Mineralfoder men organiska mineraler?

Sv: Mineralfoder men organiska mineraler?

Jag tror att Sure Limb ska vara ett sådant mineralfoder, någon som vet? Är det någon som snvänt sig av Sure Limb?

Minesyl :love: (från homeopathuset)

Har kopierat HelenaHandbergs inlägg angående Minesyl i en äldre tråd:

Har du läst innehållsförteckningen? Det är inte svårt att ersätta innehållet i Minesyl!
För att tillverka ett kg tar du

995 gram laktos (mjölksocker)
25 mg askorbinsyra (vitt pulver från kryddhyllan),
0,025 mg Riboflavin (gult pulver från apoteket),
0,025 mg Tiamin (pulver från apoteket),
50 mg krita (Kalciumkarbonat) från färghandeln
7,5 mg Magnesiumlaktat, köpes enklast som receptfri tablett på apoteket
5 mg Kaliumjodid. Från apoteket el välsorterad färghandel.
4,2 gram icke uppgivet innehåll

Sen blandar du och säljer för 175 kr/ kg!

Den traditionella homeopatin spädde ut saker i vatten. Den moderna skolan tycks spä ut ämnena i mjölksocker! Att vuxna hästar inte kan spjälka mjölksocker tycks man inte bry sig om. (dock är det på intet sett olämpligt att ge, men nyttan kan ifrågasättas).

Det finns inte en chans att hästen får i sig de mineraler de behöver på detta sätt!! Dock stor chans att tillverkaren får en god inkomst. HH

Jag har själv tidigare provat Minesyl, men har just inte sett någon skillnad! Köper inte igen efter att ha läst HHs inlägg i alla fall!

Det står på deras hemsida vad det är bra för.
Ja det är väl självklart att de har information om varför just deras preparat är bra...

*sjunger en trudelutt*
"Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt..."

Jag hade inte läst nån reklam innan jag provade det......
Om du nån gång får en häst som inet tar sig, pröva ge minesyl så förstår du vad jag menar:smirk:

Tack för vidarebefordringen!

Trots att jag uppenbarligen inte har koll på laktos/lactobaciller, så kändes minesylens halva procent "mineraler" lite tunt för att vara mineraler.

Skulle aldrig falla mig in faktiskt... jag fodrar hästar med mat för hästar som tillför det jag vill ha.

Och vad jag menade var att vilken produkt det än handlar om så kan givetvis de företag som säljer den marknadsföra den med allehanda mer eller mindre fantasifull information om vilken nytta just deras produkt gör. Jag är mycket skeptisk till sådan information angående fodertillskott.
Du får gärna tro på det och betala dyra pengar om du vill, men låt mig slippa.

Tack för vidarebefordringen!

Trots att jag uppenbarligen inte har koll på laktos/lactobaciller, så kändes minesylens halva procent "mineraler" lite tunt för att vara mineraler.

Utan att själv ha använt Minesyl så kan man ju ganska enkelt förstå om man läser på dess hemsida http://www.homeopathuset.se/Inneh%20Minesyl.htm att Minesyl är ett näringsbalanserande tillskott och inte ett mineralfoder i sig. När optimal balans och funktion finns på cellnivå så fungerar upptaget av näringsämnen som bäst. Indirekt får hästen hjälp att bättre tillgodogöra sig de näringsämnen som finns i övriga fodret man ger den.

Jag känner mig lite trögfattad men jag förstår inte hur denna optimala balans och funktion kan uppnås genom att ge mjölksocker. jag skulle bli glad om du kan förklara det som jag har hämtat från deras hemsida. Vad är det för speciellt med Minesyl som gör att de elektromagnetiska mönstren blir på bästa sätt?

"Natruligt balanserande
När vi har tillverkat Minesyl har vi utgått från att det naturliga tillståndet för hästen är att vara frisk. Minesyl fungerar naturligt balanserande och kan kommunicera med kroppens celler på dess eget språk och förflytta livskraftens energi in i den fysiska formen.

Kraften i Minesyl ligger inte i själva substansen utan i dess elektromagnetiska mönster och det är ett välkänt faktum att ju mindre av de ämnen som ingår desto större är mönstrets energi."

Hehe, självklart låter jag dig slippa, dig ruckar man inte på i första taget:-).Så här har det alltid varit och så här kommmer det alltid att förbli typ :angel::D
Måste dock bara tillföra att jag ger det för att SPARA pengar, det går åt mkt mindre krafftfoder när man ger det så det blir faktiskt billiagare att ge minesyl än att inte ge det.

Jag håller fullständigt med dig i dina synpunkter kring Minesyl men tyvärr går det inte att argumentera rationellt kring denna typ av undergörande medel.

Så länge det inte är direkt skadligt för hästen och man i övrigt vårdar djuren korrekt så anser jag att dessa medel fyller en viktig psykologisk och social funktion för hästägaren som använder medlen. Placeboeffekten gör att hästägaren tror sig uppleva att hästen mår bättre och genom att ägaren är nöjd och lugn i sitt umgänge med hästen så kommer hästen att också må bättre, framför allt psykiskt. En god spiral - men det har inget med faktisk näringsmässig eller medicinsk effekt av medlet.

"Placeboeffekt (eller förväntanseffekt) är den del av ett läkemedel eller en behandlings verkan som inte beror på de faktiskt verkande beståndsdelarna, utan som kan hänföras till patientens egna förväntningar på att medicinen och behandlingen ska hjälpa denne att tillfriskna."

"Natruligt balanserande
När vi har tillverkat Minesyl har vi utgått från att det naturliga tillståndet för hästen är att vara frisk. Minesyl fungerar naturligt balanserande och kan kommunicera med kroppens celler på dess eget språk och förflytta livskraftens energi in i den fysiska formen.

Kraften i Minesyl ligger inte i själva substansen utan i dess elektromagnetiska mönster och det är ett välkänt faktum att ju mindre av de ämnen som ingår desto större är mönstrets energi."

Hahaha!

Här ligger jag och sambo och vrider oss på golvet...
Kanske en kurs i hur hästar fungerar skulle passa tillverkaren?
Och är det så alltså att övriga fodertillverkare utgår ifrån den sjuka hästen??

/ Lavinia, middag..

Det är nog en klok tanke och säkert bra för många.
Nu fungerar inte jag så. Jag hade aldrig gett ett tillskott som innehöll mjölksocker till min häst. Jag hade bara tänkt på vad det kan ställa till med eftersom hästen inte själv kan bryta ner det. Jag är nog knäpp men rädslan för att hon ska få fång igen finns hela tiden.

Men jag har insett, tidigare i tråden, att det inte är farligt i mindre mängder.

Alldeles oavsett vad man anser om Minesyl och dess beståndsdelar så kan vi väl i alla fall vara helt eniga om att det inte är något mineralfoder....
Ts frågade efter organiska mineralfoder...

Liknande trådar

Foder & Strö Försöker räkna på mina foderstater men får inte ihop mineralerna alls. Det märke vi haft innan har varit lite svårt att få tag på så...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
2 076
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025