Missa inte: Hästmannen – sista striden på SVT2

Jag hade lust att länka nåt jag med..men tänker också som så..att den som vill titta kan ju själv göra det genom att begära ut handlingar. Men det verkar också vara väldigt många som inte vill det eftersom att det är många som föreslagit just det..Utan folk väljer hellre att tro på den något förskönade historian fr median i stället.
 
Inte ett öga var torrt efter filmen!:cry:

Fegt av länsstyrelsen att inte medverka! Undra om de tyckte det var bättre att de nya ägarna slaktade hästarna?:confused:

Fegt?? Garanterat fick de inte ens medverka/dela med sig av sin story och dela med sig av sin dokumentation och vad de gjort genom alla åren, hur det sett ut på deras kontroller.
Det tog ju faktiskt ganska så lång tid innan han fick djurförbud
 
På ett annat forum läste jag att han haft kor tidigare och fått anmärkningar på skötseln av dem också.

Han har haft anmärkningar under många, många år från flera håll..före myndighet så har ju människor i närmiljön reagerat.
Och sedan vägrat ändra sitt sätt av många möjliga anledningar..ekonomiska säkert bla.

Nä usch..det är ingen rättighet att ha djur..Även om jag också tycker lite synd om honom men inte för att man tog djuren ifrån honom utan för att man försätter sig i sådan situation för att man kanske inte vet bättre, eller ja vägrar ändra på sig
 
Tråkigt att man inte fick se hur det det var där på vintern, ska man bara gå efter dokumentären så hade ju inte hästarna det dåligt. Var väldigt svårt att förstå varför dom tog hästarna.

Är det så att hästarna hade det så dåligt som det skrivs här så får jag ändra min åsikt, men enligt dokumänteren så verkade det ju som att hästarna fick det bättre.
 
Sen borde det väl ändå vara ganska eftertraktade hästar, borde inte varit svårt att hitta hem åt dom, dom verkade ju vara väldigt välhaterade ändå. Sånt slöseri på så fina hästar.
 
@Linda8142
Jag har tagit den diskussionen med ett antal anhängare precis när rabaldret var aktuellt. Mitt tips är att bespara dig hjärnblödningen du kommer få. Svaren jag fick låg på nivån
"Det är mycket bättre att ligga på ett mjukt varmt trägolv än på kall betong" vid påpekande om att man givetvis har strö på betongen så kom det upp något om äckligt pissströ som de fick ligga i isåfall. Det hela upprepades runt runt i en slinga.
Angående att han var lovad hjälp så var det mest i svepande ordalag av folk som verkade totalt okunniga om hästar och på rak fråga om hur många som hade lust att gå upp 1-2 timmar tidigare för att åka ut till honom och släppa ut hästarna på morgonen varje morgon hela vintern så var det ingen som faktiskt stod upp för det de lovat. De höll ju dessutom på med "höskörd" där i augusti- september. Vid på pekande om att man inte kan få in bra hö när det är apblött i backen och dimma på nätterna så var det helt plötsligt inte hö som skule till hästarna utan en demonstration trots att det marknadsfördes som just höskörd för att mata djuren. Undrar vad de tänkt fodra hästarna med under vintern? Jag påpekade även då om det nu inte var på riktigt är det väldigt ostrategiskt att på öppen internetsida bevisa för länsstyrelsen att man tänker fodra med otjänligt foder och hur viktigt det är med strategi om man ska "vinna" över myndigheten. Responsen på det var ungefär den här :confused:
 
Tråkigt att man inte fick se hur det det var där på vintern, ska man bara gå efter dokumentären så hade ju inte hästarna det dåligt. Var väldigt svårt att förstå varför dom tog hästarna.

Är det så att hästarna hade det så dåligt som det skrivs här så får jag ändra min åsikt, men enligt dokumänteren så verkade det ju som att hästarna fick det bättre.

Det brukar vara värst på vintern..Djur ser väldigt lätt välmående ut på sommaren och hinner repa sig ganska bra under tex betestiden. Därför är det ju då senare ganska lätt att visa "titta det är inga fel på mina djur.."

Följer själv ett liknande sånt scenario som pågått i 1-2 års tid och djuren ser inte ut att må anmärkningsvärt dåliga ut alls på sommaren..men ni ska se under sen höst/vinter och vår.. :( Av vad jag förstår..så har de jättesvårt att komma åt dem just pga bla detta..när återbesöken sker så kan hästarna vara i ok skick plötsligt
 
Senast ändrad:
Sen borde det väl ändå vara ganska eftertraktade hästar, borde inte varit svårt att hitta hem åt dom, dom verkade ju vara väldigt välhaterade ändå. Sånt slöseri på så fina hästar.
Hur menar du med slöseri. Han sålde (?) själv hästarna till folk han valde.
 
Hur menar du med slöseri. Han sålde (?) själv hästarna till folk han valde.

Jag har ingen källa på det så vågar mig inte på att uttrycka mig, men var det så att hästarna inte fick det vidare bättre genom hans omplacering och att de senare därifrån togs om hand om ytterligare/slaktades tillslut?
 
Jo jag hörde att iallafall en hamnade på ett ställe som inte var så bra. Vad som hände sen vet jag inte.
 
Jag har ingen källa på det så vågar mig inte på att uttrycka mig, men var det så att hästarna inte fick det vidare bättre genom hans omplacering och att de senare därifrån togs om hand om ytterligare/slaktades tillslut?
Vad det det dom pratade om när han sa något om att det enbart var dom hästarna som dom kollade på och inte dom andra? Togs dom därifrån också då alltså?
 
Vad det det dom pratade om när han sa något om att det enbart var dom hästarna som dom kollade på och inte dom andra? Togs dom därifrån också då alltså?

Nånstans känns det som att det kan vara ett scenario (vore intressant om någon vet)..att de tex fortfarande hade ansvar över att kolla upp hästarna och sen kanske man inte fann att de var vid gott skick trots omplaceringen..att man valde att ta beslut om avlivning så att hästarna inte skulle slussas runt och få samma dåliga vård
 
Nånstans känns det som att det kan vara ett scenario (vore intressant om någon vet)..att de tex fortfarande hade ansvar över att kolla upp hästarna och sen kanske man inte fann att de var vid gott skick trots omplaceringen..att man valde att avliva dem
Så kan det varit, fast han sa ju att han inte visste vart dom var, kanske på den då andra omplaceringen att dom där togs bort helt enkelt, kan ju inte vara helt lätt att hitta hem åt den typen av hästar.

Tycker det var en väldigt rörig och förvirrande dokumentär, dom måste ha vinklat det väldigt bra då hästarna såg ju mer eller mindre felfria ut där dom sprang i hagen osv. Otroligt fina hästar såg dom ut att vara, där och då iallafall.
 
Mm tack :) jag hänvisar dem bara till att begära ut Länsstyrelsens dokumentation. Men en vinklad film är ju mycket trovärdigare... :banghead:
Men grejen är ju lite den att ja, dom hade det kanske inte bra och bilderna från hur det såg ut var säkert hemska. Dock så är det ju så att det går att ändra på saker och ting och det går inte att missa att hästarna såg väldigt fina ut på dokumentären. Det är svårt att vinkla. Sen kanske det blev lika dåligt på vintern igen jag vet inte men där och då såg det bra ut. Visserligen så är det inte svårt att ha hästarna under sommrarna heller.
 
Det är ju bara att bläddra runt lite på filmens hemsida så förstår man att det inte direkt är en faktafilm...

Eller snarare, man förstår det om man har lite källkritiskt tänkande och har bläddrat igenom djurskyddslag, föreskrifter och vet lite om hur kontrollerna fungerar.
 
Men grejen är ju lite den att ja, dom hade det kanske inte bra och bilderna från hur det såg ut var säkert hemska. Dock så är det ju så att det går att ändra på saker och ting och det går inte att missa att hästarna såg väldigt fina ut på dokumentären.

Men problemet är ju att har man anmärkningar år efter år, vid kontroll efter kontroll av så pass grov art iom så många punkter vet jag inte om man vill ändra på sig faktiskt.

Som jag skrev är just vinter/sommar ett jätteproblem många gånger i en sådan utredning..för att det på vintern kan vara så jäkla illa för att på sommaren ser det bra ut..en jojoeffekt utan dess like och har det pågått så pass länge kan man ju tillslut se ett mönster,(det är inte ok med djur som har det bra delar av året liksom) men det gör att tiden till beslut tar himla lång tid, tex beslut om omhändertagande av djuren
 
Men grejen är ju lite den att ja, dom hade det kanske inte bra och bilderna från hur det såg ut var säkert hemska. Dock så är det ju så att det går att ändra på saker och ting och det går inte att missa att hästarna såg väldigt fina ut på dokumentären. Det är svårt att vinkla. Sen kanske det blev lika dåligt på vintern igen jag vet inte men där och då såg det bra ut. Visserligen så är det inte svårt att ha hästarna under sommrarna heller.
Han har vad jag minns aldrig fått anmärkningar på magra djur utan det har rört sig om helt andra saker som avsaknad av strö, obehandlade skador osv.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Filmen ”Hästmannen – sista striden” är nu aktuell genom visning på Sveriges Television. Länsstyrelsen i Jönköpings län vill med...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Stig-Anders Svensson blev känd som Hästmannen i samband med en film om hans liv tillsammans med tre ardennerhästar 2006. Nu kommer en ny...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 059
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp