Missa inte: Hästmannen – sista striden på SVT2

Jag tyckte att det såg förfärligt ut. Några sorgliga strån i mängder av piss och nertrampad skit.

Nja mängder med bajs och kiss kan inte jag påstå att det var. Jag såg nån bajshög och kiss som inte sugits upp pga för lite strö, då ser det mycket ut. Om jag jämför med mina hästar som stått inne 1 natt så har mina gjord ifrån sig betydligt. mycket mer (fast jag har strö).
 
Nja mängder med bajs och kiss kan inte jag påstå att det var. Jag såg nån bajshög och kiss som inte sugits upp pga för lite strö, då ser det mycket ut. Om jag jämför med mina hästar som stått inne 1 natt så har mina gjord ifrån sig betydligt. mycket mer (fast jag har strö).
De vadade inte upp till knäna men utan strö så blir det förbannat skitigt. Bajs i pälsen etc.

Men de detaljerna är väl skitsamma. Jag ser i alla fall inte att bilderna skulle utgöra underlag för att ifrågasätta länsstyrelsens beslut, tvärtom.
 
De vadade inte upp till knäna men utan strö så blir det förbannat skitigt. Bajs i pälsen etc.

Men de detaljerna är väl skitsamma. Jag ser i alla fall inte att bilderna skulle utgöra underlag för att ifrågasätta länsstyrelsens beslut, tvärtom.

Ja utan strö blir det
smutsigt. Fick han böter?
 
I bägge filmerna ser man detta uschliga hö. Varför tar han in det över huvud taget? Jag har varit med på den tid man hässjade och inte fasen var det höt grått och kockigt. Tvärtom var det mycket fint hö.
Man ser hur han kör hölass med hästarna där höt inte är grönt utan gråaktigt.
 
Jag tycker det är väldigt svårt att säga något om hur allvarlig "vanvården" varit utifrån infon från filmerna och länsstyrelsens dokumentation, båda känns i mycket som vinklade partsinlagor. Men djurhållningen var helt klart på nedgång och mot slutet farsartad som när de samlades sent på hösten (undrar om det inte var i oktober?) för att hugga och bärga hö och på hemsidan tiggde pengar för att köpa hö och allmän hjälp från utomstående. Så beslutet känns inte helt fel ändå, han hade nog i vilket fall som helst inte kunnat ha kvar sina hästar.
 
Ge mig ett enda fall där det varit anmälan sådär 20 ggr- inget görs och hästar självdör- ett enda fall......:meh:

Och nej, på vintern såg inte spiltorna riktigt så ut som de gjorde på filmen-av tristess åt de väl upp halmen de nådde, sket och pissade på resten så det blev surt och sunkigt- dessutom SÅ KOM DE INTE UT.:arghh:

Jag kan ge dig ett fall där inget gjorts! Förläggande har givits för att hästarna saknar pass men för övrigt händer inget åt hästarnas förhållanden. Det är inte en häst utan flera. Alla magra och i mindre bra skick. Häst har själv dött men trotts många o stadigt upprepade anmälningar händer inget.

Jag tycker inte att man skall missköta sina djur. Men det verkar som hästmannen hade flera som var villiga att hjälpa. Självklart begriper jag att man visar en part i filmen då myndigheten inte med verkade. Men sista inspektionen med myndigheten visades inga anmärkningar. Då blir det lite konstigt att man då omhändertar hästarna.
Set är bra att filmen får folk att fundera o tänka.
Mvh
Pudlan
 
Jag bara undrar, om man skriver ett sånt här inlägg, har du läst rapporterna och sett fotona från länsstyrelsen eller har du bara sett den vinklade dokumentären?Har du verkligen tagit del av fakta innan du bestämmer din åsikt?O_o:meh:

Nej jag har inte läst rapporten! Jag har sett filmerna och det var väll det som togs upp i tråden. Men Hallå måste alla var otrevliga i tonen och hoppa på mig! Tanken var väll att man skulle skriva vad man tycker och jag har inte läst några myndighetsrapporter eller sett några bilder.
 
Jag kan ge dig ett fall där inget gjorts! Förläggande har givits för att hästarna saknar pass men för övrigt händer inget åt hästarnas förhållanden. Det är inte en häst utan flera. Alla magra och i mindre bra skick. Häst har själv dött men trotts många o stadigt upprepade anmälningar händer inget.

Länka till det fallet är du snäll.
 
Det kan berott på att han inte vågade ta ut eller in hästarna p.g.a ev snöras- om jag uppfattade det rätt.

Hade han aldrig haft ute djuren på vintrarna då, eller hur hade han löst det förr om åren? Och hur gör andra stallägare, måste ju vara fler som får snö på taket på vintern?
 
Det jag inte riktigt förstår är varför inte någon av alla dedär vännerna kunde lära honom hur han skulle göra med hästarna för ha kvar dem. Det är ju inga märkvärdigheter - regelbunden hovslagare, mocka varje dag, gå ut varje dag, ordentligt hö och vatten varje dag. Sånt går ju att lära sig?
 
@Mabuse Han kanske inte ville lära sig?

Men om man nu ska vara en riktig hästkarl som levt med hästar hela livet, då vet man väl hur man sköter en häst? Han ville ju så förtvivlat gärna ha kvar hästarna, varför inte mocka och släppa ut dem då?

Det var ju också lite märkligt när hästarna plötsligt var borta, han kände ju uppenbarligen mannen som fick hästarna först, varför inte bara fråga honom vart de blivit av?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Peter Gerdehag berättar om Hästmannen – sista striden, filmen som har fått svenska folket att diskutera djurskydd och...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Filmen ”Hästmannen – sista striden” är nu aktuell genom visning på Sveriges Television. Länsstyrelsen i Jönköpings län vill med...
Svar
0
· Visningar
1 220
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Stig-Anders Svensson blev känd som Hästmannen i samband med en film om hans liv tillsammans med tre ardennerhästar 2006. Nu kommer en ny...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 988
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • A-kelpie, tollare eller collie?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp