Missat Stelkrampssprutan

sjunga

Trådstartare
Har missat Stelkrampssprutan till min ponny med ungefär 5 månader upptäckte jag. Känner mig oerhört klantig.
Men till min fråga, tror ni att man måste göra om grundvaccinationen? Eller behöver man bara ta en spruta och fortsätta med var tredje år som vanligt?
Bör tilläggas är att min ponny är 20 år gammal och har fått sprutan ganska många gånger.

Sv: Missat Stelkrampssprutan

Men har det något med sprutans skydd att göra? För jag är inte helt säker, men man måste väl bara ha influensasprutan för att få tävla? Jag är jättedålig på sådant där.

Men har det något med sprutans skydd att göra? För jag är inte helt säker, men man måste väl bara ha influensasprutan för att få tävla? Jag är jättedålig på sådant där.
Med tanke på din ponnys ålder så tror jag inte att du behöver oroa dig för ett sämre skydd. Influensan är riktigt otrevlig, så vaccinera ska du absolut, men enligt min veterinär är grundvaccinationen inte nödvändig. Skyddet finns där ändå. Ska du tävla måste du grundvaccinera dock.

Men det är ju stelkrampssprutan hon missat - inte influensan...

TS, hör med din veterinär för bästa råd, har svårt att tro att skyddet är puts väck om den regelbundet sprutats + är 20 år gammal, men i såna här fall blir det så mycket gissningar i svaren att det bästa svaret får du faktiskt av en veterinär. Och tycker absolut du ska spruta om den, stelkramp är inte roligt.

Men det är ju stelkrampssprutan hon missat - inte influensan...

TS, hör med din veterinär för bästa råd, har svårt att tro att skyddet är puts väck om den regelbundet sprutats + är 20 år gammal, men i såna här fall blir det så mycket gissningar i svaren att det bästa svaret får du faktiskt av en veterinär. Och tycker absolut du ska spruta om den, stelkramp är inte roligt.

Oj, det missade jag:o
Men ts fråga rörde väl om h*n var tvungen att göra om grundvaccinationen eftersom h*n missat den. Klart att h*n ska vaccinera oavsett ändå.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
2 030
Senast: starcraft
·
R
Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 559
Senast: Sel
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka