Missad vaccination pga veterinärens slarv..

Sv: Missad vaccination pga veterinärens slarv..

Piraja skrev:
Jag har en aning om hur det gått till men tycker fortfarande att man som ägare då skulle kolla att ev.vacc.intyg är korrekt ifyllda direkt och då skulle ju det uppdagas omedelbart om nåt fel begåtts. Fortfarande är det jag som ägare av hästen som har ansvar att se till att allt är korrekt kring hästen:cool:

jo det är det ju, men ibland blir det ju fel helt enkelt. Lät att man missar något om man är nybliven hästägare.

moonlightgarden skrev:
jo det är det ju, men ibland blir det ju fel helt enkelt. Lät att man missar något om man är nybliven hästägare.
Helt ok...men man ska inte skylla på fel aktör då;)...Hoppas det går bättre framöver...och det finns ju fler tävlingar;)

Nä men vissa komunikationsproblem i stallet. Varför inte ringa för. Hej nu kommer veterinären ut å så lägga på luren.

moonlightgarden skrev:
Nä men vissa komunikationsproblem i stallet. Varför inte ringa för. Hej nu kommer veterinären ut å så lägga på luren.
Alltid trist när inte kommunikationen funkar. Ta för vana att alltid vara den som har kontakterna kring din häst...och se personligen till att allt som ska vara ifyllt blir ifyllt. Dyr erfarenhet att behöva göra om grundvacc. Ha det gott;)

Piraja skrev:
Alltid trist när inte kommunikationen funkar. Ta för vana att alltid vara den som har kontakterna kring din häst...och se personligen till att allt som ska vara ifyllt blir ifyllt. Dyr erfarenhet att behöva göra om grundvacc. Ha det gott;)

Japp å inte får man tillbaka något av dom pengarna heller eftersom att det inte är någon skada. Jo tydligen så måste man göra det, å då leder det ju till att alla i stallet måste ta ut egen veterinär efteresom att man inte kan lita på att komunikationen funkar.

moonlightgarden skrev:
Japp å inte får man tillbaka något av dom pengarna heller eftersom att det inte är någon skada. Jo tydligen så måste man göra det, å då leder det ju till att alla i stallet måste ta ut egen veterinär efteresom att man inte kan lita på att komunikationen funkar.
Ja, tyvärr så blir det så om man vill vara absolut säker på att det man beställt blir gjort. Men tro mig, det känns bättre att ha den kontakten själv och du blir mer informerad av vet.direkt om det skulle vara nåt särskilt som gäller just din häst;)

BeastieBabe skrev:
Plus att man bör juh få det som är beställt, eller hur? tänk om det vart sista dagen på influensavaccinationen då?

Det är mänskligt att fela, och om nu veterinären missat att ge en spruta så har han gjort det - och det går att rätta till, det är ingen fråga om liv eller död.

Är hästägaren angelägen om att tävla etc, så borde man vara medveten om hästägarförsäkran och vaccinationskrav. Internationellt sett krävs nu influensavaccin var 6:e månad, så varför vänta tills absolut sista dagen?! (Och om man gör det, får man vara beredd att betala jour och whatever som krävs för att få sprutan fixad ...)

Tyvärr så är förutom hästägarförsäkran även detta med vaccinationsintyg ägarens ansvar. Och hade detta upptäckts i tid, och konsulterats direkt med veterinären i fråga är jag övertygad om att det hela hade kunnat lösas på ett mycket smidigare sätt.

Tänk dig själv in i den andra partens situation - har du då så självklart rätt i ditt resonemang eller skuldbeläggande? Jag förstår att det är grymt irriterande, men det finns fler sidor än en.

Piraja skrev:
Ja, tyvärr så blir det så om man vill vara absolut säker på att det man beställt blir gjort. Men tro mig, det känns bättre att ha den kontakten själv och du blir mer informerad av vet.direkt om det skulle vara nåt särskilt som gäller just din häst;)

Jo desvärre så, fast gör man det med tillexempel mamma som jag gjorde förut så vart det ju ordentligt. Fast då bodde jag ju med mamma å hade hästen på mammas gård, så det var ganska lätt att vara där då. Man tog sig inte så gärna någonstans därifrån heller eftersom att det inte går bussar ute i skogen :smirk: så man satt mest hemma...

BeastieBabe skrev:
Plus att man bör juh få det som är beställt, eller hur? tänk om det vart sista dagen på influensavaccinationen då? och man kollar på kvällen och ser, helvete! jävla veterinärjävel har glömt och man ringer direkt men ingen har tid att komma ut på kvällen för att ge vaccin när det bara finns en jourvet..

vad gör man då?

Man väntar inte till sista dagen......aldrig!
Man beställer i god tid...och ordnar en vet.tid några veckor innan ifall nu det skulle bli inställt, så har man chans att beställa ny tid utan att missa!

Om man är med så blir det ju inte missat eller hur?

Det är bara att kontastera att när vet kommer ut skall h*n ha tillfredsställade assistans o information, brister det här är det helt o hållet beställarens fel.
PL

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 315
Senast: exotic
·
Hästvård Är det vanligt att veterinären inte vill ta emot för återbesök? Var på klinik med min medryttar/halvfodervärdshäst i början av oktober...
Svar
0
· Visningar
896
Senast: karini
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·
B
Avel Jag har betäckt mitt sto och hon beräknas föla i mitten på maj. Har under hela dräktigheten varit extremt noga med att tvätta mig och...
Svar
10
· Visningar
1 310
Senast: BertaLotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama