Minskad kraftfodergiva vid inridning ok?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Marina P
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 033
Sv: Minskad kraftfodergiva vid inridning ok?

Nej, där var jag otydlig ber om ursäkt för det...
Hm, det säger väl sig självt att löshoppning, tömkörning och klättring kräver mer energi än när hon inte går i arbete som hon inte skall göra under dess två veckor...

På en del ställen som jag har jobbat på så brukade vi ta bort allt kraftfoder under nån veckas tid när vi satt in unghästarna. Brukade bara öka på höet lite under denna period.

Det beror helt på hur hästen är i tempramentet. Vissa som är lite tuffare blir lugnare om man skippar kraften medans en del redan är lugna och okomplicerade.

När det handlar om en kortare tid så spelar det ingen roll om du tar bort kraften. Pållen lär inte svälta eller tyna bort.

Hm, det säger väl sig självt att löshoppning, tömkörning och klättring kräver mer energi än när hon inte går i arbete som hon inte skall göra under dess två veckor...
Nej, inte nödvändigtvis.
Det tar en hel del på dem faktiskt, när de ska lära sig att hålla balansen under ryttare och använda huvudet på ett annat sätt.

Jag kan liksom inte förstå vitsen med att ta bort kraftfodret alls, om hästen är svårfödd.

När det handlar om en kortare tid så spelar det ingen roll om du tar bort kraften. Pållen lär inte svälta eller tyna bort.
När det handlar om en så kort tid att tarmfloran lagom nästan hinner ställa om sig till den nya foderstaten innan den ska börja ändras tillbaka igen, så nog påverkar det pållen allt... Framförallt matsmöltningen påverkas och det vill man mog egentligen INTE om hästen ändå är svårfödd...

Vet inte om jag skulle kalla det för ny foderstat. Basen i foderstaten, höet, finns ju kvar.

Jag talar bara utifrån egna erfarenheter och har inga vetenskapliga belägg, men jag har aldrig märkt någon skilnad på hästarna bara för att vi tagit bort kraftfodret under en kortare tid. Spelar ingen roll om de har varit varit svårfödda eller inte

Tycker att det skulle vara intressant att få läsa om det finns några studier på detta med tarmfloran och hur det påverkar hästen. Har du något tips om var man kan hitta sådan information? :bow:

att plötsligt ta bort 3 kg krafft är inte en ny foderstat? hur får du ihop det??

Visst kan man kalla det för ny foderstat om man vill, för mig så är det ovant att säga så bara för att man minskar, tar bort eller ökar kraftfodret.

Däremot är det skillnad när man byter kraftfoder eller hö eller lägger till ett nytt fodermedel.

Eftersom jag jobbar med hästar som tävlar på högsta nivå så är jag så van vid att foderstaten regleras ofta och att kraftgivan minskas och ökas beroende på vad de gör för tillfället.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 235
Senast: Anna-Bella
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrhingsten Skyline to B.