Misshandel

C

Corban

måsste få skriva av mig, är helt förstörd.. ... Köpte en ponny som var 3 år . .nu är han 6 år. när han kom till mig för 3 årsedan var han helt veck. han gick inte göra någonting med, inte lasta, ha uppbunden,sko,leda från hagen,rida,tränsa sadla,longera. nej inget gick han stegrade i all hantering, och tog timmar att tränsa eller få in i stallet. i 3 år har jag jobbat med honom, han är tidigare mishandlad och har fått för lite mat osv. Äntligen, i höstas var han Kalas* han gick hur bra som hellst att göra ALLT med och vi hade utvecklat ett starkt förtroende, både i ridning och hantering, han bråkade aldrig längre. . .Under tiden har jag hunnit bli äldre,längre, . .och för stor för honom. nu när allt har gått så bra så tänkte jag hitta en bra fodervärd åt honom eftersom jag inte vill sälja honom. så vi hitta en jättebra**** fodervärd, det var 40 mil dit med det fick gå, han åkte dit, .. och. ja,... efter 3 veckor fick vi hämta hem honom för dom vägrade köra hem honom som överenskommet, när vi kommer dit hittar vi honom drogad i hagen!!. dom har hanterat honom helt galet . . . .och . .hem kom han han hoppade över bommen i transporten på vägen hem, men väl hemma. nu några dagar senare inser jag att jag är tillbaka på ruta ett, han går inte få in i stallet, inte vill han åka transport, han vägrar fatta galopp och han får panik av sadel och träns igen. vill bara storlipa, var fan ska man börja.... Känns som . .han har tappat allt förtroende för alla igen . . . tilm. för mej, ändå är det jag som har hållt på med honom varenda dag. .. .

Sv: Misshandel

din stackare !! å stackars häst:(
fattar inte hur folk kan behandla ett djur på det viset.
du kanske kan hitta någon medryttare till att börja med, som kan hjälpa till att bygga upp hästens förtroende för människor igen, och som kanske kan ta honom på foder sedan..??
håller tummarna för att allt ska bli bra igen !!

ja vet. . o allt verkade så bra. . dom verkade så bra. .. .men . skenet bdrar väl . .Jag bor, mitt ute på landet. . .max 2 bussar/dag under vardagar och nästan inga på helgerna. . Helst vill jag ju ha ut honom på foder när jag fått ordning på honom. men . .det kanske blir lika dant igen . .är så rädd att jag aldrig kmr hitta rätt person för honom bara. . är så svårt att veta i förväg vilka som är bra och inte bra, och det är en shansning, denna gångewn slutade det såhär, närsta gång kke värre?. . .:eek: ...Tycker mer synd om hästen bara. . han är värd bättre än dedär. .

Åh herregud. Dessa J***la männsikor som inte kan bete sig normalt....:devil: Blir så arg när jag läser sånt här. Förstår dig verkligen att du tvivlar på att lämna ut honom igen på foder när det gått så här....stackars häst. Givetvis jobbigt för dig med.. Kan du inte söka efter en fodervärd som kan ha honom hemma i ditt stall? Eller hyr du in hos någon annan? Kanske om fodervärden kan ha honom kvar där han står nu i vilket fall, då kan du ju fortfarande ha koll på att allt sköts som det ska...
Usch sånt här är jobbigt..... skickar er många tröstkramar och önskar er all lycka....

Hur menar du att fodervärdarna hanterat honom fel? Vad har de gjort? Hur har de lyckats "förstöra" honom så på tre veckor? Jag tvivlar lite.

Kan det vara så att hästen inte klarar flytt och att hanteras av andra än dig och din familj? Kanske hästen blev osäker och rädd av att flyttas, och försvarade sig så gott det gick? Och därför gick det tokigt?

Norrland

Varför skulle inte det gå? Syrrans arabponny blev förstörd på tre veckor... Visserligen hade han inte blivit utsatt för samma sak som trådskaparens häst men...

Han hade fått underhals, tappat alla ryggmuskler och var felskodd och sömstucken med nästan alla sömmar!

norrland65 skrev:
Hur menar du att fodervärdarna hanterat honom fel? Vad har de gjort? Hur har de lyckats "förstöra" honom så på tre veckor? Jag tvivlar lite.

Kan det vara så att hästen inte klarar flytt och att hanteras av andra än dig och din familj? Kanske hästen blev osäker och rädd av att flyttas, och försvarade sig så gott det gick? Och därför gick det tokigt?

Norrland

Jag tror också att det är så. Jag misstänker att många hästar som blivit felhanterade och/eller vanvårdade helt enkelt inte klarar att byta hem. En av hästarna jag tittade på nyligen hade en liknande bakgrund, dvs hade blivit vanvårdad och illa behandlad som ung. Hon hade fortfarande vissa olater kvar, men hade varit mycket värre när nuvarande ägare tog över hästen. Jag misstänker att många beteenden som hästen lagt av med nu, skulle kommit fram igen om jag köpt hästen och flyttat den.

Det kan bli MYCKET svårt att hitta ett nytt hem som fungerar för din häst, tror jag. Undrar om det inte är bättre, som någon redan föreslagit att du behåller hästen i nuvarande stall och hittar fodervärd/medryttare, till den där.

Kratus: hur kunde en häst tappa alla ryggmuskler och få underhals på 3 veckor? Det låter minst sagt otroligt!

vill inte ha massa hakkande nu. . .ville bara skrivba av mig. .. hänt har hänt och tillbaka på ruta ett är jag. det är andra som ridit och skött han förut så det är nog inga problem och han har stått i andras stall med.

Det är väl ingen som hackar på dig :crazy: ? Bara för att man ev. inte håller med, eller försöker komma med en annan förklaring, betyder det väl inte att man hackar? Det är väl ändå hästens bästa som är viktigt, eller hur? Om det då skulle kunna vara så att den inte tål att flyttas till andra stall och människor är det väl det som är det viktigaste i sammanhanget?

jojo men de e ju de ja menbar.. . . . . va är hans bästa. . . ? EFTERSOM jag inte kan rida honom . . vad ska jag göra med honom när jag fått ordning på honom o hur ska jag veta att han inte hamnar lika illa igen:(

Köra in honom kanske? Skaffa medryttare/halvfodervärd/helfodervärd som låter hästen vara kvar i sin nuvarande miljö där du också har koll på att det går bra. Alternativt hitta en fodervärd som tar hem hästen, MEN bor såpass nära att du känner att du kan hälsa på riktigt ofta. Om det är ekonomiskt möjligt för dig skulle jag definitivt behålla hästen på hemmaplan och hitta en duktig ryttare som kan hjälpa dig motionera hästen.

att du inte kan rida honom, att han inte följer med dig in i stallet eller transporten beror med största sannolikhet att han tappat förtroendet för dig, han litar inte på dig.
det går ut över ridningen, hanteringen såväl som hästens humör och beteende.

Du har bakslag nu....men du kommer tillbaka fortare dit du var än du tror...kommer inte att ta lika lâng tid som förra gângen. Kan du inte ta hand om honom själv sâ fâr du väl sâlja sâ smâningom eller ha en fodervärd som kommer hem till ditt ställe sâ att du kan hâlla lite koll

Kratus skrev:
Varför skulle inte det gå? Syrrans arabponny blev förstörd på tre veckor... Visserligen hade han inte blivit utsatt för samma sak som trådskaparens häst men...

Han hade fått underhals, tappat alla ryggmuskler och var felskodd och sömstucken med nästan alla sömmar!

Nu blir det trådkapning, men seriös, fått underhals och tappat alla ryggmuskler på tre veckor? Med en travare i full konditon så har den i princip inte tappat något om den enbart får stå i två veckor... Total vila i tre veckor så tappar den max 10%... Det är inte fysikt möjligt att tappa alla muskler på tre veckor om det är inte är sjukdom med i bilden.

Känner med dig! Har själv suttit i din sits med min D-ponny jag hadde. Han var lika dan. Men han var sex år när jag hittade honom. Det tog mig ett år innan jag kunde gå in till honom utan att han kastade sig bakåt... Jag hamnade också i en situation där han klev tillbaka, kände precis som du gör nu. Men jag tror att jag kan trösta dig med att även om du känner det som du står på ruta ett igen, så gör du inte det. Han kommer snabbt att få tillbaka förtroende för dig igen, jag lovar! Och vad du än gör så ge inte upp på honom... Du har ju en vän för livet...
Jag gjorde som så när jag skulle lämna ifrån mig min ponny, att tjejen som skulle ha honom fick börja med att rida honom hemma hos mig en dag i veckan sen ökade vi sakta på det.
Så när hon red och skötte honom fullt ut hemma i mitt stall så fick hon flytta honom. Det funkade för oss.
Jag förstår att du inte vill sälja ponnyn. Själv hade jag min ute på foder i över fyra år sen gjorde jag det största misstaget, jag sålde honom till vad jag trodde va ett bra ställe. Tjejen som hade honom var helt fantastiskt, men inte hennes far. Dom ville inte lyssna på mina råd om hur han skulle skos... Så efter ett år så slaktades han.
Men han lever inom mig och jag kommer aldrig att få en sån häst igen. Den dan jag dör kommer han stå och vänta på mig, det är jag helt övertygad om.
Så kämpa på, du kommer att lyckas igen det är jag helt säker på.

MVH
Russin8 som förstår dig till fullo

:bow:
en rätt tränad häst tappar inte mycket på tre veckor.

även om hästen inte rids i rätt form så går det inte så fort.

Jag vet att det låter knäppt men det är faktiskt sant... Och i normala fall så skulle inte heller han tappa så mycket om han vilade i tre veckor... Vad vi vet så var det heller inga bakomliggande orsaker annat än att tjejen inte red ordentligt... trots att hon varit och provridit många gånger (även för tränare innan syrran bestämde att ok hon får ta honom)

Inte ens om du rider fel på en häst tar det så kort tid att en välmusklad hals får en underhals, att en välmusklad rygg tappar alla musklerna.

Det tar lite längre tid än så!
*en som vet*

norrland65 skrev:

Norrland

Jag kan oxå tänka mig att det faktiskt är på det viset.... en del hästar är/ blir enmanshästar..... har en hemma, jag tror hon skulle bli helt förstörd om jag sålde eller lånade ut henne........:smirk:

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 822
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 272
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II