Missa inte: Hästmannen – sista striden på SVT2

Länsstyrelsen är nu polisanmäld enligt jnytt.

Exempel på kommentarer till artikeln:

"Sanna 2014-09-28 21:15
Det är lätt att fixa takhöjd och följa regler, det är betydligt svårare att få en häst lycklig. Och de som påstår att hästmannens hästar inte var lyckliga hos honom, har antingen aldrig sett dokumentären eller så kan de ingenting om hästar!"

"Ärlighet och Civilkurage 2014-09-28 18:31
Äntligen!! Helt rätt att anmäla länsstyrelsen! De som sitter och beslutar om världen utanför kontorsfönstret får nu stå till svars för sina idiotiska beslut."

"Frida 2014-09-28 18:10
Liknande dokumentärer vänder på allt så att bonden ska se ut som offer. Han har inte tagit hand om sina hästar efter de regler som finns och då får man ta konsekvenserna. Heja länsstyrelsen!"
 
Då lär han ju inte ha tagit ut dem för att arbeta i skogen heller?

Det tror inte jag han gjorde- inte ens på någon av filmerna har han fångats med motorsåg ta ner träd- och de måste ju liksom tas ned först av någon eller något innan de körs hem. Han har nog hämtat annat, nedblåst ex i skogen under annan årstid.

Jag ska kolla om filmen innan jag säger säkert om det där med snöras.

Men om jag inte minns fel så var det i stallet vid besöket stora buntar ensilageplast- det betyder att han köpt-eller fått- bättre foder- i smyg- men kanske inte velat visa ens det för att alla ska tro att allt görs efter gamla metoder.

Vet någon fastigheten storlek?, det kan ju antas vara en hel del skog, och antagligen gammal skog- det är ju mycket gilla på sånt men samtidigt så har han i och med det väldigt mycket mer råd att fixa-leja- så hästarna fick det godkänt.

Men så var många av de gamla tiders-hyllade- hästkarlar- kunde inte så mycket egentligen men trodde de visste bäst.
 
Länsstyrelsen är nu polisanmäld enligt jnytt.

Det bästa för Länsstyrelsen är när ett beslut överklagas eller att Länsstyrelsen granskas, då får man svart på vitt om man agerat rätt eller fel, till skillnad mot vad många tycks tro. Länsstyrelsen ska kontrollera att djurhållare följer de lagar och regler som finns, men konstigt nog så verkar en ganska allmän uppfattning vara att Länsstyrelsen sätter prestige i ärenden. En såpass vinklad film som denna får såklart mångas känslor att svalla, men de som tvekar angående beslutet borde begära ut alla handlingar i ärendet för att få reda på vilka brister djurförbudet grundar sig på.
 
Det tror inte jag han gjorde- inte ens på någon av filmerna har han fångats med motorsåg ta ner träd- och de måste ju liksom tas ned först av någon eller något innan de körs hem. Han har nog hämtat annat, nedblåst ex i skogen under annan årstid.

Jag ska kolla om filmen innan jag säger säkert om det där med snöras.

Men om jag inte minns fel så var det i stallet vid besöket stora buntar ensilageplast- det betyder att han köpt-eller fått- bättre foder- i smyg- men kanske inte velat visa ens det för att alla ska tro att allt görs efter gamla metoder.

Vet någon fastigheten storlek?, det kan ju antas vara en hel del skog, och antagligen gammal skog- det är ju mycket gilla på sånt men samtidigt så har han i och med det väldigt mycket mer råd att fixa-leja- så hästarna fick det godkänt.

Men så var många av de gamla tiders-hyllade- hästkarlar- kunde inte så mycket egentligen men trodde de visste bäst.
Jag hörde ingenting sägas om stallmodighet och snöras i filmen men jag kan ha missat det pga svårigheter med dialekten.

Hoppas verkligen att hästarna fick annat foder än höet som visas i filmen.

Jag reagerade på att han behandlar hästarna för fotskabb efter att djurskyddshandläggaren har sagt till honom. Säger det mesta om djurhållningen att man inte själv ser och tar ut veterinär utan måste bli tillsagd av länsstyrelsen. :down:
 
Jag hörde ingenting sägas om stallmodighet och snöras i filmen men jag kan ha missat det pga svårigheter med dialekten.

Jodå, har kollat mig själv och mitt påstående och 10.50 in i filmen så sägs det tydligt i samband med att det diskuteras "att in och utsläpp vintertid inte är löst"
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Peter Gerdehag berättar om Hästmannen – sista striden, filmen som har fått svenska folket att diskutera djurskydd och...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Filmen ”Hästmannen – sista striden” är nu aktuell genom visning på Sveriges Television. Länsstyrelsen i Jönköpings län vill med...
Svar
0
· Visningar
1 220
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Stig-Anders Svensson blev känd som Hästmannen i samband med en film om hans liv tillsammans med tre ardennerhästar 2006. Nu kommer en ny...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 989
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp