Minns ni kossorna på Revingehed?

Sv: Minns ni kossorna på Revingehed?

Det är bara att gratulera och hoppas på att det nu kan bana väg för och lösa sig på samma sätt för russen på Lojsta hed också.

Bra? Det beror väl på om samma regler kommer gälla alla bönder.
Annars är det ju snedvriden konkurens.

Ja om andra bönder kan erbjuda sina kor lika vidsträckta marker med bra naturliga skyddsplatser och det gäller kor som är av härdiga koraser så kan det ju gälla andra bönder också.

Nu finns det dessutom hopp för skogsbaggeflocken på Lojsta!

/kt

Ja, eftersom både kommunen och länsstyrelsen tidigare har tillstyrkt lösdrift utan ligghall då terrängen och ytorna anses vara lämplig för det så tycker jag det är bra i det här fallet.
Därmed inte sagt att alla automatiskt ska få ha sina djur på lösdrift utan skydd för väder och vind utan en prövning.

Tack och lov att förnuftet får segra ibland. Veterinären sa i ett tv inslag att han aldrig sett mer välmående kor. Hoppas de får vara lyckliga där länge:bow:

Ja, eftersom både kommunen och länsstyrelsen tidigare har tillstyrkt lösdrift utan ligghall då terrängen och ytorna anses vara lämplig för det så tycker jag det är bra i det här fallet.
Därmed inte sagt att alla automatiskt ska få ha sina djur på lösdrift utan skydd för väder och vind utan en prövning.
Det är ju inte bara naturligt skydd för väder och vind som gjort dispansen möjlig. Det är ju ett långsiktigt avelsarbete som gett friska djur lämpade som utegångsdjur. Givetvis gäller det att ha kalvningar vid rätt tid på oret osv. Så det krävs mycket kunskap och arbete för att kunna driva en sådan anläggning.

Jo, det är klart att det ska vara djur som är lämpade för utegång för att få dispens och att det ligger både arbete och kunskap bakom det.
Jag vet t ex en flock med Highland Cattle, som är en extremt vädertålig ras, där dispensen har nekats p g a att terrängen ej anses vara lämplig för det, där tyckte både kommunen och länsveterinären ej heller att de träd som fanns var tillräckligt skydd, så det är flera kriterier som måste uppfyllas.
Islandshästarna klarar sig ju på Island utan ligghallar, men generellt inte här, och på Island finns det väl inte så mycket träd, så vädertåliga är de om man har dem ute.

Jo, det är klart att det ska vara djur som är lämpade för utegång för att få dispens och att det ligger både arbete och kunskap bakom det.

Fast en del kunskap verkar falna när vintern kommer. En del hävdar ju bestämt att: Våra djur har massor av skog att ta skydd i...bara det att, trädena är LÖV träd...som tappar sina blad på vintern. Detta kan omöjligt ge bra skydd. Ska man ha dispans ska man sko sig torrt tycker jag. Ska man ha skog som skydd ska det vara av barr-slag..tät sådan. Vad ger en stam samt nakna grenar för skydd ??

Jag tycker inte man ska racka ned alltför mycket på DSM...det hela är ju för djurena...även om ägarna tar det personligt (givetvis..så funkar en människa). Men i grund och botten, OM man går på djupet handlar det om djur som jag/du/vi tagit hand om och satt på en begränsad yta....Saker måste och ska ju granskas oavsett vem det är. Och bara för det råkar vara en känd ranch...så blir det uppslag. Så funkar det. Folk blir upprörda och går i taket. MEN om det skulle handla om en enskild människa som typ har några få kor/hästar...då kan jag svära på att MÅNGA anser att denna människa borde ta sitt djuransvar och skaffa ligghall.

Det är ju så det är...hur man än vrider och vänder på det.

*KL*
Ni som är negativa till att revingehedkossorna ska få gå ute utan ligghall. Har ni varit på Revingehed o tittat?
// Linda

Jag har tidigare stått uppstallad i närheten av Revingehed och red en hel del där då. Träden som finns där är inte en tät barrskog på några hundra meter som DSM kräver, men det finns blandskog med både barr och lövträd, den var ganska tät, det gick inte direkt att rida runt i den.

Äntligen :banana: :bump: :banana: Den enda lilla sura eftersmaken i det hela är att ärendet verkar ha blivit en prestigesak för Djursskyddsmyndigheten. Vinna till varje pris. Får hoppas att de ej överklagar Kammarrättensbeslut till Högstadomstolen.

Jag har tidigare stått uppstallad i närheten av Revingehed och red en hel del där då. Träden som finns där är inte en tät barrskog på några hundra meter som DSM kräver, men det finns blandskog med både barr och lövträd, den var ganska tät, det gick inte direkt att rida runt i den.
Det beror väl helt på hur härdiga djuren är. Vi kräver ju inte ligghallar (än) till våra vilda djur. Så att säga att si eller så många granar krävs tycker jag låter som trams.

... och om ärendet skall verklagas var inte klart i det senaste jag läste i Land. Fö tycker jag att (nu) gällande domslut var bra.

Det beror väl helt på hur härdiga djuren är. Vi kräver ju inte ligghallar (än) till våra vilda djur. Så att säga att si eller så många granar krävs tycker jag låter som trams.

Det är möjligt du tycker att det ät trams, men DSM skriver så här

"Att det är fråga om en härdig ras är själva förutsättningen för utedrift och inte någon grund för dispens."

"En mycket tät barrskog i kuperad terräng eller skyddande klippformationer skulle kunna fungera som väderskydd motsvarande en ligghall."

I artikeln i Land Lantbruk talades det också om faktorn djurskydd som i välmående djur. Just Revingeheds kossor hade ju en väldigt hög hälsostatus, och då högre än genomsnittet. Det talar ju också för att formen för djurhållning hos dem är lyckosam - vilket bör vägas in i beslutet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 079
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 632
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar