Elina8

Trådstartare
Vad finns det egentligen för mineraler?

Jag behöver ett koncentrerat mineralfoder med en Ca/p kvot på ca 2.

Har kollat på miner grön och det skulle passa bra, men jag vet att hästen inte är jätteförtjust i dessa utan spottar ut hälften.

Har funkat lite bättre om jag blandar det i lusernhack, men det kommer jag inte ge sen i vinter, för då räcker det med bara höet. Jag kan ju såklart fortsätta ge någon näve lusernmix bara för att ha något att blanda mineralerna med, men det hade varit väldigt skönt att slippa blanda.

Finns det några mineraler som är typ som hack eller müslie istället för som pellets? Med kvot på ca 2 och tillräckligt koncentrerat innehåll så att man inte behöver ge ett kg typ

Sv: Mineraler

Eftersom grundämnen i mineralform är "grusartade" så är det svårt att få dem i någon annan form än just grus eller pulver. Gruset/pulvret går väl att pressa till pellets, men inte så mycket mer utan att spä ut det med andra ämnen.

Och ska man spä det med något som går att pressa till något slags müsliflarn eller liknande, och dessutom dölja den grusiga konistensen helt så blir det just sådär utspätt så att man måste ge "flera kg". :)

Har du provat Granngårdens Avelsmineraler? Våra hästar tycker det är något mindre smakligt än Miner Grön, men de äter det utan problem. Det har även något högre värden per kg foder, så man behöver inte ge lika mycket av det. Kan vara en fördel i sig?

Tack för tipset. Misstänkte att det var omöjligt att hitta. Har inte testat granngårdens faktiskt. Blev tipsadom wiromins också. Någon som har en uppfattning om vilka som är godast?
Innehåller granngårdens bindningsmedel?

Bindemedel måste man ha i för att gruset/pulvret ska hålla ihop, men det man använder som bindemedel är oftast vete, melass och liknande.

För några år sedan gick det rykten att det var LIM i pelletterade foder, vilket både är sant och osant. T.ex. stärkelse funkar ganska bra som lim, OCH som foder... ;)

Melass i så liten dos kan jag leva med, men annars vill jag inte ha något sånt i maten. Vete vet jag inte i vilken form det kommer, så det har jag ingen uppfattning om riktigt.

Sålänge bindmedlet löser sig så är det ju inga problem.
Lim har jag aldrig hört talas om att de skulle stoppa i, och det hoppas jag verkligen är en skröna! :eek:

Men det är ju det som är grejen, att t.ex. vetestärkelse fungerar som lim, men går utmärkt att äta också, utan att det är farligt alls. Annars skulle vi ju inte kunna äta kanelbullar... ;)

Angående vilka mineraler som är godast så kan jag säga att min häst totalvägrar äta Granngårdens mineraler. Blandar jag med något godare så pillar hon effektivt bort dem och lämnar alla mineraler, har försökt servera uppblötta och blandade med uppblött lucernpellets och då tar hon en tugga och lämnar sedan allt när hon konstaterar att det är Granngårdens mineraler i.
Kraffts mineraler går dock bra. Inte så att hon tycker att det är godis precis men hon äter både om jag blandar med något torrt eller blöta lucernpellets.

Det fick bli kraffts miner grön i alla fall.

Wiromins åf här i närheten sålde inte dem längre, så det fick bli kraffts ändå.

Nu har jag blandat med lusernhack som jag blött och sen hällt av vattnet från. De slank ner idag, får hoppas att de fortsätter slinka med. Hon kan i alla fall inte sortera på samma sätt som när man ger i en blöt sörja med 1-2 dl müslie, så jag tror inte det ska vara några problem.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
8
· Visningar
1 272
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 701
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama