Minns ni min krånglande flyttfirma?

1. Det blir ett småmål, dvs. en begränsad avgift som aldrig kan bli mer.
2. Det är god till mycket god chans att få rätt när du redan har ett ARN-beslut med dig.
3. Du behöver inte göra något avancerat eller ta hjälp. Det borde gå att komma långt bara med att skicka in alla handlingar och underlag från ARN. I alla fall så behöver du inte göra något mer innan de svarar med någon egen argumentation efter du gjort det som första steg (om de alls gör det, gjorde de det i ARN?)
Ja, flyttkillarna kom med några nya lögner och försökte hävda att jag sagt upp avtalet innan flytten, och att de var snälla som inte tog ut en avgift för det 🤣 Jag har ju, som tur är, den allra mesta av kommunikationen skriftligt.

Jag har kvar ett svenskt konto, men byråkratin runt att göra saker som utskriven är... tungrodd. Ska skriva till flyttkillarna och meddela att jag går till kronofogden om inte fakturan är betalad om 30 dagar.
Ta allt skriftligt och sätt ett slutdatum pengarna ska vara på kontot och i annat fall så kommer du, iaf på papperet, låta det gå vidare till KFM.

Okej, uppdatering igen. Företager bestrider nu kravet i sin helhet, men mailar mig att de kan betala ursprungssumman (inte ersätta mig för kostnaderna för koronofogden eller räntor) och hotar med att om jag tar dem till domstol kan det leda till konkurs =inga pengar. Jag ger dem ett sista betalningsdatum. Inga pengar kommer och de kommer med nya lögner när frågade varför.

Nästa steg nu är alltså domstol. Där jag riskerar att behöva betala rättegångskostnader om jag inte vinner. Hur fan ska jag göra nu? Ska de bara komma undan med den här skiten? Jag har inte råd med utgifter om det inte blir till min fördel, men hur troligt är det att jag förlorar?

Jag är så jävla trött och ledsen, men mest av allt förbannad...

Okej, uppdatering igen. Företager bestrider nu kravet i sin helhet, men mailar mig att de kan betala ursprungssumman (inte ersätta mig för kostnaderna för koronofogden eller räntor) och hotar med att om jag tar dem till domstol kan det leda till konkurs =inga pengar. Jag ger dem ett sista betalningsdatum. Inga pengar kommer och de kommer med nya lögner när frågade varför.

Nästa steg nu är alltså domstol. Där jag riskerar att behöva betala rättegångskostnader om jag inte vinner. Hur fan ska jag göra nu? Ska de bara komma undan med den här skiten? Jag har inte råd med utgifter om det inte blir till min fördel, men hur troligt är det att jag förlorar?

Har du någon hemförsäkring eller annan försäkring där juridiskt stöd ingår? Det ingår ju någon timme i många försäkringar. I så fall kanske du skulle kunna fråga där.

Be SVT göra en uppföljning på inslaget…

Vad är summan på? För om ditt krav är på under 29 400kr räknas det som ett småmål eller förenklat tvistemål, och då står parterna sina egna rättegångskostnader förutom motsvarande 1h juridiskt arbete, tror maxtaxan för det ligger på ca 1400kr.

Vad är summan på? För om ditt krav är på under 29 400kr räknas det som ett småmål eller förenklat tvistemål, och då står parterna sina egna rättegångskostnader förutom motsvarande 1h juridiskt arbete, tror maxtaxan för det ligger på ca 1400kr.
Det är under det, så det låter ju hoppfullt!

1 Ni kommer först få ett "Förlikningssamtal" dvs innan ni möts i domstol så sätter sej domaren med dej och deras representant och indrar om ni kan förlikas. Domstolen VILL INTE ha en lång och "dyr" rättegång.

Har varit med om bägge sakerna nedan. Men jag skulle nog inte enas om nåt direkt utan hålla din linje och ta det till rättegång (B) men du får ju se vad ni kommer fram till under A

A) ni enas om en summa som "bägge" är nöjda med och det blir ingen "rättegång"

B) Ni kommer inte överrens i förhandlingen utan det går till rättegång.
Det handlar som många redan påpekat om "småmål" så inga större kostnader, och du kommer klara det galant utan advokat och kommer klara av det finfint att "för dej själv" i sak.

1 Ni kommer först få ett "Förlikningssamtal" dvs innan ni möts i domstol så sätter sej domaren med dej och deras representant och indrar om ni kan förlikas. Domstolen VILL INTE ha en lång och "dyr" rättegång.

Har varit med om bägge sakerna nedan. Men jag skulle nog inte enas om nåt direkt utan hålla din linje och ta det till rättegång (B) men du får ju se vad ni kommer fram till under A

A) ni enas om en summa som "bägge" är nöjda med och det blir ingen "rättegång"

B) Ni kommer inte överrens i förhandlingen utan det går till rättegång.
Det handlar som många redan påpekat om "småmål" så inga större kostnader, och du kommer klara det galant utan advokat och kommer klara av det finfint att "för dej själv" i sak.
Måste jag vara där på plats? För där faller det - jag bor inte kvar i Sverige och det kostar mig nästan lika mycket att åka + övernatta som vad skulden är på.

Hoppas såklart du får dina pengar men annars vore ju konkurs JÄTTEBRA! Fattar inte att det inte redan skett med tanke på hur ökända de är.

Lustigt hot förövrigt.
Ja, jag fick just svar "Du måste vara dum på riktigt" när jag meddelade dem att jag går till Journalisten på SVT samt domstol.

Det är värt lite utlägg om det får dem satta i konkurs.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 839
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 704
Senast: ameo
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 109
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka