Mirakelkur för kalkfläckar

pepp

Trådstartare
Nu håller på vi att flytta in i lägenheten, upptäckte att det var stora kalkfläckar i badkaret (den är ej besikt. vi hyr den i andra hand ett halvår till att börja med) och nu har jag testat jif, samt nåt kalkbortmedel, men det åker bara bort lite lite.
Det sitter alltså som berget, finns det nåt man kan göra?

Sv: Mirakelkur för kalkfläckar

Köp cillit bang, den som är emot kalkfläckar. Det tar bort alla kalkfläckar utan att man behöver slita livet ur sig. Är det riktigt illa så spraya på och låt det verka en stund och ta sedan en vanlig svamp och skrubba så går det bort.

Får testa den! Har haft den hemma tidigare, men aldrig testat på såna här svåra grejer...

Citronsyra. Köpes i kryddavdelningen. Blandas kraftigt med varmt vatten - helst kokande. Hälles på fläckarna och får verka ett tag innan man rengör.

Citronsyra. Köpes i kryddavdelningen. Blandas kraftigt med varmt vatten - helst kokande. Hälles på fläckarna och får verka ett tag innan man rengör.

Instämmer i detta tips. Absolut bäst.
Kan även tas direkt från plastcitronen och gnuggas med.

Cillit bang är oslagbart!

Har helt galet mycket järn i vårat vatten här, och även kalk. Blir såna himla fläckar, men dom löses upp plättlätt med cillitbang.
Däremot får jag stå ut med lite allergiutslag om jag råkar få det på mig, är ju ganska starkt..

Jag skulle använda saltsyra på fläckarna. Enligt mig är det det mest effektiva medlet.

Ett gammalt husmorstips- oxalsyra. Finns i rabarber bla, nu finns det ju inga, men jag provade detta i somras i våran dushkabin. Döm om min förvåning när det fungerade!! Nu har jag frysta rabarber till detta frysen, hihi!

S.

På ett sånt städprogram på tv (två engelska damer som städar grovt skitiga lyor) var det igenkalkade kranar i badrum och kök. De tog en plastpåse, la ner hushållspapper och dränkte med vinäger. Sen trädde de påsen över kranen så den bäddades in i det blöta pappret, fäste med gummisnodd och lät sitta nån timme. När de sen tog bort påsen var kalken väck. Så... om du dränker papper i vinäger och lägger på fläckarna och lägger plast över (så det inte dunstar) o låter stå nån timma, så borde det väl kanske lösa fläckarna? :)

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
803
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 222
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 651
Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 253
Senast: kubikmeter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar