Anna (eller någon anna som kanske vet), hur är det med färjan, räknas den som "vila" i lagen?
För lagen ser väl ut sådan att man får transportera häst max 8 timmar (inkl. raster), därefter måste hästen få en timmas vila och sedan kan man köra 8 timmar igen.
Om vi då säger att det från Kungälv (GBG) tar 6-6,5 timmar till Oskarshamn inkl. pauser varannan timme (kolla temp, vattna etc). Sen färjekö på 45 minuter och sedan färjan på 2 tim och 45 min (var det va?). Det blir ju betydligt längre än 8 timmar. Den där entimmasvilan (i lagen), ska hästen ut ur transporten då eller kan den stå kvar i? Jag tänkte om man kan lägga den rasten vid färjekön. Mourven är ju "van" att åka långt också. Visserglien lär det ju inte vara någon som kollar om jag följt lagen, men det känns ändå som en bra riktlinje. Om han är lätt att lasta (vi får se..), får man ut och gå med dom när man står och väntar på färjan?
Hur gjorde du när du åkte till Tranemo? Du övernattade på vägen va? Frågan är vad som är mest stressande för Mourven, att stå på transporten längre tid eller att "sova" på ett okänt ställe bara en natt...
Min bearbetning av mamma och pappa fortsätter...
Tur att man kan boka av/om 14 dgr innan avfärd