Minns ni för två år sedan...

Hm kanske kommer jag! Ev ska jag ta med min Tor till medeltidsveckan? Men som vanligt beror allt på om man kan muta någon stackare att ta hand om alla djuren hemma.

Med bästa vilja kan jag ju inte stuva in allihopa i min släp! Dvs Förutom Tor ytterligare en nordsvensk, två ponnyer, tre minigrisar, fem katter och åtta sköldpaddor!

/KT

Eh det finns ju inga HAGAR på anläggningen... :(. Tor är ju van att vara ute massor av timmar varje dag! Fast han e en riktig gentleman och respekterar även ganska skruttiga staket trots brunstiga flickor i närheten.

E det någon som bor nära som skulle kunna låta honom glassa i hage/paddock eller gå lös i ridhus några timmar om dagen?

Tror ni det finns möjlighet att stalla in där under extra dagar? Det vore ju bra om han kunde bo där under medeltidsveckan också, så har jag ju löst stallplatsproblemet under hela min tid på Gotland.

Eller någon barockmänniska som har en ledig box att hyra ut?

Pma mig.

/Kung Tulle

Ja, jag frågar dig här också eftersom det kan vara fler som behöver tips ;)

Har du några fina "övertalningsfraser" att 'plåga' familjemedlemmar med så att de kan tänkas åka med? och så att jag slipper bekymra mig om samåkning utan är 'säker' på att få med mig Mourven :D

Mina är ju som sagt inte intresserade av hästarna så mycket, men har pratat länge och väl om Gotland (och Öland och om glas och keramik i Småland). När jag kommer med förslaget får jag bara ett "ingen aaaaning" som svar, det bestäms en vecka i förväg ungefär :smirk: (som det brukar vara med våra semestrar).

Också fina övertalningsfraser för att få pappa att sätta krok på bilen. Speciellt som han funderar på att byta bil (men inte innan sommaren), det går lite i vågor det där..

OK... det är väl att utmana ödet att säga att vädret brukar vara bra på Gotland i augusti. Men, men.

Glas och keramik finns det hur som helst gott om även på Gotland, och textilt hantverk, framför allt ull. Visby är behagligt att besöka just vecka 33, tror jag, för då är det lugnare än mitt i sommaren utan att allt för den skull har hunnit stänga. Och så kan man göra dagsutflykter ner till östra sidan av ön, och Sudret.

Norra Gotland, där träffen ska hållas, är mest känt för sin vackra natur. Fårö, Stenkusten med sina vackra stränder, och så går båten till Gotska Sandön från Fårösund. Vill man äta gott så finns det matställen i alla prisklasser här uppe, från att åka till rökeriet någon mil bort och köpa vitlöksmarinerade räkor, till att ta färjan över till Fårö och gå på fin restaurang (och så den lokala pizzerian förstås).

okej. visste inte att ni haft det på olika ställen. sorry.
det låter ju verkligen jättebra......men jag är lite orolig för färjan....säkert bara fjanteri?

Fjanteri och fjanteri - jag tycker till och från att det är obehagligt att flyga. Även fast färre dör i flygolyckor än av att åka bil. Tyckte också det var priirgt att åka färja med häst första gången!

kanske ska tillägga att jag inte gärna kör hästen i någon form av fordon...... tycker inte det är så naturligt.
men färja är kanske lite farligare känns det som.....
ah. *beslutsångest*

Ah, kan trösta dig med att det är mycket bekvämare för dem att stå tre timmar i transporten på färja än ter timmar på landsväg :cool:

Vet du vad vi är ett gäng som kommer att åka från karlskrona. Vi har diskuterat stor hästlastbil om vi får ihopp tillräkligt med hästar. Får vi en plats över kan du ju hänga på oss. :)

Det finns mycket kul på Gotland, man ska bara akta sig för turistfällorna.

Jag rekommenderar GROTTSPINDLARNA! Var? I Lummelundagrottan visserligen en turistfälla men man visar INTE var spindlarna finns under de guidade turerna. Spindelfobi???? :devil:

Samla fossiler! Snäckor, ortoceratiter och en massa annat kul...på stranden, stranden vid rauken Jungfrun e ett utmärkt tips!

Uggårde råir! Jättestort gravröse antagligen ett av nordens största. Ligger vackert ute i betesmark.

/KT

OK - nu gör jag slag i saken och anmäler mig!
Jag har platser i bilen från Karlskrona, om någon vill hänga med!

Och du, Lejonstjärna, passa dig:
Snart hör du stridshornen skalla i fjärran och då ser du mig komma i solnedgången, galopperandes på min blodröda, eldiga stridshingst...
ööh, just det ja. Orange, småfet dressyrvalack skulle det ju vara. Nåja, galoppera kan han i alla fall!

Tycker lastbil var en bra idé. Då kanske jag kan ta med mig svarta fasan också?

/
Susanne

Pha gäsp kom du bara utför just nu morgonrutinenrna och då kliar jag mig i naveln med svärdet så det är nära till hands. :cool:
Meddelar bra till den fåfänga fröken :patt det är HON som skall arangera dena fantstiskt roliga resa. Åtminstånde ta imot anmälngarna.Jag tror det blir biligare med buss/lastbil spesielt om den kan bli ful. Men det får vi kållaupp.Jag kan göra det nästa väcka då allt är öppet igen.

Jisses, en hel lastbil full med blekingar. Bäst man hissar vit flagg på en gång. Så man får sitta kvar under sin ek...och lukta på blommorna... :rofl:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:dagens bästa! Svea du behöver nog inte va orolig vi har ekar här nere så dem vill vi inte ha. Det ända som kan va skrämande med oss är vårt glada humör.

Börjar bli *lite* inspirerad... :p

Är det ingen som funderar på att åka lastbil från "mellansverige", dvs Dalarna, Gävletrakten eller nåt sånt som man kunde samplanera med...?

/Uddi

Så, nu är färjan bokad! :) 15.20 ut och 11.45 in. Tror det blir bäst, så man slipper anlända mitt i natten (både till Gotland och GBG). Och vara framme vid Oskarshamn 14.30 borde man väl klara utan att behöva åka väääldigt tidigt? Vad kan det ta med släp mellan GBG och Oskarshamn? Enligt Michelin tar det 4 tim 16 min om man åker lagenligt utan släp. Ska man räkna med 6 timmar då kanske? Om pålle är lättlastad eller ej vet jag inte, men han är så klok så han går nog på snabbt tror jag.

Så ska jag bara försöka locka med mig familjen ;) och få pappa att sätta krok på bilen, det sistnämnda blir nog det svåraste (men jag kanske får betala det mesta så går han med på det :crazy: ). Så nu är det bokat bil+släp och fyra personer.

skulle så gärna vilja komma :crazy: men vet inte om jag har råd eller tid. vad kostar det att ta med egen häst? och får man rida för någon då?
finns det ngra hagar eller liknande man kan få ha hästarna i eller kan man få ta med och göra en egen liten fålla?
jag får kanske lov att låna min elevs lastbil för tre hästar :D :D

hoppas du kan svara på alla mina knas frågor :d

Att ta med sig en häst kostar inget extra, alla betalar samma pris.

Det finns ingen arrangerad träning för instruktör, det är heller inte meningen med träffen. Tanken är att låta folk mötas och umgås, med eller utan häst. Det är uttryckligen sagt att föreningen inte ska lägga sig i hur folk rider, därför arrangerar heller inte föreningen träningar.

Tanken är att deltagarna själva ska hjälpa varandra, att delge sin kunskap helt enkelt, hög eller låg.

Ang. hagfrågan överlämnar jag till Svea att svara på det...

Vad gäller hagar så kan man tyvärr inte få göra en fålla uppe på anläggningen.

Däremot kan ni få göra fållor (för ston och valacker) på en hövall nere hos mig (ca 1 km bort), om ni mockar efter er och ser till att flytta fållorna så att det inte blir söndertrampat/slitet.

Det finns också mycket goda möjligheter att beta hästarna uppe vid anläggningen, med utsikt över banorna.

Vad gäller priset säger jag som Jegra. Det kostar 500 kronor oavsett om man kommer med häst eller inte, och oavsett om man bor på campingen eller har eget boende.

Vad gäller att ta med mer än en häst så får man göra det utan extra kostnad om det finns boxar över när alla som vill ha med häst har fått box tilldelad.

Japp, ett helt gäng med glada blekingar, alla lika outståeligt nyfrälsta...

Jennifer springer väl och gömmer sig när hon ser oss.

Du Lejonstjärna, förresten, vem kallar du fåfäng? Kan väl aldrig mena mig?... :angel:

/
Susanne och den blodröda stridshingsten som lyssnar till det stolta namnet Kalkon ( japp, i direktöversättning så är det vad han heter )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka