Misshandeln på centralen i Malmö

Om det bara var att googla skulle jättemånga i tråden redan ha gjort det. Så nu kan du antingen vara en mensch och dela med dig av din fantastiska kunskap (vi har väktare i tråden och den skulle med 100% säkerhet implementeras om den bevisligen funkar) - eller så kan du hålla på dina metoder och läsa ett par gånger om året hur folk skadas i samband med kvarhållanden och gripanden. Your choice!
Det var ju ganska så löjligt, det inte nytt att det finns många som jobbar både som polis och väktare som jobbar enligt gamla metoder.

Det som folk borde ta och läsa om borde också vara hur många som faktiskt skadas av nedläggningar och av omhändertagande av olika slag. Det går liksom åt båda håll.

Sen så är det inte så svårt att googla heller, ta reda på om man verkligen är intresserad. Folk är dock lata och orkar inte fördjupa sig och vill ha svar direkt i tråden. Jag orkar inte sitta och beskriva hit och dit hur exakt alla metoder fungerar. Det är upp till var och en och ta reda på om ni nu på riktigt är intresserade.

Förtydliga
Då skulle vi inte behöva sätta handfängsel, bälta osv.
Behövs ju inte heller med den metoden. Handfängsel behövs dock kan tex till och med jag tycka då det är en fara för poliser att sitta i bilen tex med en väldigt utåtagerande person. Det är det inget fel på.

Jag har läst om Durewall-metoden men hur skulle den användas på Malmöcentral eller i andra situationer där medel och tid saknas för att bygga rapport? Vilka metoder använder Durewallarna när patienter t.ex. blånekar till att förflyttas och inte väljer minsta motståndetslag?
Jag undrar också hur metoden är applicerbar i offentlig miljö och utan möjlighet att göra sig förstådd, och inte heller garanterar den obefintlig risk för skada vilket utlovades.

Det finns inga metoder som garanterar att folk inte blir skadade, varken verbala eller fysiska. Det är liksom inget som går att garantera, gör man det så är man oseriös.

Se bara på Titanic, det osänkbara skeppet som inte alls var så osänkbart.

det är så mycket prat om alla dessa magiska metoder som ska fungera så bra - och jag vill ha fram mer konkret fakta (Men det blir bara: "Det funkar visst" :( Det borde ju finnas något youtube-klipp som visar magin)

Senast ändrad:
Jag har läst om Durewall-metoden men hur skulle den användas på Malmöcentral eller i andra situationer där medel och tid saknas för att bygga rapport? Vilka metoder använder Durewallarna när patienter t.ex. blånekar till att förflyttas och inte väljer minsta motståndetslag?
Då har du nog inte riktigt läst på om den metoden.

Det var ju ganska så löjligt, det inte nytt att det finns många som jobbar både som polis och väktare som jobbar enligt gamla metoder.

Det som folk borde ta och läsa om borde också vara hur många som faktiskt skadas av nedläggningar och av omhändertagande av olika slag. Det går liksom åt båda håll.

Sen så är det inte så svårt att googla heller, ta reda på om man verkligen är intresserad. Folk är dock lata och orkar inte fördjupa sig och vill ha svar direkt i tråden. Jag orkar inte sitta och beskriva hit och dit hur exakt alla metoder fungerar. Det är upp till var och en och ta reda på om ni nu på riktigt är intresserade.
Om man anser sig ha svaren så får man nog inte bara hänvisa till teoretisk googling

"Då har du nog inte riktigt läst på om den metoden, det krävs mer eller mindre att man har ett mål och förflyttar sig till något ställe. Förflytta sig tex till en stol eller liknande."

Jag HAR gått den så kom igen nu...

Jag HAR gått den så kom igen nu...
Om du har gått den så kanske du ändå inte är särskilt insatt i den ändå. För praktiskt har jag både sett och upplevt att den fungerar utmärkt. Både i och utanför institutioner. Det handlar ju om att kunna se och förebygga våldet. Liksom att en människa får panik och agerar utåt när den blir tagen i är inte ovanligt i en stressad situation.

Det är dock lite skillnad kan jag tycka om denna ungen gick på vakten med våld från början eller om våldet från ungen började när vakten tog tag för att hålla kvar. Fick vakten försvara sig, om ungen faktiskt gick på för att slåss med vakten är det mera förståeligt tycker jag att det blev som det blev. Men det vet jag som sagt inte. Och det verkar heller inte som att någon annan vet i tråden.

Har DU gått kursen?
Det låter inte som det. förskönar.

det är avvärjningstekniker där du ofta är BEREDD på vad som komma kan.

Har DU gått kursen?
Det låter inte som det. förskönar
Jag är väldigt insatt i det för att jag själv har levt med skiten mer eller mindre så länge jag kan minnas. Jag är otroligt mycket för metoder som inte behöver upplevas som trauman. Jag förskönar ingenting. Det är fruktansvärt traumatiserande att hanteras på det sättet, därför så bör metoden ändras. Folk som arbetar med risker att behöva göra ett omhändertagande/kvarhållande bör utbildas i det också.

Det som är så löjligt är detta sättet att kämpa emot mildare metoder, liksom bortse från folks egna erfarenheter och upplevelser. Och som sagt igen, jag pratar inte om folk som går på vakter och poliser med rent våld utan om hur folk reagerar när dom hålls fast på ett eller annat sätt. Som sagt åter igen, gick ungen på vakten med rent våld och vakten fick försvara sig så är det en liten annan situation. Då har jag iallafall mer förståelse för agerandet. Fick ungen panik och blev utåtagerande när vakten tog tag, då har jag mindre förståelse för vaktens agerande.

Ok. Så mig anser du vara okunnig om metoden o själv det motsatta trots ingen förstahandsinfo.

det du gör då är att praktisera ditt eget sätt som du anser fungera. Vakterna tar det där o då.
De har garanterat gått utbildningen, men i verkliga livet fungerar inte allt enligt Plan A. så tar man plan B. o C.

just spottningen är inte så vanligt o jävligt otrevligt.

Jag har hällt vatten på en som skulle slå mig iom att jag höll i glaset. Rent instinktivt o ja givetvis elakt, men ett bra resultat utan att skada eller tillfoga trauma. Traumat för den andre skiter man fullkomligt i när man blir hotad! En arbetskollega fick sin näsa krossad dagen innan av samme.

Jag har skyddat min hund genom att kasta vatten på den som attackerade. funkade även där.
varav att man använder vattenkanoner vid upplopp.

Senast ändrad:
Då har du nog inte riktigt läst på om den metoden.
Det behövs inte, det finns aldrig någonsin en 100% garanti att ingen ska skadas och framförallt inte att ingen ska lyckas skada någon annan. Det är en erfarenhet livet ger en - garantier att allt gå som tänkt existerar helt enkelt inte. Du räknade för övrigt in psykisk skada, vilket inte jag gjorde då blir det ännu mer hopplöst. Metoden utlovar inte det heller, det är bara du som gör det.

Ok. Så mig anser du vara okunnig om metoden o själv det motsatta trots ingen förstahandsinfo.

det du gör då är att praktisera ditt eget sätt som du anser fungera. Vakterna tar det där o då.
Men vad är det du inte förstår? Jag har skrivit hela tiden att jag inte vet om vad som hände, att det mycket väl kan ha varit så att ungen var rent farlig och gick på vakten med rent våld från början, eller så fick ungen panik när vakten tog tag och började kampa då. Är det det sistnämnda så finns det inte någon anledning tycker jag att lägga ned personen på det sättet. Det är liksom det som denna metoden går ut på, att förebygga och kunna tänka till hur personen kommer reagera på fasthållandet som kommer att ske.

Men vad är det du inte förstår? Jag har skrivit hela tiden att jag inte vet om vad som hände, att det mycket väl kan ha varit så att ungen var rent farlig och gick på vakten med rent våld från början, eller så fick ungen panik när vakten tog tag och började kampa då. Är det det sistnämnda så finns det inte någon anledning tycker jag att lägga ned personen på det sättet. Det är liksom det som denna metoden går ut på, att förebygga och kunna tänka till hur personen kommer reagera på fasthållandet som kommer att ske.
Och om det inte lyckas att förebygga (hur man nu kan förebygga i den här situationen- det har du inte berört)?

Och hur pojken skulle tänkas reagera vid fasthållning hade ordningsvakterna full koll på. Att få panik och vilja slita sig är säkert något de räknade med.

Du bör nog GÅ utbildningen o fråga hur man gör vid speciella tillfällen.
Det finns ALLTID undantag. Handfängsel hade löst mkt.

Du bör nog GÅ utbildningen o fråga hur man gör vid speciella tillfällen.
Det finns ALLTID undantag. Handfängsel hade löst mkt.
Jag är insatt. Jag är engagerad i den frågan. Du menar att om jag går kursen så kommer jag inte förespråka metoden mera? Trots att jag mycket väl är medveten om den och både sett och upplevt den flera gånger?

Jag är insatt. Jag är engagerad i den frågan. Du menar att om jag går kursen så kommer jag inte förespråka metoden mera? Trots att jag mycket väl är medveten om den och både sett och upplevt den flera gånger?
Men människa. Svara bara -NEJ! på frågan.

nu känner jag att det mer kan bero på att du själv har varit den som omhändertas eller har jag fel?
Allt det luddiga du svarar med tyder på det.

Men människa. Svara bara -NEJ! på frågan.

nu känner jag att det mer kan bero på att du själv har varit den som omhändertas eller har jag fel?
Allt det luddiga du svarar med tyder på det.
Nej, jag har inte luddiga svar, bara svar du inte tycker om. Du verkar inte kunna svara så mycket nämligen.

Har du verkligen hört om små barn som blir bältade för att de är rädda inför en operation och man inte har tid att ta hand om dem? Det är den situationen åtminstone jag diskuterar här. Jag skulle gärna vilja ha en källa här, det låter totalt orimligt.
Läsförståelse som sagt...
"Jag har hört att man, när det av ex. personalresursgrunder tittar till bältade patienter i stället för att ha en st personal sittande vid sängkanten hela tiden.
Vilket låter rimligt. för behövs all personal vid en akut situation så kan ju inte en sitta kvar och läsa hänt i veckan vid sängen ;)"

Skrev inte ett ord om att bälta barn i väntan på operation, det existerar förmodligen bara i din värld!

Tex är Durewallmetoden väldigt bra. Går att söka på. Sen handlar det inte alltid om fysiska skador. Man ska undvika psykiska skador också. Sen som jag skrivit, jag är inte expert när det gäller små korta ungar, men fungerar det på vuxna så lär det finnas liknande som fungerar på barn.

Som sagt, jag vet inte mycket om händelsen med vakten, han gjorde säkert sitt bästa och hade säkert inte tanken att skada varken psykiskt eller fysiskt men denna händelsen tycker jag verkligen visar att det faktiskt krävs lite mera utbildning när det gäller omhändertagande av människor. Och jag tycker faktiskt att alla som kommer att råka ut för omhändertagande av människor bör även utbildas för det.
Tittade på yuotube, och en sak är klar hade hon varit lika målmedvetet aggressiv som den nioårige killen så hade hon vid flera tillfällen kunnat skalla sönder ansiktet på den långhårige vårdaren.
En risk en väktare får lära sig att undvika..nogsamt

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka