Minimum höjd

Sv: Minimum höjd

Ja du har fattat minimihöjden rätt. Om jag förstått det hela rätt så ska man resonera så här: Om det inte är någon förhöjd omhoppning utan omhoppningen sker direkt(vilket oftast är fallet) ligger maxhöjden kvar lika som i grundomgången (ibland används ju även delvis samma hinder i omhoppn. som i grunden) och då får man heller inte ha framhoppn.hindrena på 10 cm högre utan i LC blir det då max 90 cm för d-ponny. När det däremot hoppas fram till en förhöjd omhoppning får framhoppningshindrena vara 1 m. Alltså: inga framhoppningshinder får vara högre än något hinder på banan som ska hoppas för tillfället.

Så antingen var det en synvilla Midnight eller så hade man höjt i alla fall på framhoppningen. Det kanske var omedvetet gjort av någon, vad vet vi.

I TR Står det klart och tydligt.
Hinder på framhoppningen får inte överstiga, i höjd och längd 10 centimeter mer än höjden och längden i pågående tävlingsklass
Man får hoppa max 10 cm högre.

Då var det väldigt konstigt att överdomaren sa till att det inte får vara högre än inne på banan.

Det kanske var så att hennes tydan på att det var clear round och lokalt att man inte behövde hoppa fram över klassens höjd och det håller jag med henne.

Om det är överdomaren du syftar på så kan jag upplysa om att det för det första var en han, att det inte var en clear round och inte heller en lokal tävling. Det var inte på samma tävling som TS pratar om.

Minimihöjden är den höjd som hindrena minst ska ligga på i just den klassen och kategorin. Minimihöjden brukar vara 10 cm under maxhöjden, dock inte alltid.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 962
Senast: TinyWiny
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 131
Senast: Unafraid
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 337
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka