Mineraler till kinkig ponny

Houdinie

Trådstartare
Ponnyn är en connemara i tävlingskondition (räknar på att hon väger 450 kg) som sorterar bort sina mineraler. Jag har försökt med olika sorters mineralpellets och har även blandat med betfor som hon älskar. Hur jag än gör ligger mineralerna kvar i krubban.

Jag behöver höja fosfor (3 g) och selen (0,3 g).
I övrigt har jag fin balans med 6 kg hö, 3 kg halm och 1,5 kg Edel Hippos Avel.

Jag funderade på biovimin, men det täcker inte behovet.

Har ni några tips?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mineraler till kinkig ponny

Fosforbalans är ett rent P-tillskott i form av ett fint, vitt pulver som ges i förhållandevis små mängder. Borde vara lättdolt, alltså...;)

Nu är det ett tag sedan jag själv använde det, så jag minns faktiskt inte hur mycket P det innehåller per kg foder, men man doserar det gramvis via tesked, så det blir aldrig mycket av det i krubban. Det är Biofarmab som gör det, så du kan ju googla dig fram till värdena.

Selenet borde inte heller vara svårt att tillsätta via en liten mängd separat tillskott, förutsatt att hästen inte märker av även de små mängderna pulver. :)

Fosforbalans är inget Eclipsebiofarmab gör, det är en råvara (mononatriumfosfat) som de förpackar i olika stora hinkar och råvarans pris mångdubblas helt plötsligt!

Det smakar nog mest salt, brukar inte vara något problem att få i hästarna, den innehåller 25% fosfor!

Selen finns olika preparat att välja på!

Men har du provat att tex räkna foderstat med Krafft Protein Pluss (koncentrat) i stället, då kanske alla behov blir uppfyllda och du kan ge lite mindre kraftfoder och mer hö!

Vad tycker ni om detta?
Foderstat.jpg

Det ser ju bra ut!

Fosforbalans på GG 132,50 kr / kg
SeloE vet jag inte, kanske 250 kr kilot!

Har du kollat e-vitamin och de andra spårämnena?

Liknande trådar

Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 825
Senast: Ladybug
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 834
Senast: Blubbis
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·
Foder & Strö Har kommit fram till att min häst får för lite av både fosfor, kalcium, magnesium och selen. Han får nu 10 kg hösilage, ca 4 dl blöt...
Svar
7
· Visningar
1 499
Senast: Leansman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30