SLD

Trådstartare
Behöver lite hjälp här..

Står i stall där hösilage ingår. Silaget är analyserat gällande MJ och protein, men inte på mineralerna.

Mineraler (Mustang Mineral Blå) finns även de att tillgå i stallet. Har inga värden här, då de inte finns ute på nätet men kan fixa det vid behov. Mineralerna står i hink utan lock mellan fodringarna så jag misstänker att en del av vitaminerna kanske försvinner där?

Hur skulle ni göra med fodring av mineraler/vitaminer? Hästen går i övrigt på enbart silage och lite betfor, så hon får inte i sig särskilt mkt på egen hand sas.. Min tanke är att man ger säg 50-75 gr av de mineraler som finns i stallet och kompletterar med multivitamin och ev. selen beroende på hur selenbehovet ser ut?

Kom med förslag och funderingar!

Sv: Mineraler

Selen kan du räkna med noll genom hösilaget och betforn, så där bör du tillsätta hela behovet. Resten av mineralerna är svårt att råda, det kan bli precis hursomhelt om man inte vet alls vad grovfodret innehåller.
Du kan inte analysera mineralerna själv? Eller att ni går ihop några stycken?
Mineralena tycker jag nästan är den viktigaste biten, brister och felaktig ca/p-kvot kan få tråkiga konsekvenser som upptäcks först när det är försent.
Likaså är det onödigt med stora överskott.

Så jag röstar för en separat mineralanalys jag;)

kk*
Hur stor är selen behovet för ett digivande sto samt dräktig?

Finns det absolut ingen selen i höensilage?

Selen är den enda mineral där behovet INTE ökar vid dräktighet och digivning. Fråga mig inte varför, jag lade ut en tråd om det i vintras där jag undrade varför, men ingen verkar veta :D

Sverige har såpass selenfattiga jordar, så man räknar med att grovfodret inte innehåller något selen. Om det skulle göra det så är mängden försumbar, därför tillsätts hela behovet.
TROR det var på SLU jag läste att man analyserat olika partier från olika delar av landet och kommit fram till ett snittvärde på ca 0,01 mg/kg torrsubstans. (Vilket ju är i stort sett lika med noll).

Selen är den enda mineral där behovet INTE ökar vid dräktighet och digivning. Fråga mig inte varför, jag lade ut en tråd om det i vintras där jag undrade varför, men ingen verkar veta :D

Sverige har såpass selenfattiga jordar, så man räknar med att grovfodret inte innehåller något selen. Om det skulle göra det så är mängden försumbar, därför tillsätts hela behovet.
TROR det var på SLU jag läste att man analyserat olika partier från olika delar av landet och kommit fram till ett snittvärde på ca 0,01 mg/kg torrsubstans. (Vilket ju är i stort sett lika med noll).

OKey, tack:D

Men hur mkt selen ska en vuxen häst ha per dag?
Enligt kraftfodret hon får så får hon i sig 1,6gram/dag. mkt/lite?:confused:

Så jag röstar för en separat mineralanalys jag;)

Jo, jag funderade på att göra en egen mineralanalys.. Dock verkar ingen annan i stallet vara intresserad, så i så fall får jag stå för det själv, men antagligen är det väl värt det. Jag tittade på gamla Analycen:s hemsida, och då verkar det som man måste göra energi/protein analys för att få göra mineralanalys. Vet du nånstans man kan göra enbart mineralanalysen?

Om mineralanalys ska göras, räcker det att ta från en bal eller ska man försöka ta från flera?

Funderade på en annan sak gällande mineraler också, är kvoterna ungefär desamma på silage från samma vall frå år till år eller skiljer det sig mycket beroende på när det är taget.

Om mineralanalys ska göras, räcker det att ta från en bal eller ska man försöka ta från flera?

Funderade på en annan sak gällande mineraler också, är kvoterna ungefär desamma på silage från samma vall frå år till år eller skiljer det sig mycket beroende på när det är taget.

Jag skulle blanda från åtminstone en tre balar till analysen. Men förbrukar ni balarna väldigt snabbt så du rimligt fort har möjlighet att ta från ännu fler så är ju det bra.

Min erfarenhet är att det hö/hösilage som slås från samma vallar har ungefär samma kvot ca/p från år till år, dock har antal g/kg varierat ganska kraftigt, även mg.
Men det kan säkerligen förekomma stora variationer, beror väl lite på hur man sår in och så. Så jag skulle inte lita på att det är så;).

Hur snabbt blir provet dåligt/oanalyserbart? Tror vi kanske förbrukar en bal/dag ungefär..

När du har tagit en tuss från en bal så lägger du in det i frysen tills du har från önskart antal balar;). Då blir det inte förstört;)

Meh, nu har försökt att göra en sån här gubbe :D i inlägget ovan två ggr, men det blir en sånhär::d

Hm? Ändras :D till :d för att inlägget är för kort?

:confused::D

OKey, tack:D

Men hur mkt selen ska en vuxen häst ha per dag?
Enligt kraftfodret hon får så får hon i sig 1,6gram/dag. mkt/lite?:confused:

De ska ha 0,2 mg per 100 kg kroppsvikt och dag. Så väger din under 800 kg så är det safe:D. Men du menar väl milligram (mg) och inte gram?

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 574
Senast: Habina
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 276
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 820
Senast: Ladybug
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka