Mineraltillskott?

K

kallblodsåklart

Ni som fodrar utan höanalys, hur mycket mineraler ger ni?
Jag undrar eftersom jag ska ge vår valack både kornkross och ett helfoder, ung 5-6 dl av varje per dag. Han ska också få betfor så småningom. Han får ju mineraler med helfodret, men är det tillräckligt? Gör det något om man ger lite för mycket mineraler,är de vattenlösliga? Har ju hört det där med pålagringar,men det måste väl vara om de får väldigt mycket eller? Hur gör ni andra??

Sv: Mineraltillskott?

Kolla upp så att han får täckt selenbehov. Räkna med att det inte finns något i höet och betforen/spannmålen. Kolla sen hur mycket där finns i färdigfodert om det finns något öht, annars behöver du ge något extra tillskott med selen, tex Tokosel eller Basic E.
Det behövs 0,2 mg Selen per 100 kg häst och dag för att täcka behovet.

Du kan ju alltid ge en extra slatt av något mineralfoder för att vara "säker", ger du inga jättemängder tror jag inte det skadar mineralvärdet mer än att ge onalayserat grovfoder gör :angel: ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 007
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar