Dull

Trådstartare
Jag har funderingar kring hur jag ska få i mina hästar mineraler på ett bra sätt.
Jag vill inte ha någon diskussion kring att analysera fodret då skippa gärna det!

Jag har alltid gett dem den gula saltstenen som finns att köpa i de flesta hästaffärer och trott att det är tillräckligt. Den ska ju innehålla mineraler. För ett tag sedan var jag dock i en ny hästaffär och frågade efter saltstenen. Ägaren sa att de säljer inte den, utan bara rena salstenar. Hon menade att den gula innehåller för mycket av vissa ämnen, ex selen och alldeles för lite av det mesta annat.
Hon rekommenderade därför en mineralbalja med melass. Jag köpte denna. Hästarna åt upp hela baljan (10kg) på ett par dagar så det funkar ju inte alls. Melassen gör väl antagligen att den är alldeles för god.

Vad finns det mer för alternativ?
Att tillägga är att hästarna är extremt lättfödda så jag vill inte ge något som tillför energi eller måste blandas med något som tillför energi.
Det finns pelleterade mineraler, blir de tjocka av det?

Tips mottages tacksamt!
 
Ditt urval bör ju begränsas av vilka mineraler du till att börja med behöver.
Sen finns det ju godare, Chevinal Plus är ett typiskt smakligt mineralfoder. Samt många av de pelleterade är väl också att anse som godare. Men varför skulle de bli tjockare av det?
 
För att de är extrem lättfödda och de pelleterade mineralerna innehåller ju inte 0 energi.
Beror så klart på mängd också, men är de blandade med en massa spannmål så tillför ju der energi.
Det smidigaste skulle såklart vara en mineralbalja men eftersom de åt upp den så snabbt så vågar jag inte prova igen.
 
För att de är extrem lättfödda och de pelleterade mineralerna innehåller ju inte 0 energi.
Beror så klart på mängd också, men är de blandade med en massa spannmål så tillför ju der energi.
Det smidigaste skulle såklart vara en mineralbalja men eftersom de åt upp den så snabbt så vågar jag inte prova igen.
Det är mer energi i melass och slickbaljor!

Det finns flera märken av pelleterade mineraler utan spannmål.

Så, du kan faktiskt strunta i det och ge dem en selenberikad vanlig saltsten om du ska sikta på slickbaljor. Eller så ger du dem stötdos selentillskott en gång per vecka och blandar det då i en liten mängd lucern. Utan analys så är övriga mineraler en gissning.
 
Eftersom mineralhalten är så låg i de 'berikade' saltstenarna är de praktiskt sett värdelösa. För att få i sig i närheten av dagligt behov behöver hästarna äta väldigt mycket salt. (vilket är anledning till att de inte säljs i alla affärer längre)

De flesta mineralpellets innehåller väldigt lite energi, men är du ändå orolig över det så välj ett granulerat preparat, tex vitafor eller krafft miner.

(de flesta vitamin/mineral pellets (jag kollat) är inte utblandade med spannmål utan grönmjöl/lusern)
 
Det är mer energi i melass och slickbaljor!

Det finns flera märken av pelleterade mineraler utan spannmål.

Så, du kan faktiskt strunta i det och ge dem en selenberikad vanlig saltsten om du ska sikta på slickbaljor. Eller så ger du dem stötdos selentillskott en gång per vecka och blandar det då i en liten mängd lucern. Utan analys så är övriga mineraler en gissning.

Vilka pelleterade finns utan spannmål?
 
Eftersom mineralhalten är så låg i de 'berikade' saltstenarna är de praktiskt sett värdelösa. För att få i sig i närheten av dagligt behov behöver hästarna äta väldigt mycket salt. (vilket är anledning till att de inte säljs i alla affärer längre)

De flesta mineralpellets innehåller väldigt lite energi, men är du ändå orolig över det så välj ett granulerat preparat, tex vitafor eller krafft miner.

(de flesta vitamin/mineral pellets (jag kollat) är inte utblandade med spannmål utan grönmjöl/lusern)

Vilka pellets finns som innehåller lite energi?
Jag vill helst undvika granulat för då måste jag ju blanda med kraftfoder eller annat för att de ska äta det.
 
Rekommenderad giva av pelleterade mineraler är 75-150 g/dag, ingen häst blir tjock av det....
Finns det mineraler som innehåller spannmål??? I vilket syfte då? Att det finns lusern i en del är en sak, men spannmål?
 
Vilka pellets finns som innehåller lite energi?
Jag vill helst undvika granulat för då måste jag ju blanda med kraftfoder eller annat för att de ska äta det.

Fast du får ändå mindre energi av det än om de ska slicka i sig massa socker via slickbaljorna. Om du inte hittar pelleterade de vill äta då. (De är sällan goda)
 
Fast du får ändå mindre energi av det än om de ska slicka i sig massa socker via slickbaljorna. Om du inte hittar pelleterade de vill äta då. (De är sällan goda)
Mina två hästar tycker de pelleterade mineralerna (pavo) jag ger är smaskens. Finns förstås socker i, men som sagt är det ju bra mycket mindre än slickbaljor.
 
Rekommenderad giva av pelleterade mineraler är 75-150 g/dag, ingen häst blir tjock av det....
Finns det mineraler som innehåller spannmål??? I vilket syfte då? Att det finns lusern i en del är en sak, men spannmål?

Jag hittade i en hästaffär mineraler i pelletsform som innehöll spannmål. Kollade inte så noga på resten så jag antog att de flesta kanske innehåller det.
Ni får gärna tipsa om specifika mineraler (märke), jag har dåligt koll på vad som finns.
 
Fast du får ändå mindre energi av det än om de ska slicka i sig massa socker via slickbaljorna. Om du inte hittar pelleterade de vill äta då. (De är sällan goda)
Ja det förstår jag. Jag har ju skrivit att jag inte ska ge baljan mer eftersom de skickad i sig det så fort. Jag har inte skrivit att den inte innehåller en massa energi.

Det jag vill hitta är mineraler som är smidiga att ge utan att det tillför energi. Jag vill ha tips på vilka som finns och vilka ni tycker är bra.
 
Jag vet att du inte vill ha det här svaret men jag skriver det ändå. Du kan inte bara tillföra mineraler lite hur som helst. Mineralerna måste vara i balans i hela foderstaten. Det kan göra mer skada än nytta att bara ge vilket mineralfoder som helst och dessa mineralbaljor/stenar är rent förkastliga. Hästar känner inte att de har behov av en viss mineral utan äter för att det är gott.
 
Jag har funderingar kring hur jag ska få i mina hästar mineraler på ett bra sätt.
Jag vill inte ha någon diskussion kring att analysera fodret då skippa gärna det!

Jag har alltid gett dem den gula saltstenen som finns att köpa i de flesta hästaffärer och trott att det är tillräckligt. Den ska ju innehålla mineraler. För ett tag sedan var jag dock i en ny hästaffär och frågade efter saltstenen. Ägaren sa att de säljer inte den, utan bara rena salstenar. Hon menade att den gula innehåller för mycket av vissa ämnen, ex selen och alldeles för lite av det mesta annat.
Hon rekommenderade därför en mineralbalja med melass. Jag köpte denna. Hästarna åt upp hela baljan (10kg) på ett par dagar så det funkar ju inte alls. Melassen gör väl antagligen att den är alldeles för god.

Vad finns det mer för alternativ?
Att tillägga är att hästarna är extremt lättfödda så jag vill inte ge något som tillför energi eller måste blandas med något som tillför energi.
Det finns pelleterade mineraler, blir de tjocka av det?

Tips mottages tacksamt!

Om du inte vill anpassa mineralfodret till övriga foderstaten så gör mineralerna mer skada än nytta så ge i så fall endast de mineral som garanterat fattas, som salt, jod, selen, koppar och zink.
 
Du får gärna tipsa om vilka som finns. Jag har dåligt koll på det så skriv gärna ville märke ni tycker är bra.

Fast vilket märke som är bra - det beror ju på din höanalys. Vill du inte analysera kan du strunta i mineraler och bara ge salt och selen som jag skrev. Du kan ge koppar och zink med för det är det garanterat brist på med. Men det är lotteri det med för balansen mellan de och järn ska vara rätt. Och den vet du inte.

Så selen, 0,2 mg/100 kg per dag. Och salt. Sen kan du spara pengarna och lägga de på en analys sen hellre än mineraler.
 
J
Koppar och zink ska vara i balans med bl.a. järn. Så kan skada mer än det ger det med.
Jag tänker som så att ger man dagsbehovet av zink och koppar så är det i alla fall lite som tas upp och det är inga problem om det skulle hämma upptaget av järn och mangan eftersom det "alltid" är överskott av dessa i grovfoder.
 
J

Jag tänker som så att ger man dagsbehovet av zink och koppar så är det i alla fall lite som tas upp och det är inga problem om det skulle hämma upptaget av järn och mangan eftersom det "alltid" är överskott av dessa i grovfoder.

Ah. Ja det funkar ju. Men om något tas upp vet jag inte om jag skulle våga räkna med. Men skadar gör det inte då nej
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min welsh cob-valack blev tråkigt nog diagnostiserad med EMS tidigare i sommar, och naturligtvis blev det en helt ny värld att sätta sig...
Svar
5
· Visningar
1 261
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Skickade in mann för analys för ett tag sedan och fick reda på att min häst behöver så rena mineraler, kraftfoder som möjligt då ponnyn...
Svar
3
· Visningar
893
Foder & Strö Jag funderar på om man kan ge fri tillgång på halm och sedan ge så mycket hö hästen behöver utöver det på en lösdrift? Fast halm...
Svar
11
· Visningar
3 799
Senast: pinky
·
Foder & Strö Vet fasiken inte vad jag ska göra nu. Vårt hösilage som köpt hade värdena 6,8MJ och 34 smbrp. Ganska dåligt alltså.. Har räknat på...
Svar
14
· Visningar
2 233
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp