MiniLi

Trådstartare
När man räknar foderstater är det ju svårt att få till alla värden exakt efter behovet.
Hur tänker ni då?
Tex på mineraler, ser ni till att fylla behoven även om det blir ganska stora överskott?
Eller är ett litet underskott okej?

:)

Sv: Mineraler

Så länge man håller Ca/P-kvoten inom rimlig nivå kan man överdosera dessa mineraler ganska mycket utan att det är farligt alls.

De mineralmängder som anges i de svenska rekommendationerna är MINIMIMÄNGDER. De ska absolut inte underskridas!

När det gäller mikromineraler är de svenska rekommendationerna dessutom på tok för låga. De borde vara dubbelt så höga.

De enda "giftiga" mineralerna är jod och selen. Dessa mineraler finns dock i så liten mängd i svenska grovfoder så någon risk för förgiftning finns inte. Foderstaten måste istället kompletteras med jod och selen.

Det är emellertid inte bara mängden av ett visst mineral som är viktigt. Förhållandet (= kvoten) mellan vissa mineraler är minst lika viktigt eftersom vissa mineraler konkurerar med varandra om att tas upp av hästen. Kalcium och fosfor är den mest kända kvoten men det finns många andra kvoter att ta hänsyn till.

Innehåller foderstaten för mycket av en viss mineral kan detta leda till en brist av ett annat mineral även om fodret innehåller tillräcklig mängd av det senare mineralet.

Hästen kan vanligtvis lätt "göra sig av" med ett mineralöverskott. Överskottet försvinner ut i träck eller urin. Ett järnöverskott har dock hästen svårt att göra sig av med. Eftersom det nästan alltid finns tillräckligt med järn i ett svenskt grovfoder finns det i princip aldrig anledning att ge hästen extra järntillskott. Trots detta innehåller alla färdigblandade mineralfoder på marknaden stora mängder järn. Man kan fråga sig varför.

Är jod och selen giftiga? Hur menar du?

Ja, vid överdosering kan jod och selen ge förgiftningssymtomer. Samtidigt är dock mineralerna viktiga i en foderstat, så det gäller att ge rätt mängd.

Underhållsbehovet av jod är 0, 007 mg/kg kroppsvikt och av selen 0,002 mg/kg. En häst som väger 400 kg har således underhållsbehovet J = 2,8 mg och Se = 0,8 mg.

Finns det fler mineraler som är giftiga i större mängder?

Övriga mineraler som ingår i hästens foderstat är i princip inte ”giftiga” men en överdosering kan ändå vara skadliga för hästen. Skadan av en överdosering av ett visst mineral beror då på att en brist uppstår av ett annat mineral. Ger du t.ex. väldigt stora mängder fosfor så kan hästen få brist på kalcium. Detta kan leda till skelettskador. Det är därför kvoter mellan mineraler är så viktiga. Håller du en rimlig balans mellan kalcium och fosfor gör det ingenting om du överdoserar båda mineralerna (dock måste även kvoten mellan kalcium och magnesium vara rimlig).

Inte så lätt det här med att få en bra balans.

Min häst får ett vitamintillskott kanske varannan dag (snart inget alls då han snart går på bete). Inte kan väl detta vara skadligt? Vill ju att han får i sig det han behöver :).

Ger du några tillskott till din häst?

Ger du några tillskott till din häst?

Vitaminer och mineraler är två olika saker. Den enda vitamin jag ger som tillskott är E-vitamin.

Ja, jag kompletterar mitt grovfoder med de mineraler som saknas enligt grovfoderanalysen. Jod och selen ingår inte i analysen men jag vet att vi har jod- och selenfattiga jordar i vårt land så jag ger både jod och selen som tillskott.

Varför ger du bara E-vitamin som tillskott?

Hur mycket jod och selen ger du? Ger inte det själv men har tänkt länge på att börja med det. Något bra märke du rekomenderar?

Jag ger som sagt inga mineraler, bara ett vitamintillskott, halva måttet (bara för att vara säker på att det inte överdoseras).

Varför ger du bara E-vitamin som tillskott?

Därför att de flesta hästar förmodligen inte behöver något vitamintillskott. Hästen kan tillverka vissa vitaminer själv, mikroorganismerna i hästens grovtarm kan också tillverka vissa vitaminer (B-vitaminer) och dessutom innehåller både grovfoder och bete vitaminer.

Det finns visserligen även rikligt med vitamin E i bete och grönt vallfoder men E-vitaminet i vallfoder förstörs snabbt genom oxidering (ett ensilage bibehåller E-vitaminer bättre än hö). Vitamin E är en viktig antioxidant, dvs. den förhindrar oxidation orsakad av de fria radikalerna. Vitamin E samarbetar också med selen för att skydda musklerna mot de fria radikalernas negativa inverkan. Vitamin E har även förmåga att stärka hästens immunförsvar.

Jösses vad jag svamlar :eek:.

Fel skrivet av mig tidigare, detta ger jag:

Biomineral, halvt mått.
B-vitamin (har dock slutat ge det nu, mer ger sen igen till hösten).
Biotin (väldigt lite, ca 3 dagar/veckan.)

Jag blev helt förvirrad av vad jag skrev innan, men nu är det alltså rätt skrivet. Ibland har man visst inte alla hästar inne ;).

Jag såg att det blev fel i mitt tidigare inlägg också. Ett hö bibehåller E-vitaminer bättre än ett ensilage (den höga vattenhalten i ensilaget förstör i princip E-vitaminerna).

Jag ger min häst hela underhållsbehovet av både jod och selen, dvs. 0,007 mg jod per kg häst och 0,002 mg selen per kg häst.

Det lättaste och vanligaste sättet att ge jod är att ge alger eller jodsalt. Själv ger jag jodsalt i fodret.

Det finns många olika selenpreparat att välja mellan. Organisk selen, dvs. selenjäst, har bättre upptagningsförmåga än oorganiskt selen (selensalt t.ex. natriumselenit).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
647
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
516
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
600
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 055
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18