Mineralfoder 1 gång/veckan?

lady_vip

Trådstartare
Min häst får inte längre kraftfoder varje dag, det behövs inte. Men nu får jag kladda lite med magnesiumtillskottet, det hade varit så mycket smidigare att kunna ge som selen.

Går det att göra så? Det är bara selen, magnesium och E-vitamin hon behöver, några tips för att kunna ge det 1-2 ggr/veckan?

Sv: Mineralfoder 1 gång/veckan?

Lite betfor med morotsriv i? :)

1dl torr betfor (uppblött givetvis) och en riven morot blir ett par tuggor! :d

Jo, men frågan är mer om jag kan ge magnesium en gång i veckan, alltså en större dos mer sällan..? Jag uttryckte nog mig otydligt :)

Jo, men frågan är mer om jag kan ge magnesium en gång i veckan, alltså en större dos mer sällan..? Jag uttryckte nog mig otydligt :)

Om hästen har den minsta risk att vara IR så hade jag definitivt inte vågat ge bara en gång i veckan. Tror faktiskt inte alls det är en bra idé. Överskott kissas ut men över vilken tid det handlar om vet jag ej men knappast mer än en par dygn.

Nej, hon är åt andra hållet.

Funderar på hur jag ska göra, kanske inte ska ge magnesium alls, eller ge normal dagsdos de gånger hon får lite gott?

selen o e-vit kan man ju ge mer sällan eftersom överskott lagras i fettvävnad. Så är väl inte fallet med övriga vanliga mineraler som Mg?

Om jag inte hade kunnat/velat ge dagligen hade jag nog hellre gett en lite större dos de gånger hon får. Alltså så att det räcker gott o väl att täcka behoven men inte överdrivet mycket mer (gissar friskt att så himla mycket mer inte kan tas upp?) och självklart haft koll på övre gränsen.

Jag föredrar att ge även selen o e-vitamin ofta (ger SeloE vintertid o Selevitan sommartid). Räknar ut behov/vecka och delar på ett lagom mått. För min häst blir det 5 mått i veckan och för inacken 3 mått i veckan så då ger jag båda mån, ons, fre och min dessutom lör, sön. Men de får ju oxå krubbskrammel varje dag.

Om hästen har den minsta risk att vara IR så hade jag definitivt inte vågat ge bara en gång i veckan. Tror faktiskt inte alls det är en bra idé. Överskott kissas ut men över vilken tid det handlar om vet jag ej men knappast mer än en par dygn.

Nyfiken, vad är risken med stötdos magnesium till IR-häst?

Eftersom magnesiumet är viktigt både för glukosmetabolismen och för insulinsignaleringen så man ska nog ha en jämn och lagom halt i blodet.

Dom kan även bli dåliga i magen vid högt magnesiumintag/tillfälle.Jämn tillförsel är det bästa. Magnesium lagras ju inte i kroppen.

Jag måste ändå flika in att det optimala är ju att hästen får i sig vad den behöver jämnt hela tiden. Redan genom att ge en gång om dagen har man ju börjat ge "stötvis". Hur farligt är det att ge var 48 h jämfört med 24 kan man ju fundera på.

Min häst får inte längre kraftfoder varje dag, det behövs inte. Men nu får jag kladda lite med magnesiumtillskottet, det hade varit så mycket smidigare att kunna ge som selen.

Går det att göra så? Det är bara selen, magnesium och E-vitamin hon behöver, några tips för att kunna ge det 1-2 ggr/veckan?

Det är inte alls någon bra idé. Det är inte bra att ge selen endast en gång i veckan heller även om det förmodligen har mindre negativa konsekvenser.

Mikromineraler som selen hanteras på annat sätt än makromineraler. De binder vid ett slags proteiner, s.k. metallotioneiner, och lagras i levern och njurarna. Lagringskapaciteten är dock begränsad och de mikromineraler som inte lagras utsöndras i gallan eller urinen.

Makromineraler lagras inte i levern utan slussas ut i blodomloppet där de kan tas upp av kroppens vävnader. Magnesium tas upp och lagras i skelettet. Det som inte tas upp av skelettet utsöndras snabbt i urinen. När magnesiumhalten i blodet sjunker kan magnesium frisättas från skelettet. Kroppen har därför en viss kapacitet att reglera ett ojämnt tillflöde av mineraler. Att ge magnesium var annan dag är förmodligen inget problem men en gång i veckan skulle jag inte rekommendera av följande anledningar:

1) Absorbtionsförmågan minskar när man ökar dosen. Mest ekonomiskt är därför att ge en liten mängd ofta.
2) Magnesiumhalten i blodet är ganska strikt reglerad. Kommer för stora mängder magnesium in i levern slussas bara en del ut i blodet. Resten utsöndras snabbt i urinen.

Eftersom magnesiumet är viktigt både för glukosmetabolismen och för insulinsignaleringen så man ska nog ha en jämn och lagom halt i blodet.

Tack, blev bara nyfiken då jag inte hört något om just att det är extra farligt för IR. Å andra sidan är det ju inte så många som funderar på att ge alla mineraler i stötdos, så frågan kommer nog sällan upp riktigt naturligt

Tack så mycket för informationen!

Jag får fundera lite på hur jag ska lösa detta. Det är ju inga bekymmer när man fodrar varje dag, men jag är faktiskt inte varje dag i stallet och då blir det ett bekymmer för mina stallkamrater. Speciellt nu när jag ska på semester... Tycker dessutom att jag sett väldigt positiv effekt av magnesiumet ( kanske inbillning), men det är ju klart bättre att hon får det 5 dagar i veckan än ingen.

Hade varit smidigt med små godisar som bara är att ge :D

Ska räkna på Chevinal Plus, hittade det nu. Skulle helst vilja ha ett tillskott som är enkelt att ge (även för mina stallkompisar dagligen) som inte innehåller kalk och fosfor, vet ni något så får ni gärna tipsa.

EDIT: äh, verkar ju vara alldeles för utspätt, eller så fattar jag inte hur jag ska lägga in siffrorna som är angivna i mg.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV