surprice1985

Trådstartare
En tråd där vi som går igenom eller har gått igenom ett missfall kan berätta om våra erfarenheter.
Allt från tankar om missfallet till kampen om att komma igen och fullfölja en graviditet.
För att stödja de som är mitt uppe i ett och vill läsa på om vad som händer, vad man har att vänta sig och få stöd av att läsa att man inte är ensam. Och för de som vill lätta sina hjärtan och berätta sin historia.

Sv: Missfall

**långt**
Jag kan börja berätta vad jag, och sambon så klart, gått igenom senaste veckan...
Det började i Måndags (v.10+0) med att jag fick en flytning med lite blod i, detta hände på kvällen efter en något stressig dag så antog att det kunde vara en normal blödning som ett teckan på att ta det lite lugnt...
Rädd blev jag iallafall och dagen efter ringde jag MVC och de sa att det säkert inte va någon fara med det och att vissa kan blöda hela graviditeten igenom.
Lite lugnad av detta och av det faktum att det inte kom något mer tog jag det lugnt hela dagen, eftersom jag va ledig från jobbet låg jag och sonen i soffan o myste framför några filmer.
På onsdagen strax innan jag skulle sätta mig i bilen för att åka till jobbet kände jag hur det rann till lite.
Gick till toan och då hade jag fått en till blödning, denna gången mer blod än flytning...
Stannade hemma från jobbet för nu va jag orolig!

Försökte skjuta undan tankarna på att jag inte längre kände mig gravid, för de hade börjat smyga sig på!
Fick sitta hemma o vänta på att klockan skulle slå 13:00 så jag kunde få tag på MVC igen.
Återigen fick jag svaret att det va säkert inget att oroa sig för och ifall det nu skulle vara missfall så kunde de ändå inte göra något åt detta! (Jag som hade peppat mig själv hela förmiddagen att jag skulle begära ett vul blev nu helt stum vid tanken på missfall och fick inte fram ett ljud...) Eftersom de skulle på utbildning på MVC Tors. o Fre. så skulkle jag ringa kirurg el. akuten om det fortsatte.
Kom inget mer under onsdagen och jag började känna mig lite lugnare igen.

Torsdagen började jag blöda lite mer, bet ihop o tänkte att det är ingen fara, det är normalt!

Fredagen blödde jag fortfarande, är inte mycket som kommer men det kom lite hela tiden nu.
Ringde akuten o blev ombedd att komma in med en gång, fick oxå höra kommentaren att det va dåligt av MVC...man kan ju inte vänta hur länge som helst m,m...
Blev en gyn. undersöknning som inte visade vart blodet kunde komma ifrån. Fick åka till ett lite större sjukhus några mil bort eftersom de inte hade någon som gjorde ultraljud inne denna dagen..

Åkte dit o fick vänta några timmar, oroliga som fanken!
Fick en manlig läkare vilket jag tycker är riktigt jobbigt när det gäller gyn.undersökningar m,m och dessutom va han inte från sverige och vi hade svårt att förstå vad han sa..
Gick igenom ett VUL, en hårdhänt läkare gjorde inte upplevelsen mer trevlig, tyckte jag såg ett litet foster och fick ett litet hopp för en stund...
Eftersom läkaren inte sa ett ljud när han kollade men hade skärmen så vi såg den så satt man ju o inbillade sig att man såg lite allt möjligt...

Fick till sist klä på mig och vi fick beskedet att han inte kunde hitta något foster som motsvarade ett 11.veckors, däremot såg han ett som såg ut att vara runt 6veckor men att det inte hade några livstecken dvs. hjärtat slog inte.
Detta förklarat på knaglig svenska och hela tiden frågan om vi undrade något.. Såklart vi undrade en massa men fick inte fram ett ljud för både jag o sambon satt med gråten i halsenoch vi förstod ju knappt va människan sa..

Fick en remiss till Måndag (imorgon) då vi skulle komma tillbaka och undersökas igen denna gången med två läkare som, vad jag fattade, skulle se om de kunde se några livstecken o lite annat... och så skulle vi bestämma då hur vi ska gör upprepade han hela tiden, vi fattade ingenting men orkade inte bry oss...
Vi visste ju precis när jag blev gravid, räknat ut ägglossning och det tog sig på en gång, så vi vet att vi ska vara i vecka 11.

Under natten till lördagen började jag få nåt som liknade kraftig mensvärk, kände igen det sen jag fick vår son.
Låg hela Lördagen med mensvärk som började gå ut mer i smärtor...
Blod kom det mycket och ibland tryckte det på så jag fick springa på toa och ut kom massa klumpar.
Det hela kulminerade vid 5-halv 6 tiden då det kom ut en stor klump i trosorna eftersom jag inte hann till toan :(
Sen efter det har jag bara blött men sluppit ha ont mer.

Detta va min historia hittills. Sitter med telefonen jämte mig och ska ringa sjukhuset och berätta att det har kommit ut nu men jag vill ändå ha en undersökning eftersom vi vill försöka få ett barn ganska snart igen så vill jag veta att allt står rätt till..

Tanken på att försöka igen känns skrämmande men samtidigt lite som efter man ramlat av hästen, det är bara att hoppa upp igen! Väntar vi för länge blir jag nog bara mer rädd...
Denna gången kommer vi vara mer försiktiga med att berätta för folk. Många visste redan om att vi va gravida och det känns riktigt jobbigt nu. Vet att de bara kommer stödja oss men jag är den typen som vill låtsas som att inget har hänt. Kramar folk om mig börjar jag bara gråta och det har jag gjort mer än jag gjort i hela livet denna helgen..

Tanken på att hästen stått o tappat så mycket nu eftersom jag varit trött pga. grav. och inte har hittat någon medryttare känns extra jobbigt nu när hon har stått i "onödan"... Och tanken på att gå tillbaka till jobbet nu känns oxå extremt jobbigt :( Va bara chefen och en som står mig lite närmare på jobbet som visste om det men de andra undrar klart varför jag varit hemma över en vecka och chefens historia om en förkyldning lurar nog inte tanterna...

Är bara att bita ihop och hoppas att man blir starkare av denna röran och att vi har fått vår "kvot" av missfall fyld för detta vill jag inte gå igenom igen!

Jag fick missfall för ett par år sedan. Jag kände mig aldrig riktigt gravid och när jag gjorde vul i v 9 hittades inget foster. Två veckor senare gjorde jag ett vul till och då fanns ett litet foster, som i v 6, men det såg inte ut som om det levde. Ett par dagar efter det började jag blöda och blödde som en gris hela natten. Jag stod i duschen hur länge som helst för jag blödde igenom handdukar, bindor och byxor. Det kom en massa klumpar av levrat blod, stora som golfbollar. I duschen kände jag hur något kom ut och så fick jag hela fostersäcken i handen! Hur häftigt som helst, i det miserabla. Fostret var typ 1.5 cm och hade armar och ben och vattnet var alltså kvar i säcken när den kom ut.

Efter detta blev jag gravid igen och har sedan dess fött fram två fina söner utan problem. Jag har läst någonstans att risken att få ett andra missfall inte är större än att få ett. Däremot om man får utomkveds graviditet händer det "ofta" igen.

Jag har haft två missfall det senaste halvåret. Den första gick så snabbt så där hann jag knappt hänga med, plussade ena dagen och började blöda dagen efter.

Men det andra missfallet var tyngre... Jag var i v.11 och hade ont i magen, kramper. Kom hem från skolan och såg att jag blödde. Ganska kraftigt. Blev ombedd att åka direkt till gynakuten där vi fick vänta i FEM timmar (!) på att få komma in. Jag kunde inte sitta upp och fick efter ett tag en bädd att vila på. Men kramperna blev bara värre och värre. Till slut grät jag av smärta och då sa de att de flyttade fram mig i kön så jag fick komma in som nästa person. Fick ett snabbt ultaljud och så säger läkaren:

"jag kan tyvärr inte se några tecken på en graviditet"

Min älskade sambo blev så chockad så han var tvungen att sätta sig ned. De frågade om vi ville stanna över natten för observation men jag ville bara hem, hem till våran sänga och bädda ner mig... djupt under täcket.
Jag kände mig så lurad. "inga tecken på en graviditet" Det fanns inte ens ett foster att förlora längre, det var redan borta. Om det ens hade funnits!
:cry: "vad menar du.." frågade jag men läkaren kunde inte svara på vad som hänt.

Sen hade jag ont som fan hela natten och dagen efter. Efter ett toabesök och ett "plopp" försvann kramperna. Det var i början på september och hela släkten fick sorg.

Vi trodde att vi var först med att skaffa barn men samma dag som missfallet fick jag reda på att två släktingar var gravida, de ska ha samtidigt som det vi skulle ha haft... Otroligt tufft att vara glad för deras skull.... Likaså vid det första missfallet, vi hade precis plussat och då berättar sambons syster att hon var gravid. Hon fick en underbar dotter för bara två veckor sen.

Jag trivdes så otroligt bra som gravid. Det kändes som jag äntligen var hel. Nu blev jag tom igen...

Denna gången kommer vi vara mer försiktiga med att berätta för folk. Många visste redan om att vi va gravida och det känns riktigt jobbigt nu. Vet att de bara kommer stödja oss men jag är den typen som vill låtsas som att inget har hänt. Kramar folk om mig börjar jag bara gråta och det har jag gjort mer än jag gjort i hela livet denna helgen..

Så var det för oss också. Vi bearbetade själva hemma (och kom närmare varandra än någonsin tidigare) och berättade sedan men ville inte ha för mycket "åh stackare" osv.

Det positiva som kom ur det hela är just närheten min sambo och jag fann. Jag litar på honom på ett helt annat sätt nu, han var ett bra stöd den kvällen när jag hade ont och han vågade efteråt öppna sig för mig och verkligen säga vad han kände. Vilket inte händer så ofta, finne... :)

Jag bekymrar mig för hur jag ska våga slappna av och njuta av graviditeten nästa gång...

Åkte in för att jag hade en liten liten blödning, men mådde i övrigt bra, var i v 11 då...

De kunde se en graviditet på UL, men det såg inte bra ut, bara stort som ett v 7 foster. Hem o bara vänta en v till och tillbaka för nytt VUL då för att vara på den säkra sidan. Men under helgen kom "allt" ut och verkligheten gick upp för oss, nej det blev inget syskon denna gången...

detta hände i slutet av augusti...

Jag har varit nära att starta en sån här tråd men för min bästa väns skull, eller mer "hur vi andra ska bete oss och vad man kan göra för att stötta"...

Min bästa vän tillhörde "vårmammor 2011"-gänget tills hon var på sitt UL för två veckor sedan. När de sitter där med kameran i högsta hugg och ska ta kort på UL-bilden så säger bm att där finns inget liv. :( Snacka om chock.

Hon fick åka hem och medicinera för att "få ut det som fanns" men det hjälpte inte så i måndags blev det operation.

Både hon och sambon är helt knäckta psykiskt. Hon får inte längre vara hemma utan måste idag börja jobba 50%. Har fått träffa en kurator men har två veckor till nästa tid. Hon hade nog behövt det imorgon. Eller igår...

Jag oroar mig för dem och lider med dem så otroligt mycket, och vi är många i "gänget" som har bebisar. Jag tror de tycker det är jobbigt...

De hade inte berättat för så jättemånga, men med tanke på hur de mår nu så måste de ju berätta iallafall.

En kram till er alla här som går igenom det.

Senast ändrad:

Jag har varit gravid fyra gånger och har ett barn, som jag är oändligt tacksam för. Jag har haft två missfall, och ett X. Allt efter IVF-behandlingar eller pergo (hormontabletter som stimulerar ägglossningen). Det sista missfallet var i maj och det jobbigaste, eftersom de trodde att det var ett X igen i min sista kvarvarande äggledare, så de opererade bort den. Sen var det ett missfall i alla fall, och jag skrapades. Så nu har jag inga äggledare kvar och kan aldrig någonsin bli gravid på naturlig väg. Inte för att det fanns någon direkt chans till det, men ändå känslan är ju inte så rolig precis. Det enda jag inte riktigt pallar just nu är kompisar som är gravida eller nyblivna föräldrar. Så de undviker jag helt enkelt. Men jag mår faktiskt inte dåligt längre när jag ser gravida på stan, så mitt mående går hela tiden framåt.

Senast ändrad:

Vi trodde att vi var först med att skaffa barn men samma dag som missfallet fick jag reda på att två släktingar var gravida, de ska ha samtidigt som det vi skulle ha haft... Otroligt tufft att vara glad för deras skull.... Likaså vid det första missfallet, vi hade precis plussat och då berättar sambons syster att hon var gravid. Hon fick en underbar dotter för bara två veckor sen.
QUOTE]

Vi sitter lite i samma sits, min sombos 2 styv systrar ska ha nästan samtidigt som vi skulle fått :(
Det va så roligt att berätta för svärmor o svärfar att de skulle få TRE st barnbarn på tre månader! Så nu får man följa deras grav. och veta att vi oxå skulle befunnit oss där...
Men känns lite bättre idag. Vatt på ett nytt VUL för att kolla så allt kommit ut och det hade det sånär på blödningen som kommer hålla på ca en vecka till gissade hon. Så det känns ju bra iallafall :)

var gravid i vecka 7 min chef stog och klagade på mej, efter det gick jag och vac grisar med en medarbetare, hon råkade sticka mej med nålen med vac ,tänkte inte mer på det...efter ca 1timme fick jag ta hand stallet själv i ca 1imme till,kändes som att jag kissade på mej så jag sprang till toan,där kom det blodklumpar. åkte in vid 16 tiden till gyn akuten med min sambo(kom in kl 2300), fanns ett foster och hjärtslag, blev jättelycklig!! åkte på kontroll efter 1vecka då fanns det inget kvar:cry:........men jag är glad för min son som jag fick 1-2år efter detta....:):banana:

För drygt ett år sedan började jag störtblöda, utan förvarning. Var i v. 13+3 så åkte in till akuten direkt. Var på förmiddagen. Konstaterades att det inte fanns något foster kvar, men det fortsatte störtblöda. Blev inlagd och fick en massa dropp och grejer och fick göra en skrapning sent på kvällen när de fått tid.

Efter skrapningen fick jag en inflammation i livmodern som gjorde djävulskt ont. Jag trodde jag höll på att dö. Helt allvarligt. Tack och lov tog kvinnokliniken det på allvar och jag fick komma in och fick antibiotika. Ett par dagar senare var jag "återställd" med bara småblödningar kvar.

Vi försökte "halvaktivt" i ett halvår efter MF (med uppehåll de två första månaderna efter MF). När vi sedan bestämde oss för att försöka på riktigt igen så tog det sig på första försöket. Kände mig aldrig gravid och hade grymt ont i magen till och från. Fick som svar från MVC att det var normalt eftersom livmodern växte.

När jag hade så ont att jag inte kunde stå upp tröttnade jag på MVC och ringde till kvinnokliniken som hjälpt mig vid tidigare MF så fick jag en tid på en gång. Jag hann börja blöda lite innan jag kom in också.

Då var jag i v. 9+0 och de kunde se ett foster som var i storlek för v. 6. Jag blev erbjuden en ny skrapning, men jag ville avvakta och se om det inte kom ut själv. Det hade ju börjat blöda lite. Var på återbesök en vecka senare och det konstaterades att missfallet var klart och jag behövde inte göra någon skrapning.

Vi fortsatte som tidigare då vi gick med inställningen "händer det som händer det". Och nog sjutton hände det. Hann inte ens ha någon mens emellan innan jag fick plus igen.

Jag hade lika ont i magen i början av den här graviditeten och fick hjälp på kvinnokliniken än en gång, denna gång i v. 11+4. Denna gång kunde de konstatera att det fanns ett foster med hjärtljud! Blev dock tillbakaflyttad till v. 10+4.

Vi har idag varit på RUL och sett en livlig och underbar liten bebis därinne i v. 18+1. :)

Missfallen var grymt jobbiga för mig, jag är tyst av mig som person och vill inte prata om sånt. Jag bearbetar för mig själv.

Jo, det jag ville säga är att även om det var kämpigt med missfallen, så överträffar den här dagen de i kvadrat i glädje. Så ni som precis går igenom eller gått igenom ett missfall, orka kämpa på. Det som finns på andra sidan av de hemska, osäkra första veckorna är så himla underbart att man inte vill missa det! :love:

Tack! :love:

Jag tycker det är viktigt att få in det positiva och få veta att det faktiskt GÅR att få behålla ett foster efter upprepade missfall. :) Jag fick den här peppningen av en närstående som gått igenom precis samma historia (men lite mindre dramatiskt första MF), och jag blev jättepeppad av det. Kan det hjälpa någon annan bjuder jag gärna på det :)

Nar man sjalv rakar ut for missfall eller i mitt fall missed abortion sa tror man att man ar ensam om det. Men nar sedan folk far veta sa vagar de beratta om sina erfarenheter och det ar ju vanligare an man tror med missfall...

Hur som helst, Jag hade madde valdigt bra efter jag plussade forsta gangen men hade smablodningar hela tiden. Jag akte i v9 pa besok hem till Sverige sjalv utan min manoch da blev blodningarna varre och jag hade typ mensvark. Efter en vecka sa fixade jag tid pa gynmottagningen och under vul sa sag de ett litet foster utan hjartslag, antagligen hade det dott ett par veckor tidigare. Lakarna visste inte riktigt vad de skulle gora efter som jag skulle flyga hem till Australien 4 dagar senare. De ville val inte vanta pa att fostret skulle komma, sa de bestamde sig for gora en skrapning. Sa jag fick ligga hela dagen och vanta pa operationen. Allt gick bra. Det var jobbigt utan att ha min man vid sidan. Han blev ledsen nar jag berattade over telefonen vad som hade hant.

Vi forsokte igen ett par manader senare och idag har vi en liten tjej pa 15 manader.

// Krusan

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
858
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar