Minns ni mej? Det GÅR inte!

M

Mandie

Skrev om mitt problem med en icke rumsren dobermannvalp... Nu vet jag verkligen inte vad jag ska göra...

Hon är nu sju månader och har börjat kissa och bajsa inne ännu mer. Framförallt bajsa. Fyra gånger på en natt kan hon klämma ur sig högar som heter duga.

Har varit hos veterinären-frisk som en nötkärna
Har bytt foder=mindre mat med mer energi som borde resultera i mindre "avfall där bak" enligt veterinären
Har slutat med det tredje målet mat helt och hållet. Nu får hon bara två gånger, morgon och middag.
Har aldrig haft vattnet nere efter sex på kvällen.
Har slutat med gnagben och märgben.
har börjat ställa klockan så att vi nu är ute 22, 24, 03 och 06... Tror ni det hjälper? Pyttsan heller. En trött matte resultersar det i.

Är det någon som vet vad detta kan bero på? Något måste ju vara knas? Har aldrig haft sådana här problem med nån annan valp.

Är hon instängdi buren bajsar hon aldrig. Då kan hon hålla sig hur länge som helst, men hur lär jag henne att toaletten är UTE!

Sv: Minns ni mej? Det GÅR inte!

Låt hunden ligga i buren på nätterna så tar du ut henne på en gång på morgonen! Jag har en tik som har varit fruktansvärt svår på att få rumsren, men jag låter henne ligga i buren när jag inte är hemma och hon inte kan få följa med. Då riskerar jag inte att hon kissar och bajsar inne. Hon har stor bur och har allt hon behöver i buren medans jag är borta.

Detta var det enda som fungerade..

direkt efter hon har sovit, ätit eller lekt så gå ut med henne direkt, det är alltid då dom får sina behov. Gå till en gräsmatta som du går till varje gång du går ut med henne så hon får en trygg kissplats som hon känner igen och ha tålamod det kan ta tid. För att dom ibland kissar & bajsar inne och inte ute är ofta för att dom känner sig inte trygga ute, det är så mycket som händer omkringdom dom som dom måste konsentrera sig på istället och har inte tid att sätta sig. På nätterna kan du ha henne i samma rum som dig och inte låta henne gå till ett annat rum, ha stängt till sovrummet och ha henne där. Hon ska inte lämnas själv i ett rum. Funkar inte de så pröva med bur som Thrandur sa.

Kanske börja med buren i sovrummet och sedan prova att öppna burdörren efter någon vecka och ha sovrummet stängt kanske hunden uppfattar sovrummet som en större bur.

Ge henne aldrig tillfälle att bajsa inne. Skulle stoppa hunden i bur varje natt. Under en längre tid.

Min hund sov alltid i bur och vi har aldrig behövt nattrasta.

Lycka till!

Tack för alla tips... Detta med bur funkar ju ganska bra. Jag hade henne i bur först, men tyckte sen att hon borde lära sig att vara "lös" på natten också. Men det låter ju tryggt att höra att fler haft samma problem och att buren verkligen fungerar.

Detta med otrygg ute ser jag ju. Går alltid till samma plats då jag vill ha "snabbt" resultat och vill att hon ska kissa och bajsa. Men ibland måste hon ju träna på andra ställen också.

Problemet är att vårt sovrum ligger på övervåningen och att våra vovvar inte får vara där. Skulle gärna vilja ha henne i sovrummet, men jag har bestämt mig för att jag nu inte ska ha leriga vovvar och en massa år i mina kläder och sängar. Det är jättesvårt, för om hon får sova i sängen fungerar det, men jag vill verkligen inte att mina stora vovvar ska få lära sig det.

Kan man ha dem i sovrummet till en början för att sen kunna lära dem att inte gå upp för trappan igen? En del säger att det går, men gamlingen smiter upp hela tiden då. Hon är nog bättre...

Till min sjuka hund som vaknade mitt i natten och bajsade i köket så satt jag fast kompostgaller i hennes bur. Så hon hade buren och så en "hage" utanför. Det är ju bra om hundarna kan växla mellan några platser eftersom att det lätt blir för varmt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 184
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 667
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 561
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama