bagaget, oerfaren eller erfaren, blir situationen så pass akut att man måste ta till en nedläggning så finns det inte utrymme att analysera utan man måste handla.

Impulskontroll och dåliga erfarenheter adresserar man i mindre akuta situationer. Folk har inte missat det, det har varit uppe flera gånger, däremot är det läge att göra något åt det när det gäller ett barn som för tillfället inte är kommunicerbara, ordningsvakterna saknar dessutom relevant utbildning (kräver exv psykologer).

Kanske borde påpekat att jag syftade på sparken i efterhand. Knappast en akut situation då han var omhändertagen av polis som i princip kunnat bära bort honom vid behov.

nu räckte personalen inte till, utan han kunde dra. Var bara en tillfällighet att taxikillen såg honom lufsa fram på en cykelbana.
Och då kvarstår frågan vilket alternativ hade varit bäst, lås på dörrar o fönster eller så som man nu gjorde?
Det senare kunde ha kostat grabben mer än ett par tår.
Ingetdera av alternativen är acceptabla.

Det är mycket här i livet som ter sig oacceptabelt men som sker ändå av bla ekonomiska o praktiska skäl.
Vissa saker som denna är helt enkelt inte acceptabelt, varken av ekonomiska eller praktiska skäl. Svårigheten är att alla knappast är verbala om sin oro och då kan missa av den anledningen, att man helt enkelt inte vet. Det ska för övrigt vara sådan koll på avdelningar för barn att de inte har möjlighet att avvika alldeles oavsett anledning.

Vissa saker som denna är helt enkelt inte acceptabelt, varken av ekonomiska eller praktiska skäl. Svårigheten är att alla knappast är verbala om sin oro och då kan missa av den anledningen, att man helt enkelt inte vet. Det ska för övrigt vara sådan koll på avdelningar för barn att de inte har möjlighet att avvika alldeles oavsett anledning.
Jo så ska vi ha det men var ska vi ta det.
Jag är klart medveten om att det inte är önskvärt men lika medveten om att praktiska o ekonomiska förutsättningar inte alltid erbjuder de önskvärda alternativen.

Och det är nog de flesta med... när de tänker efter.

Nej, det sker inte idag att man lämnar folk ensamma i sådana tillstånd.
Jag har hört att man, när det av ex. personalresursgrunder tittar till bältade patienter i stället för att ha en st personal sittande vid sängkanten hela tiden.

Vilket låter rimligt. för behövs all personal vid en akut situation så kan ju inte en sitta kvar och läsa hänt i veckan vid sängen ;)

Jag har hört att man, när det av ex. personalresursgrunder tittar till bältade patienter i stället för att ha en st personal sittande vid sängkanten hela tiden.

Vilket låter rimligt. för behövs all personal vid en akut situation så kan ju inte en sitta kvar och läsa hänt i veckan vid sängen ;)
Nej så är det inte! Jag är väldigt insatt i den biten, mycket för att jag upplever det själv relativt regelbundet. Vet hur psykvården fungerar. Det är typ regel nr 1 att inte lämna folk på det sättet.

="Grazing, post: 16851977, member: 123522"]Det jobbas på för fullt för att få bort bältessängen helt då det finns andra bättre metoder, dessutom så är det ett väldigt krav att alltid ha en hos sej ändå. Knappast så att man lämnar någon ensam i bälte[/QUOTE]
Jobbas för fullt?
Vi är inne en bra bit på 2000-talet o fortfarnda använder man både bälte o elchock-"terapi"
Det senare trodde jag att man hade slutat med för länge sedan.
Vad är skillnad på att passivt hålla ngn nere på marken till skillnad från att bälta?

Jo att den inte får utrymme till att kunna skada andra eller sig själv. Den möjlighet kanske vi ska ta till ute i akuta situationer så ingen stackars vakt blir blir utsatt.
Speciella bårar. Kruxet blir även då hur man får fast dem utan att TA i dem.

Vad har du för förslag när det inte finns tillgång till många individer?
Det kan bli problem även där med att folk drar åt olika håll eftersom den vilda människan är fullständigt irrationell.

Mitt förslag är nät eller lasso.

Jo att den inte får utrymme till att kunna skada andra eller sig själv. Den möjlighet kanske vi ska ta till ute i akuta situationer så ingen stackars vakt blir blir utsatt.
Speciella bårar. Kruxet blir även då hur man får fast dem utan att TA i dem.

Vad har du för förslag när det inte finns tillgång till många individer?
Det kan bli problem även där med att folk drar åt olika håll eftersom den vilda människan är fullständigt irrationell.
Man får ta i människorna, men det finns olika tekniker för att lugna ner folk. Det jag menar bara.

Om det är som du påstår skulle varken bältning eller injektioner behövas.
I den bästa av Världar
Men det fungerar utan också. Se bara på Island tex, dom förbjöd bälte redan på 30-talet. Dom har andra metoder än sånt tvång. Slår vad om att dom säkert har en och annan utåtagerande tok även där. Dom är ett ganska så bra föredöme faktiskt när det kommer till att hantera folk i kriser på det sättet.

Jo så ska vi ha det men var ska vi ta det.
Jag är klart medveten om att det inte är önskvärt men lika medveten om att praktiska o ekonomiska förutsättningar inte alltid erbjuder de önskvärda alternativen.

Och det är nog de flesta med... när de tänker efter.
Och jag är inte beredd att acceptera alternativet att låsa in rädda små barn som fasar inför en operation och man känner till det, utan tillsyn och det lär jag inte vara ensam om och inte är det bättre att lokalerna inte är så säkra att barnen lyckas hoppa ut. Jag tror knappast jag är ensam om. Det lär bli ett ramaskri om det kommer fram att det gjorts och det dessutom är rutin av ekonomiska skäl och inte ett olycksfall i arbetet lär det skapa ordentliga rubriker.

Man arbetar inte på det viset i Sverige idag, givetvis kan incidenter inträffa men det är liksom inget man planerar för utan tvärt om försöker minimera.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka