Missa inte: Hästmannen – sista striden på SVT2

Jo men oavsett, så det dom visade på dokumentären, man kan inte klandra folk att dom tror att saker och ting inte har gått rätt till. Nu togs ju hästarna i förebyggande syfte pga att dom inte sköttes under vintern uppenbart om jag fattat det rätt. Men ändå, hästarna såg väldigt fina ut på sommarn och verkar ha haft det mycket bättre än många andra.
 
Bra med nåt uttal.

Själv undrade jag också över 4 metershistorian..Brukar väl vara så vid djurförbud att man förlorar rätten att äga och ensam sköta..men att inte att man inte får vistas öht bland djur.

Ja, det var väl egentligen väntat att Länsstyrelsen skulle uttala sig om dokumentären när den får ett visst medialt utrymme.

Någon fyrametersregel har jag heller aldrig hört talas om, verkar ju oerhört ologiskt med en sådan. Var det något som nämndes i dokumentären eller var det här i tråden det dök upp?
 
Ja, det var väl egentligen väntat att Länsstyrelsen skulle uttala sig om dokumentären när den får ett visst medialt utrymme.

Någon fyrametersregel har jag heller aldrig hört talas om, verkar ju oerhört ologiskt med en sådan. Var det något som nämndes i dokumentären eller var det här i tråden det dök upp?

Sas i dokumentären..Någon måste fått nåt rejält om bakfoten
 
Och det var 7 månader efter att de flyttat från hästmannens gård, dvs 2011.
Vidare öde vet jag inte. Men det borde man kunna hitta på nätet och via länsstyrelsen i Jönköping.
 
Såg dokumentären och har även sett de som visats förut. Han verkar vara en härlig person med stor personlighet och älskar sina hästar otroligt mycket, men klarar uppenbarligen inte att ta hand om dem. Även om dokumentären tydligt var vinklad såg man på i flera klipp hur hemska hovarna såg ut, de hade enormt mycket obehandlad mugg/rasp på benen och det så kallade höet skulle jag aldrig låta en häst ens gå i närheten av. Jag undrar också över måtten på stallet, det såg extremt litet, trångt och lågt i tak ut för så stora hästar. Som andra skrivit kan jag tänka mig att vintern är mest kritiskt för den som inte klarar av att ta hand om sina djur, så hur de har det då vågar man inte ens tänka på. Jag tror att de som tycker att han borde få ha kvar sina hästar antingen inte har sett filmerna särskilt noga eller är väldigt okunniga. Jag hoppas att Hästmannen hittar någon hästgård där han kan få träffa och sköta hästar, men att någon annan har huvudansvaret för dem.

Jag tycker för övrigt att det svenska djurskyddet är något vi ska vara stolta över och värna om. Jag blev lite lätt mörkrädd när inställningen hos vissa i filmen verkade vara att djurskyddet bara är till för att sätta dit stackars djurägare och att det borde skrotas. Det finns många djurägare som älskar djur och bara vill väl, men som inte klarar av ansvaret och då kan man tyvärr inte ha djur.
 
Håller med ovanstående. Klarar man inte ge rent och bra foder och vatten, låta hästarna komma ut i ljuset dagligen och träffa hovslagare och veterinär vid behov är det dags att lämna över hästarna. Oavsett hur gemytlig man är som person.
 
Satt och lipade naturligtvis men är glad att han inte fick ha kvar djuren. Ser inte folk höt? Han bär in äckliga ihopmöglade kärvar med hö som hängt på hässjor en vinter. Fy fan att ens ha hästarna i samma byggnad som möglet.
 
Om nu hästarna och inte hans principer och ideer varit viktigast hade han ju lätt kunnat få in allt på ängarna som ensilage. Grannarna körde ju, lätt att hyra in någon som kör hans. Och köpa hem några pallar spån. Hans hagar hade han ju hjälp med. Man ser fina nya stolpar och tråd. Det borde väl inte va så svårt att avgränsa en vinterhage, han hade ju hjälp med sånt.

Nä, det finns massor av människor som har bra mycket sämre förutsättningar som sköter sina djur bra.
 
Om nu hästarna och inte hans principer och ideer varit viktigast hade han ju lätt kunnat få in allt på ängarna som ensilage. Grannarna körde ju, lätt att hyra in någon som kör hans. Och köpa hem några pallar spån. Hans hagar hade han ju hjälp med. Man ser fina nya stolpar och tråd. Det borde väl inte va så svårt att avgränsa en vinterhage, han hade ju hjälp med sånt.

Nä, det finns massor av människor som har bra mycket sämre förutsättningar som sköter sina djur bra.

Jag håller med.

Lätta lösningar fanns garanterat inom räckhåll, men vill man inte heller ha öppet sinne och ändra uppfattning till sådant som hör dagen till sas så blir det svårt.

Tänker också ang ett hygieniskt ok grovfoder och strö, hur svårt ska det vara?
Att sätta upp hagar, inte svårt.
Att göra om "stallet" till lösdriftsligghall (osäker på om mått dock varit tillräckliga men han hade ju häst av tålig ras som lätt hade fixat lösdrift) hade kunnat underlätta enormt för honom..han hade då kunnat lättare få hjälp med mockning tex.
Jag vet inte ens vad man tyckt att man byggt om..allt bråte som stod där hade aldrig varit ok i annan stallmiljö. Såg även fruktansvärt dammigt ut och tveksamt vad gäller ventilation, för mörkt etc.
Ekonomiskt kan det vara svårt för visso..men det är inte en godtagbar ursäkt.
Jag såg hur många möjligheter som helst.

Det anmärkningsvärda tycker jag är att sådär hade inte djur heller det "förr" på de flesta gårdar..fanns inget som sa att man inte skulle ha rena bäddar eller rent foder. Hästar togs även ut dagligen då..så jag vet inte vart man får det ifrån att skylla på hur man gjorde för gammalt. Djuren på en lantgård var liksom levebrödet..fanns inte på kartan att de skulle ha det dåligt. Så jag förstår inte ursäkten med att "så gjorde man förr"...

Något jag även kritiserar till detta..alla som påstod sig vara villiga att hjälpa - varför gjorde man inte det då? Hade han varit villig att göra om, göra rätt och haft hjälp hade han haft hästarna kvar är jag helt övertygad om. Främst verkade han ju omge sig av många bönder som vänner..de om någon måste ju ha massa resurser
 
Senast ändrad:
Nu har jag sett bilderna, iaf 3 av dom. Ärligt talat trodde jag det skulle se värre ut än vad det gjorde. Jag hade målat upp nått mycket mycket värre. Visst det såg inte trevligt ut, det saknades strö när bilderna togs.

Hur många ggr var länsstyrelsen till honom? Nån som vet?
 
Något som jag undrat över är hur gamla hästarna egentligen var? Dom kanske slaktades pga ålder och hälsoproblem. Den sista fick ju borrelia och det kunde hon ju lika gärna fått hos honom - frågan är väl då om hon självdött för jag tror inte den gubben hade koll på dylika moderna åkommor.
Det vore heller inte konstigt om dom genom tvivelaktig skötsel med den foderkvaliten hade hosta på vintrarna. Inte någon gång har jag sett film från vinterhalvåret som visar på hur hästarna rörde sig och andades då.
 
Det vore heller inte konstigt om dom genom tvivelaktig skötsel med den foderkvaliten hade hosta på vintrarna. Inte någon gång har jag sett film från vinterhalvåret som visar på hur hästarna rörde sig och andades då.

Vad jag minns av den andra dokumentären så arbetade hästarna i skogen på vintern?
 
Satt och lipade naturligtvis men är glad att han inte fick ha kvar djuren. Ser inte folk höt? Han bär in äckliga ihopmöglade kärvar med hö som hängt på hässjor en vinter. Fy fan att ens ha hästarna i samma byggnad som möglet.

Är det verkligen så? I den förra filmen tog de in höet efter det torkat om jag inte minns fel. I den här filmen hade han väl inte ens hästarna kvar när han tog in det?
 
Nu har jag sett bilderna, iaf 3 av dom. Ärligt talat trodde jag det skulle se värre ut än vad det gjorde. Jag hade målat upp nått mycket mycket värre. Visst det såg inte trevligt ut, det saknades strö när bilderna togs.
Jag tyckte att det såg förfärligt ut. Några sorgliga strån i mängder av piss och nertrampad skit.

Hur många ggr var länsstyrelsen till honom? Nån som vet?
Länsstyrelsen har tidigare uttalat sig om att Hästmannen "är en person som har hållit myndigheterna igång under lång tid". http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2345&artikel=4052932
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Peter Gerdehag berättar om Hästmannen – sista striden, filmen som har fått svenska folket att diskutera djurskydd och...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Filmen ”Hästmannen – sista striden” är nu aktuell genom visning på Sveriges Television. Länsstyrelsen i Jönköpings län vill med...
Svar
0
· Visningar
1 220
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Stig-Anders Svensson blev känd som Hästmannen i samband med en film om hans liv tillsammans med tre ardennerhästar 2006. Nu kommer en ny...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 988
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • A-kelpie, tollare eller collie?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp