Minimum höjd

M

midnight surprise

var på hopptävling idag och hoppade LC. på framhoppningen var hindena i normal höjd dvs. såg ut som 90cm och på banan såg dom ganska små ut.. gick sedan in på collectingring på gräs med ett hinder på, en oxer och J*vlar den va högre.. inte så att "Oj den där kan inte jag hoppa den är för hög" men betydligt högre än dom på framridningen och på banan.. tyckte också att dom på banan såg ovanligt små ut för att vara 90cm.... så jag tänkte, finns det nån minimum höjd i klasserna...? visseligen tror jag att hindret på CR låg på 100+ eller så men ändå..;)
nån som vet...

Sv: Minimum höjd

På framhoppningen, (collektingring) får man hoppa max 10 cm över banans höjd alltså om du tävlar 90, får man hoppa fram på 100 m.

På framhoppningen, (collektingring) får man hoppa max 10 cm över banans höjd alltså om du tävlar 90, får man hoppa fram på 100 m.

mm jo det vet jag men jag frågade tjejen som stod där om det var 90 och hon sa att det va det... och det såg iaf ut som 1m men hindrena på banan såg ut att vara minst 10-20cm lägre så ja undrar om det är så att om jag tävlar 90 så e maxhöjden 90 och min höjden 80 lr? är min höjden 70? eller finns det ens nån min höjd?:crazy:

pratade med nåra andra där och dom tyckte också att hindrena på banan va små och det på CR var ganska så stort fast hon sa att det va 90...

iaf, finns det en min höjd?

håller med dig helt att banan såg otroligt liten ut.. den var då inte maxad. banan ska väl vara i Lc för dig 80-90 i grunden och får vara upp till 1m i omhopp.. ni andra får rätta mig om jag är helt ute å cyklar..

jag såg juh oxå hindret i collecting ring.. det var klart högre än banan mne vet att den oxern i bakkant var 1 m. framhoppningen på gruset låg under.. frågade hon som står där då hon är en jag känner. dom låg på 80. nån som hade sänt ner å ja antar att ingen orlkat höja...

Det var inte en synvilla då? De kanse hade inomhusbommar(3 m) i collectingring och utomhusbommar(3,5) inne på banan?

Den där extra halvmetern kan förvirra ögat rätt bra...:crazy:

nope... vet vad dom använder för bommar.. hemma klubben för mig juhe.. på gräset(collectingring9 där va de samma som baanan. på gruset framridningen var de 3..

På tävlingarna så har aldrig banbyggarna maxat alla hinder på banan. så jag tror inte eran klass hade mer än 2-3 maxade hinder alltså 90 cm. Och jag tycker att banbyggarna är fånigare på att maxa hindrena på ponnytävlingar än på storhäst!, men det kanske bara är en synvilla.

:D Och jag vet jag skrev fel ... jag menar 100 cm :D

jo oftast känns de som om de är mer maxat på ponnytävlingar.. nu var de iof många ¨år sedan jag fick tävla ponny men man år juh vara med som "ponnymamma"

När jag var på tävling här i finland ( vi har ungefär samma regler som er i Swe)
Så kolla jag när min kompis red en LC
Och där fanns ett kryss på 40 cm :crazy::rofl:

Vi var oxå på denna tävling i Älvkarleby. I CR kat D är hindrena på banan minst 70 cm och högst 80 cm. I LC kat D är hinrena minst 80 cm och högst 90 cm.

Visst kan någon ha höjt till 1 m på framhoppningshindret på gräs men på en tävling kom överdomaren fram till mig och sa att man inte fick ha högre på framhoppningen än det högst tillåtna på banan, vilket skulle betyda 90 cm för framhoppning till LC kat D.

nu skriver du lite fel CR är ingen klass med speciell höjd..

både midnight och jag VET vad höderna ska vara. men även jag som var dit å kikade lite tyckte att hindrena var mindre på banan. och de som var i collecting ring vid de tillfället som midnight pratar om ja de va över maxhöjd..

klass indelningarna är :
LD: kat D grund får vara max80 cm omhoppningen får vara 10 cm högre.. dvs samma som framhoppningens max.

LC: kat D grunden där får vara max90 och 10 cm högre i omh. dvs 1m. då får du oxå hoppa 1 m på framhoppningen.

jaja maxhöjderna vet jag men är det då 10cm under höjden på klassen, dvs. LD=80cm och LC=90cm? alltså är minhöjden 70cm i LD och 80cm i LC (Kat.D pratas det nu)??:smirk::)

på i lätta klasser och på lokala tävlingar framför allt brukar de aldrig maxa hindrena, snarare tvärt om. detta gör ju att en 90 för stor häst ofta är lägre än 90 för ponny (eftersom det är en svårare klass för ponnyn). collecting ring brukar ju inte vara så stor så om hindret där var låt säga 1m så såg det nog högre ut pga storleken på banan. en tanke bara:angel:

collecting ring i detta fallet är större än framridningsbanan...

framridning/framhoppning på grus .. collecting på grs med en oxer. sen tävling på gräs..

Rättning: Collectingring var mindre än framridningsbanan på grus. Den var betydligt smalare, möjligen lika lång. Därav bara ett hinder på collectingring.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 962
Senast: TinyWiny
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 131
Senast: Unafraid
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 337
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix