Sv: Minimi mängd hö?
Jag har följt dina råd tidigare och det funkade ju bra...eller inte.
iaf har haft samma "problem" som du TS!
Har en mkt lättfödd valack som trots mkt motion inte gick ner i vikt.
Men nu har jag honom hemma på eget ställe så jag kan bestämma och korrigera precis som jag vill.
Och när jag var gravid och han stod helt så vad han jättefin i hullet trots ingen motion.
jag har gjort som så att jag har ett bra hö med mkt bra värden ser ger jag lite mer än minimi gränsen på hö men jag fodrar så ofta jag kan 3-4gånger/dag.
sen sprider jag ut det i molykyler nästan i hagen så att hästarna(de går dessutom på lösdrift och min andra islandshäst har varit svårfödd så man vill ju inte att tjockisen äter upp för den smala) får gå länge och plocka i sig hö stråna precis som de hade fått göra i det vilda.
sen sparar jag alltid en bit av vinterhagen som jag öppnar upp när det är kallt och snö så får de sysselsätta sig med att gräva fram det(istället för halm).
förra vintern hade jag lite halm till dem när det var som kallas, för o plocka med.
annars gillar jag INTE att fodra med det då det om något ger för mkt MJ och förstör ju kvoten på det bradiga höet man kanske har.
jag har erfarenhet av att hellre bra värden och lite mindre mängd(ger slimmad häst med muskler och ingen proteinbrist) än stor giva och dåliga värden(som jag tycker ger bukig häst med proteinbrist och tappade muskler)
hästarna är gjorda för att äta lite men ofta, ingen fri tillgång där de står och hänger hela dagarna utan att röra sig och jag har hört att de t.o.m kan få kotledsinflammationer av det bara för att de står och hänger med all vikt på framdelen precis likadant i princip dygnet runt.
samma sak med hö nät på så vis + att de då får höja huvudet och äta i fel vinkel.
jag fodrar som sagt på marken i små små "bitar" som strån överallt i hagen så de får gå och leta och ströva som de gör i det vilda.
på sommrarna har min lättfödda fått gå i extemt nedbetad hage,
men denna sommaren har han haft munkorg så han har kunnat gå tillsammans med sina kompisar på bete och det har funkat bra.
men jag gillar det andra alternativet bättre på så vis att han får vara mer naturlig och slippa munkorg men han verkar inte lida.
på vintern har jag gett honom som väger 300kg, ca 4kg-4,5kg lite i underkant alltså, när han behövt gå ner i vikt och det varit mildväder.
jag kollar hullet varje dag och anpassar givan varje dag utifrån vädret eftersom de går på lösdrift.
när det varit som kallast har han fått 6kg.
Men av ett väldigt bra hö första skörd och mkt bra värden(analys)
har inte behövt ge något extra alls till honom.
Unghästen som är svårfödd har ibland fått gå in i en fålla i hagen och äta fri tillgång mellan två fodringar sen kommer de ut till varann igen men de står ju precis brevid annars.
han fick lusern som extra foder ett tag men nu senaste vintrarna har han inte behövt då han börjar bli vuxen nu.
Han är även kasterad nu så denna vintern blir det nog att de är mer lika i fodringarna.
förra vintern som hingst fick han 6-7kg när det var som kallast och ibland fri tillgång i fållan men där stod han bara mellan två fodringar och inte varje dag utan mer vid behov.
båda hästarna har fått mineraler såklart.
detta är det enda som funkat på min extremt lättfödda häst.
har testat allt annat man kan testa innan.
och jag vill kunna anpassa hullet efter arbete inte arbetet efter hullet så att säga.
en fet häst ska en då inte ridas hårt för det ger skador.
man ska kunna hålla hästen i fint hull även utan motion.
tyvärr funkar inte pixbox annars hade du fått se lite roliga bilder på hull skillnad och hur de ser ut vintertid på detta.
finns det någon mer sida att ladda upp bilder på?