Minns ni för två år sedan...

Går fortfarande att anmäla sig!

Hej allihop!

Tänkte bara tala om att vi nu är drygt 20 anmälda till sommarträffen, varav lite drygt hälften med hästar.

Det går fortfarande bra att anmäla sig för den som vill. Det kommer deltagare från lite alla möjliga delar av landet, så det är inte omöjligt att hitta samåkning om man vill.

Själv hoppas jag på lite hjälp från de "hästlösa" med lite miljöträning av unghästar och hjälp att sätta ihop ett tandemspann för dressyrkörning :D

Re: Går fortfarande att anmäla sig!

Man kanske kan få hjälpa till även om man har egen häst med...?
Har nämligen lite funderingar på att börja tömköra min häst och hans brorsa i tandem och så småningom även rida tandem. Så jag skulle gärna vilja vara med och titta hur det ska gå till!

Självklart! Det är nog inte omöjligt att få prova att tömköra lite tandem också, eller låna en förlöpare och rida tandem. Det är ju skönt att få prova tömfattningen med hästar som är lite vana vid hur de ska gå.

Har själv testat att rida lite tandem, det är rätt kul. För min del ett smidigt sätt att få lite extramotion på shettisarna. Provade också att ha båda shettisarna framför i dag. ganska trassligt i början, men sen när alla hästar gick åt sammma håll var det rätt häftigt :bump:

Du har inte provat ungersk post då? lippekorsning och fjordning och en galen Anna på ryggarna :D Det tycker jag allt du ska bjuda på på lördagen! :rofl:

Lippekorsningen gör något som under mer skolade former kallas capriole när han blir upprörd. Han gör dem visserligen ganska bra, så de är lätta att sitta. Men jag tror inte att det är så kul att stå med en fot på hans rygg när han gör dem. Och jag tror att ungersk post är en sån sak som skulle kunna framkalla dessa små delikatesser :eek:

Fast man kanske skulle testa med shettisarna :idea:

ja, eller så gör du som på globen och scandinavium. Du sätter dit en docka :idea: Men den måste vara riktigt verklighetstrogen så vi blir ordentligt imponerade :p Du måste ju också såklart gömma dig och ha fjärrstyrning på hästarna, men sådana petitesser är ju en annan sak :D

Åh, det vore toppen att få prova med några hästar som förstår vad det är frågan om!
Min häst är van vid att matte hittar på en massa konstiga saker, men jag är inte helt säker på vad hans brorsa säger...
Båda är dock vana vid att bli tömkörda, så vi har tänkt att börja med att gå brevid varandra och tömköra och när det funkar bra så tar jag över tömmarna från den andra tjejen och tömkör i par. Sedan måste vi träna brorsan på att gå först innan vi börjar köra dem i tandem, så det kommer nog att dröja ganska länge...

Ett litet tips - två saker som gör en förlöpare bra är dels god framåtbjudning, dels mycket rutin!

Ja, problemet är att brorsan har mycket framåtbjudning, men är lite osäker och vill helst gå efter en annan häst, men min häst har väldigt dålig framåtbjudning och kan dessutom sparka mot andra hästar om de kommer för nära bakom. Så min häst funkar inte att ha som förlöpare och brorsan kanske inte törs gå först...

Mig och hästen!

Fast vi har ingen krok på bilen än ;) Mamma och pappa kommer hem med den (bilen..) från semestern i slutet av juli...

Fast färjebiljetter är betalda, transport (lyxig tvåaxlad) är bokad och hästen är helt klart redo att åka. Vandrarhemmet är nog dock inte bokat än :crazy: Det får bli tält för min del om det inte finns några platser kvar när vi ska boka :angel:

Jaha, nu står jag med halt häst... :smirk: :(

Så jag vet inte om jag kommer med eller utan honom.

Läs mer på maillistan...

Håller tummarna för att han blir bra snabbt igen!

Kan för övrigt meddela att det trillat in två sena anmälningar i dag! :bump:

Massören/kinesologen kommer ut imorron och ska titta på honom. Vi får se vad hans dom blir :D

ooohh!! hur många är vi nu?

:bump: :bump: :bump:

Klartecken från massören!! Han hittade ett par spänningar (Mourven kan bli förbannad han också ;) ) och släppte på ett par stycken. Man märkte efteråt att Mourven tyckte det var skönt att vara av med det onda.

Så nu ska jg bara börja packa och yra runt som en virrig höna :D

Vad ska man ha med sig?! *får skriva lista*

hästen ;) (med halsrem och svansskydd)
sidepull, kapson.
torv, hö
saltsten
hinkar
nån borste kanske?
hovkrats
väteperoxid (behöver nog behandla hovar där också)
grimma+rep
hjälm? lika bra kanske..
första hjälpen i transporten...
svamp (kunna svampa av i transporten)
frottehandduk för att kunna blöta och lägga över honom

Hemifrån:

Böcker, ska samla ihop och skriva namn i alla.
Camarguefilm (fransk dok. som visats på svt, men kan ta med 4 timmar oklippt version av sommarens resa :D Gör det, om nu någon mot förmodan skulle vara intresserad :eek: )
Vanliga kläder och badkläder.

Nåt mer någon kommer på?!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka