Missad vaccination pga veterinärens slarv..

Sv: Missad vaccination pga veterinärens slarv..

Men varför ser man ine som hästägare själv till att beställa tid hos vet eller se till att någon personligen är i stallet när hästen ska vaccineras?

I vårt stall beställer man vaccination själv, men vi brukar fråga om någon annan behehöver något gjort. Hovslagare tar alla hästar när han är där, tiden sätter han upp. Vi turas om att vara hantlangare åt vet/hovslagare.

osis för er... men vill bara tillägga att även en veterinär kan göra misstag, misstag som vem som helst kunnat göra det är inte så lätt att vara veterinär alla gånger saker och ting kan gå fel så är de bara.

bara att acceptera.

Piraja skrev:
Jag som hästägare beställer själv när det är dags för vet. hovis eller annat...det är ju faktiskt jag som hästägare som har koll på när det är dags för t.ex vaccination...

H*n ringde å bestälde botulism och hästinfluensa. Dock var det ju inget UFO inte ens veterinären som ringde å sa att jag kommer ut idag eller h*n kommer ut idag. Å då är det ju lite svårt att styra resten. Å det är ju inte så kul för hästägaren att få punga ut en massa pengar nu. Hästägaren såg ju inge papper heller eftersom att det var två hästar med olika ägare som vaccinerades så det var andra ägarens som tog lappen och lämnade en suma på hur mycket människan i fråga skulle betala.

moonlightgarden skrev:
H*n ringde å bestälde botulism och hästinfluensa. Dock var det ju inget UFO inte ens veterinären som ringde å sa att jag kommer ut idag eller h*n kommer ut idag. Å då är det ju lite svårt att styra resten. Å det är ju inte så kul för hästägaren att få punga ut en massa pengar nu. Hästägaren såg ju inge papper heller eftersom att det var två hästar med olika ägare som vaccinerades så det var andra ägarens som tog lappen och lämnade en suma på hur mycket människan i fråga skulle betala.
Den biten fattade jag tyvärr inte helt...
Om man ringer och beställer en tid för att få sin häst vaccinerad, får man ju veta villken dag det blir...
Sen får man ju själv hålla kontakten met vet för att höra hur mkt försenad h*n blir.

En undran bara... Har denna hästägare fått en räkning på vaccinationen?? eller betalade stallägaren svart?? Har hästägaren betalat för något som inte blivit gjort??

Tyvärr tycker jag nog att det är ägaren eller fodervärden som har det yttersta ansvaret att se till att sånt blir ordentligt gjort. Veterinären kan inte alltid hålla ordning på ala djur och vem som ska ha vad osv. Jag är alltid med när vacc ska ges. Så jag ser att det blir rätt om inte annat kan man ju fråga vet om saker när den är ute.

giffan skrev:
Den biten fattade jag tyvärr inte helt...
Om man ringer och beställer en tid för att få sin häst vaccinerad, får man ju veta villken dag det blir...
Sen får man ju själv hålla kontakten met vet för att höra hur mkt försenad h*n blir.

En undran bara... Har denna hästägare fått en räkning på vaccinationen?? eller betalade stallägaren svart?? Har hästägaren betalat för något som inte blivit gjort??

Nej inte när man ringer till större anlägningar, alltså med flera veterinärer. Get it? Kan ju inte precis skriva ut namnet på dom här. Då skickar dom ut en veterinär när det passar dom å dom ringde inte hästägaren utan bara den andra hästägaren som fick kvittot där det stog vad hästarna fick eftersom att hon lärade skicka iväg det papperet till dom som äger den hästen. Så hästägaren som inte fick något papper fick bara den här summan ska jag ha utav dig. Alltså vitt till en annnan hästägare eftersom att man då delar på resekostnad å behandlinsarvode å allt vad dom nu tar.

moonlightgarden skrev:
Nej inte när man ringer till större anlägningar, alltså med flera veterinärer. Get it? Kan ju inte precis skriva ut namnet på dom här. Då skickar dom ut en veterinär när det passar dom å dom ringde inte hästägaren utan bara den andra hästägaren som fick kvittot där det stog vad hästarna fick eftersom att hon lärade skicka iväg det papperet till dom som äger den hästen. Så hästägaren som inte fick något papper fick bara den här summan ska jag ha utav dig. Alltså vitt till en annnan hästägare eftersom att man då delar på resekostnad å behandlinsarvode å allt vad dom nu tar.

Om dom nu bara ringde EN hästägare, har den inget telefontelefonnumemer till den andra hästägare och kan ringa den andra och upplysa om när veterinären kommer??

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl upp till hästägaren att försäkra sig om att hästen är korrekt vaccinerad? Om hon nu sett att passet inte var korrekt ifyllt, varför vänta tills veckan innan tävlingen med att åtgärda det?

Som jag tolkar det har en hästägare i stallet blivit uppringd inför veterinärens besök, men inte den vars vaccination missats? Då är det ju en intern kommunikationsmiss i stallet, man kan ju inte begära att veterinären ska ringa runt till alla ägarna i ett stall.

Choklad skrev:
Om dom nu bara ringde EN hästägare, har den inget telefontelefonnumemer till den andra hästägare och kan ringa den andra och upplysa om när veterinären kommer??

Jorrå det numret har den människan, men människan ringde inte. Varför ringer man inte för liksom.

moonlightgarden skrev:

även större veterinär stationer ringer när de kommer ut, som du säger så har ju ett samtal ringts, och det är hästägaren som missat att informera. men hur kunde en vaccination som skulle skett i Oktober missats fram till nu? det fattar jag inte.

Men det är väl ändå hästägarens ansvar att se till att passet blir ifyllt? en veterinär kan ju inte flera månader efter ett besök komma ihåg att just den hästen fick den vaccinationen, o det kan man som hästägare inte begära heller.
Anser inte detta vara veterinärens fel utan kommunikationen i stallet.

mackan skrev:
även större veterinär stationer ringer när de kommer ut, som du säger så har ju ett samtal ringts, och det är hästägaren som missat att informera. men hur kunde en vaccination som skulle skett i Oktober missats fram till nu? det fattar jag inte.

Därför att h*n inte blev informerad så h*n kunnde ju inte åka ut.

Andra hästaägaren tog pappret å den andra hästägaren antog att hästen hade fått det den skulle ha fått i sig, eftersom att h*n sagt till receptionen och den andra hästägaren. Ibland glömer dom ju att skriva i ordentlig, har ju hänt.

Som i mitt pass min ponny har ju fått ett föl när hon var 4 år, det står inte med i passet :confused: Måste nog fixa till det, fick ju med det passet när jag köpte henne.

moonlightgarden skrev:

Andra hästaägaren tog pappret å den andra hästägaren antog att hästen hade fått det den skulle ha fått i sig, eftersom att h*n sagt till receptionen och den andra hästägaren. Ibland glömer dom ju att skriva i ordentlig, har ju hänt.

Och då är det ju kommunikationen i stallet som är dålig, den ena hästägaren har inte ringt den andra. Knappast veterinärens fel. Personen i fråga har väl lärt sig sin läxa vid det här laget, får man hoppas:

1. alltid vara med vid vaccination, eller skicka annan pålitlig människa
2. om det inte är möjligt, kolla pappren efteråt och om något inte stämmmer, GENAST kontakta veterinären. Inte två månader efteråt...

Trissa skrev:
Och då är det ju kommunikationen i stallet som är dålig, den ena hästägaren har inte ringt den andra. Knappast veterinärens fel. Personen i fråga har väl lärt sig sin läxa vid det här laget, får man hoppas:

1. alltid vara med vid vaccination, eller skicka annan pålitlig människa
2. om det inte är möjligt, kolla pappren efteråt och om något inte stämmmer, GENAST kontakta veterinären. Inte två månader efteråt...

Jo tyvär så är det lite taskig komunikation i lite större stall.

1. JO h*n kommer nog aldrig anlita någon tillsammans med någon annan så att h*n vet att hon blir uppringd. Å så kommer h*n nog att hålla sig till sin gamla vanliga som h*n trivs med...
2.Jo det kommer nog aldrig att missas igen det heller, dock finner tillochmed jag dom där sakerna konstiga att läsa å dona med...

moonlightgarden skrev:

Det är ju knappast veterinärens fel att hästägana emellan inte har någon kommunikation.

Vår vet kommer nästa vecka, det gäller totalt 4 hästägae, varför skulle vet ringa fyra samtal, han ringer en av oss den sprider vidare exakt tid, är det så att någon av oss inte kan vara där kommer den informera den som är det mycket tydligt vad som gäller och ge pass till denna, om det är något som missas så är det mellan oss hästägare knappast veterinärens fel.

moonlightgarden skrev:
Som i mitt pass min ponny har ju fått ett föl när hon var 4 år, det står inte med i passet :confused: Måste
nog fixa till det, fick ju med det passet när jag köpte henne.

Det ska inte stå med i passet...:smirk:

Choklad skrev:
Det är ju knappast veterinärens fel att hästägana emellan inte har någon kommunikation.

Vår vet kommer nästa vecka, det gäller totalt 4 hästägae, varför skulle vet ringa fyra samtal, han ringer en av oss den sprider vidare exakt tid, är det så att någon av oss inte kan vara där kommer den informera den som är det mycket tydligt vad som gäller och ge pass till denna, om det är något som missas så är det mellan oss hästägare knappast veterinärens fel.

Det ska inte stå med i passet...:smirk:

Kankse det kanske, det blir nog ändringar på det nu iaf ;) Människan kommer nog aldrig anlita någon tillsammans med en annan människa på ett bra tag iaf...

Ska det inte, varför finns det då med en föllista? Fast det står ju inget på den :D

De flesta av mina åsikter angående vems ansvar det är att hästen får vaccinationen samt att det fylls i är redan uttalade av andra. Jag vill bara lägga till att om man tycker att vet ska hålla reda på vilken häst som är vilken, slå i alla passen, ta in och ut hästar etc, får man betala mig betydligt mer är 2000 för en grundvaccination... Allt går, men det är en fråga om kostnad.

kan då säga som jag sagt tidigare att det enbart var 4 hästar (a-ponny, c-ponny, stor arab och stor quarterhäst) i stallet och tydliga namn på boxdörrarna samt passen och vaccinationsintygen och en lapp om vilken som ska ha vad..

Plus att man bör juh få det som är beställt, eller hur? tänk om det vart sista dagen på influensavaccinationen då? och man kollar på kvällen och ser, helvete! jävla veterinärjävel har glömt och man ringer direkt men ingen har tid att komma ut på kvällen för att ge vaccin när det bara finns en jourvet..

vad gör man då?

BeastieBabe skrev:
Plus att man bör juh få det som är beställt, eller hur? tänk om det vart sista dagen på influensavaccinationen då? och man kollar på kvällen och ser, helvete! jävla veterinärjävel har glömt och man ringer direkt men ingen har tid att komma ut på kvällen för att ge vaccin när det bara finns en jourvet..

vad gör man då?

Då får man skylla sig själv, eftersom man inte var på plats och kollade att allt blev rätt.

moonlightgarden skrev:
Jag har en aning om hur det gått till men tycker fortfarande att man som ägare då skulle kolla att ev.vacc.intyg är korrekt ifyllda direkt och då skulle ju det uppdagas omedelbart om nåt fel begåtts. Fortfarande är det jag som ägare av hästen som har ansvar att se till att allt är korrekt kring hästen:cool:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 315
Senast: exotic
·
Hästvård Är det vanligt att veterinären inte vill ta emot för återbesök? Var på klinik med min medryttar/halvfodervärdshäst i början av oktober...
Svar
0
· Visningar
896
Senast: karini
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·
B
Avel Jag har betäckt mitt sto och hon beräknas föla i mitten på maj. Har under hela dräktigheten varit extremt noga med att tvätta mig och...
Svar
10
· Visningar
1 310
Senast: BertaLotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama