Misshandeln på centralen i Malmö

Fast igen, vi pratar om kvarhållandet. Inte vad dom gjorde före eller efter. Uppenbarligen så reagerade denne med att få panik och fick säkerligen en hel del adrenalin av kvarhållandet och det är det som kunde ha gjorts på ett mildare sätt.
Han fick nog panik när han insåg att han var fast. Visst, man kunde låtit dem löpa. Men det var ju liksom ingen option för den aktuelle vakten.

Ja, och jag har vart med om en hel del kvarhållanden av främst polis dock och det är väldigt få gånger dom agerat som denne vakten gjorde. Uppenbarligen så finns det dom som lärt sig på andra sätt, vem man ska skylla på i detta fallet är ju lite svårt. Om det är vakten eller utbildningen som det är "fel" på. Vad det är som behöver ändras osv. Vad det är som gör att många vakter/poliser agerar annorlunda än vad denna vakten gör osv. Men svårt också att säga då man faktiskt inte vet vad som hänt innan.

Det du inte verkar förstå alls är att det inte går alltid att kommunicera med personer i det tillståndet, det går inte att säga till dom att skyll dig själv. Det är därför det krävs utbildade människor som kan hantera dessa människor så dom inte lyckas skada varken sig själv eller andra på så bra sätt det går.
Jag har blivit stoppad, visiterad av ett otal poliser, allt från gamla DDR till svenska poliser. och ingen har använt våld!
Visst det beror ju på den enkla regeln, den som stoppas, visiteras bestämmer våldsnivån och jag bestämde att vi inte skulle ha våld inblandat.

Så enkelt är det.

Det handlar inte om "skyll dig själv" det handlar om poliser o väktare som agerar på det våld de möter.

Och vet fuller väl att det inte alltid går att kommunicera med alla.
Men det ändrar inte det faktumet att den som kvarhålls mot sin vilja, dennes hälsa står längst ner på prioriteringen
Först kommer vaktens/polisens och tredje parts sedan kommer den som ska hållas kvar.

Panikslagna barn blir fruktansvärt starka, precis som panikslagna vuxna. Man behöver inte vara polis eller väktare för att veta det, det vet vi inom sjukvården också.

Vi vet inte vad som rörde sig i pojkens huvud, men jag tror inte han sparkade, spottades och bet av jäkelskap utan för att han var bokstavligt talat livrädd.
Det är väl därför man brukar hitta väktare på akutmottagningarna ibland ;)

När du skriver att pojken VILL bli sparkad uppfattar jag det som att du uttrycker dig kränkanden: "Att killen sedan medvetet försöka tillföra en människa allvarlig kroppskada då han sparkade en person i ryggen visar ju bara hur grabben själv vill bli behandlad ( såsom du själv behandlar andra så ska du ju själv behandlas)."

Jag hör också till dem som tror att vaktens ingripande kan ha varit befogat - men jag tror inte att någon av de inblandade VILL bli behandlade såsom filmer visar. Jag tror också att det ligger mycket i Yennorks tolkning

Om jag inte vill bli förnedrad så förnedrar jag inte. spottar jag en människa i ansiktet så vet alla, ja tom en treåring att det kommer surt efter.

Han vill uppenbarligen ha stryk eftersom han uppenbarligen vill ge stryk.

Om han sedan vill eller inte hör egentligen inte hit, det är en människas handlande som talar och talar betydligt tyngre än vad munnen gör ;)

Du tycks ha väldigt selektiv hörsel och syn. Dessutom skriver du med utgångspunkten att du vet, du uppför dig så åtminstone.

Det blir lite effektivare kommunikation om du rättar det du anser jag missuppfattat, fast förra gången gick det förstås snett då mina citat tydligt visade att du inte stod för det du skrivit.
Med tanke på dina svar till mig är det uppenbart att du inte läser det jag skriver så det är då inte konstigt att du missat att tråden är full av åsikter från mig;)

Jaha, min jämförelse mellan desperat hund och desperat pojke och hur du väljer att tro att hunden kan vara oskyldig men inte pojken var tydligen mitt i prick då du väljer att inte kommentera jämförelsen som var poängen.

Så om en vakt beter sig illa mot en hund så ska man anmäla det men om den beter sig illa mot ett barn är det garanterat barnets fel.
Om en vakt beter sig illa mot en hund så kan man anmäla det, om en vakt beter sig som den aktuelle vakten gjorde, ja tydligt är att några anmälde, jag skulle inte göra det. Och vi får se vart det leder.

Fast nu pratade vi om en hund som drar i kopplet. Inte en skräckslagen hund. Och den jämförelsen går inte att göra.

Nu var det du som gjorde jämförelsen inte jag

Hundar går att kommunicera med och det är långt ifrån alltid det går att kommunicera med en person i panik under ett fasthållande.

Och jag påpekade att det är lämpligt att jämföra människor i panik med hundar i panik.

Jag har blivit stoppad, visiterad av ett otal poliser, allt från gamla DDR till svenska poliser. och ingen har använt våld!
Visst det beror ju på den enkla regeln, den som stoppas, visiteras bestämmer våldsnivån och jag bestämde att vi inte skulle ha våld inblandat.

Så enkelt är det.

Det handlar inte om "skyll dig själv" det handlar om poliser o väktare som agerar på det våld de möter.

Men det ändrar inte det faktumet att den som kvarhålls mot sin vilja, dennes hälsa står längst ner på prioriteringen
Först kommer vaktens/polisens och tredje parts sedan kommer den som ska hållas kvar.

Menar du att ingen som stoppats av polis har utsatts för mer våld än den som är rimlig utifrån situationen?

Menar du att ingen som stoppats av polis har utsatts för mer våld än den som är rimlig utifrån situationen?
Absolut inte! Jag kan ju bara tala om mina åsikter o mina erfarenheter. Resten överlåter jag till andra ;)
Mässingen är människor de med och liksom alla andra begå felaktigheter.
Däremot så har de flesta jag som jag har hört talas om, som fått stryk av poliser o väktare bäddat för det själva.

Har du ingen förståelse för vad polisen utsätts för o därmed får blixtsnabbt göra en bedömning.

De är utsedda för att skydda samhället o dess innevånare.
Vilka är det som blir skadade o dödade? För att de missbedömer faran.
Senast härom dagen fast då i Dk, så det räknas väl inte

Så enkelt är det.

Nej, det går inte att kommunicera med alla människor i vissa tillstånd. Suck. Fast bara det faktum att du jämför en människa i kris och panik med en hund som ska lära sig gå i koppel visar ju lite på hur du är..ingen ide att diskutera vidare känns det som. Kan bara hoppas du aldrig har med människor att göra som är i något slags behov av hjälp.

Senast ändrad:
Absolut inte! Jag kan ju bara tala om mina åsikter o mina erfarenheter. Resten överlåter jag till andra ;)
Mässingen är människor de med och liksom alla andra begå felaktigheter.
Däremot så har de flesta jag som jag har hört talas om, som fått stryk av poliser o väktare bäddat för det själva.
Och ändå skriver du det fetade nedan. Det kan inte vara så att man både själv bestämmer graden av våld och att det händer att ordningsvakter missbrukar våld. Då kan man uttrycka det som "att man själv oftast bästmmer graden av våld". Du använder det dessutom som argument för att det var ett korrekt nedläggande.

Så enkelt är det.

Har du ingen förståelse för vad polisen utsätts för o därmed får blixtsnabbt göra en bedömning.

De är utsedda för att skydda samhället o dess innevånare.
Vilka är det som blir skadade o dödade? För att de missbedömer faran.
Senast härom dagen fast då i Dk, så det räknas väl inte

Hur får du ihop ovan? Jag har inte skrivit ett ord om det du behandlar överhuvudtaget.

Och ändå skriver du det fetade nedan. Det kan inte vara så att man både själv bestämmer graden av våld och att det händer att ordningsvakter missbrukar våld. Då kan man uttrycka det som "att man själv oftast bästmmer graden av våld". Du använder det dessutom som argument för att det var ett korrekt nedläggande.
Läs, kan rekomendera, förstå kan jag inte hjälpa dig med.
Jag skrev "Mässingen är människor de med och liksom alla andra begå felaktigheter."
Alltså kan det absolut vara så att man själv agerar korrekt men att en polis eller väktare flippar ur och misshandlar ändå.
Jag skrev även att jag blivit kontrollerad ett otal gånger under mina resor i Europa och blivit någorlunda korrekt behandlad varje gång. och att jag anser att det beror på att jag själv agerat korret i dessa situationer. För jag är 100% övertygad om att om jag levt rövare hos VOPO i DDR så hade jag nog haft mer än ett blåmärke med mig hem.

Jag hänvisar bara till den svenska lagstiftningen och den svenska praxisisen vad som gäller det här, nämligen att väktare, polis o privata måste anpassa sitt eget våldsutövande till det situationen kräver dvs att det är den som ska hållas fast eller avvisas som sätter nivån.

Allt annat du skriver, är vad du anser att jag anser, och det lägger jag ingen vikt vid, eftersom jag vet vad jag anser och är mer intresserad av vad du anser.

Nej, det går inte att kommunicera med alla människor i vissa tillstånd. Suck. Fast bara det faktum att du jämför en människa i kris och panik med en hund som ska lära sig gå i koppel visar ju lite på hur du är..ingen ide att diskutera vidare känns det som. Kan bara hoppas du aldrig har med människor att göra som är i något slags behov av hjälp.
Har ingenting emot att hjälpa, men om jag riskerar att skadas eller om tredje person riskerar att skadas så sätter jag hänsyn till det betydligt högre än en hysterisk regelbrytares väl och ve.
Skulle jag köra en buss på motorvägen skulle jag inte vräka den fullsatta bussen i diket för att undvika att köra på en cyklist som kör ut på motorvägen.

Det handlar om att prioritera.

det handlar inte om kommunikation.
Det handlar om att fullfölja en process och göra det på ett så smidigt och framförallt säkert sätt som möjligt.
Av dem vars säkerhet o hälsa prioriteras så prioriterar jag den fasthållnes minst

Alltså, det verkar som om NÅGON här har missat att det är tal om ett barn som kanske saknar samma uppfostran som vissa andra, som av förklarliga skäl (det är ett barn!) saknar impulskontroll och förståelse för våldstrappan man pratar om i samband med liknande situationer. Det är inte helt hållbart att diskutera situationen som om det är en erfaren vuxen det handlar om. Med det har jag fortfarande inte sagt att ov handlar helt uppåt väggarna, för att förtydliga.

Läs, kan rekomendera, förstå kan jag inte hjälpa dig med.
Jag skrev "Mässingen är människor de med och liksom alla andra begå felaktigheter."
Alltså kan det absolut vara så att man själv agerar korrekt men att en polis eller väktare flippar ur och misshandlar ändå.
Jag skrev även att jag blivit kontrollerad ett otal gånger under mina resor i Europa och blivit någorlunda korrekt behandlad varje gång. och att jag anser att det beror på att jag själv agerat korret i dessa situationer. För jag är 100% övertygad om att om jag levt rövare hos VOPO i DDR så hade jag nog haft mer än ett blåmärke med mig hem.

Jag hänvisar bara till den svenska lagstiftningen och den svenska praxisisen vad som gäller det här, nämligen att väktare, polis o privata måste anpassa sitt eget våldsutövande till det situationen kräver dvs att det är den som ska hållas fast eller avvisas som sätter nivån.

Allt annat du skriver, är vad du anser att jag anser, och det lägger jag ingen vikt vid, eftersom jag vet vad jag anser och är mer intresserad av vad du anser.
Om du läst tråden hade du insett att jag inte opponerar mig mot att nedläggningar av struliga 9-åringar kan förekomma och inte heller mot att de faktiskt kan vara våldsamt och det kan kräva våld. Tvärt om så har jag själv konstaterat det samma redan i början i tråden. Du hade då insett att det var totalt onödigt att predika för mig om vad som gäller då både jag och flera andra gjort det för länge sedan.

Det enda jag påpekat är att vi inte kan veta om just den här nedläggningen var korrekt utifrån de uppgifter vi har. Du har i olika omgångar hävdat att den är korrekt, baserat på hur nedläggningen utfördes, på reaktionerna från pojken efteråt samt på att du inte blivit nedlagd då du inte varigt våldsam. Dvs inte en enda omständighet som har med saken att göra.

Det som är viktigt i detta sammanhanget är hur pojken uppförde sig vid försök att omhänderta honom vid tillfället det gick snett samt strax före och strax efter.

Det är väl därför man brukar hitta väktare på akutmottagningarna ibland ;)

Visst gör man det. Men inte för att ta hand om panikslagna barn, utan drogpåverkade eller psykotiska vuxna. Du hittar inga väktare på en barnavdelning, i alla fall inte för att ta hand om patienterna.

Däremot lägger personalen på de avdelningarna ner mycket arbete på att förklara och motivera barnen till att stå ut med olika undersökningar och behandlingar därför att barn inte reagerar som vuxna. Man kan resonera med en vuxen, och de kan resonera med sig själva på ett sätt som ett barn helt enkelt inte kan.

Du verkar anse att ett skräckslaget barn ska resonera som en världsvan, samlad och lite cynisk vuxen. Inte en chans.

Alltså, det verkar som om NÅGON här har missat att det är tal om ett barn som kanske saknar samma uppfostran som vissa andra, som av förklarliga skäl (det är ett barn!) saknar impulskontroll och förståelse för våldstrappan man pratar om i samband med liknande situationer. Det är inte helt hållbart att diskutera situationen som om det är en erfaren vuxen det handlar om. Med det har jag fortfarande inte sagt att ov handlar helt uppåt väggarna, för att förtydliga.
Det är ointressant vad barnet har i bagaget, oerfaren eller erfaren, blir situationen så pass akut att man måste ta till en nedläggning så finns det inte utrymme att analysera utan man måste handla.

Impulskontroll och dåliga erfarenheter adresserar man i mindre akuta situationer. Folk har inte missat det, det har varit uppe flera gånger, däremot är det läge att göra något åt det när det gäller ett barn som för tillfället inte är kommunicerbara, ordningsvakterna saknar dessutom relevant utbildning (kräver exv psykologer).

Visst gör man det. Men inte för att ta hand om panikslagna barn, utan drogpåverkade eller psykotiska vuxna. Du hittar inga väktare på en barnavdelning, i alla fall inte för att ta hand om patienterna.

Däremot lägger personalen på de avdelningarna ner mycket arbete på att förklara och motivera barnen till att stå ut med olika undersökningar och behandlingar därför att barn inte reagerar som vuxna. Man kan resonera med en vuxen, och de kan resonera med sig själva på ett sätt som ett barn helt enkelt inte kan.

Du verkar anse att ett skräckslaget barn ska resonera som en världsvan, samlad och lite cynisk vuxen. Inte en chans.
Nu talade jag om akuten. ;)

Jag låg på en barnavdelning, nyopererad då en unge smet, han hoppade från andra våningen ner i en snödriva och drog.
Inte förvånande, det hade han pratat om hela dagen, personalen hade gjort sitt bästa att förklara för honom varför han måste stanna (en större operation för att förebygga framtida skador)
Hade man varit förnuftiga hade man låst in honom, nu hittade en taxichaffis honom 6 timmar senare, barfota i bara nattsärken.
resultat ngr förfrusna tår.
Det hade alltså varit befogat att inte prata utan att bara låsa in ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka